Vi stod klar ved ankomsten: Førerløse lastbiler indvaderer de danske motorveje

Reportage: Selvkørende bil-teknologier skal give bedre udnyttelse af kapacitet på vejene og gøre transportbranchen mere effektiv og miljørigtig. To hold delvist selvkørende lastbiler har netop kørt rundt på de danske motorveje på vej mod Rotterdam. Vi var med, da karavanen holdt pause på en rasteplads i Karlslunde.

Artikel top billede

Foto: Nicolai Devantier.

Det er en diset og kedelig morgen på en rasteplads i Karlslunde i udkanten af København.

Jeg venter på, at en karavane af selvkørende lastbiler dukker frem af morgentågen. Den er på vej gennem landet for at teste teknologien, der skal gøre transport enklere, hurtigere og mere miljøvenlig i fremtiden.

Den første lastbil glider ind på rastepladsen en smule forsinket på grund af, at en chauffør - en af kød og blod - kørte forkert på turen fra Malmø.

Se vores mange billeder af de førerløse lastbiler: Galleri: Se de digitale og førerløse lastbiler i Danmark

Men alle er i god behold og ved godt mod trods det truende regnvejr i horisonten.

Lastbilerne er ikke helt førerløse, men de er koblet sammen via teknologi.

I praksis styrer den første chauffør de bagvedkørende biler i en konvoj i bedste Kris Kristoffersen-stil fra filmen med samme navn.

Lastbiler, der automatisk holder afstand til hinanden, vil sikkerhedsmæssigt kunne køre tættere end de helt almindelige lastbiler.

Det giver mere plads til andre biler på vejene, sparer på lastbilernes brændstof og forurener derved mindre.

Og i dag - 30. marts - kører to rækker af den slags lastbiler - såkaldte platoons - afsted på de danske motorveje fra Malmø, over Øresundsbroen, henover Sjælland, Fyn og gennem Jylland til den tyske grænse ved Padborg.

Det endelige mål for testkørertøjerne fra Scania og Volvo er den hollandske by Rotterdam.

Helt tæt sammen

Bilerne i de to platoons på hver tre lastbiler kører med en afstand på bare 11 meter svarende til et halvt sekund.

Det lyder ikke som en sikkerhedsafstand efter færdselsloven, den er på to sekunder for almindelige billister, men det behøver de faktisk heller ikke. Mere om det senere.

Det er den første bil, der kontrollerer de efterfølgende bilers kørsel. Lastbilerne er forbundet med radar og radioforbindelse.

"Det er som at køre med en meget avanceret form for cruise control," fortæller chauffør Robert Laxing, efter jeg er klatret op til ham i førerhuset på hans kæmpe Volvo-lastbil.

Se billederne her: Galleri: Se de digitale og førerløse lastbiler i Danmark

Teknologien kaldes da også for Adaptive Cruise Control, og er en teknologi, som med en radar kan måle afstanden til de omkringliggende biler, heriblandt de andre lastbiler, så afstanden holdes.

Lastbilerne kommunikerer også med hinanden via en teknologi kaldet Automatic Break Control, som i bund og grund sender et trådløst signal til de andre lastbiler, som automatisk bremser, når den forreste lastbil trykker på bremsen.

Det sker langt hurtigere end et menneske kan reagere bag en bremsende bil. Hvilket forklarer den meget korte afstand mellem kørertøjerne.

Princippet minder altså til forveksling om det, man møder i et tog, hvor et lokomotiv trækker og kontrollerer mange vogne.

Skal kunne køre med flere køretøjer

I dagens test er alle bilerne forsynet med en chauffør, men når teknologien er tilpasset og afprøvet, så er det altså meningen, at en chauffør med tiden kan køre med flere kørertøjer.

Ud over færre chauffører kan denne transportmetode også give en miljøforbedring.

Vejdirektoratets beregninger viser, at sådanne platoons kan spare vognmændene for seks procent brændstof per kørt kilometer per bil på motorvejene.

Udledningen af de fleste forurenende stoffer fra lastbilerne kan ligeledes reduceres med seks procent.

Tablet som kontroltårn

Teknologien viser sit synlige ansigt i form af en grafisk brugerflade på en trykfølsom skærm på en tablet, der er placeret i førerhuset.

Herfra kan chaufføren koble enhederne sammen og se, om alt er, som det skal være. Om de øvrige ligger i den ønskede slipstrøm på vejen på den 320 kilometer lange tur gennem kongeriget fra København til Padborg.

Chaufføren viser gerne sin tablet frem og klikker hjemmevant rundt i funktionerne, hvor de væsentligste er kontrol over sammenkobling og eventuelle fejlmeddelelser.

Snakken i førerhuset med den svenske chauffør Robert Laxing gav da heller ikke anledning til utryghed.

"Det har virket upåklageligt," fortæller han.

Mange brikker

Men der er mange brikker, der skal falde på plads, fortæller pressechefen i Dansk Transport og Logistik, Morten Lindbo, der også var dukket op denne morgen for at tage et personligt blik på lastbilerne.

"Der er juridiske problemstillinger, der skal på plads, eksempelvis i horhold til ansvar, hvis der sker fejl eller ulykker," fortæller han før bilerne er rullet ind på rastepladsen.

Han peger også på, at der fra politisk hold skal afklares en række spørgsmål.

Disse afklaringer tager traditionelt lang tid i transportbranchen, der for bare få år siden har fået digitale aflæsninger af køre- og hviletid i bilerne. Men hvor der er vilje, er der naturligvis en vej.

Juristeri og politiske beslutninger lægger dog ikke en dæmper på Robert Laxings begejstring over teknologien.

"Det er en god køreroplevelse, og det betyder meget for mig," fortæller han denne onsdag morgen i Karlslunde, før jeg stiger ud af hans arbejdsplads, så de seks lastbiler igen begiver sig afsted mod den hollandske havneby Rotterdam.

To såkaldte platoons med tre lastbiler i hver vil ved hjælp at ny ITS-teknologi køre i forbundne konvojer med ned til et halvt sekunds mellemrum fra forskellige europæiske byer på tværs af grænserne mod et fælles endemål i Rotterdam den 6. april 2016, umiddelbart forud for det planlagte uformelle Miljø- og Transportministermøde.

Se vores mange billeder af de førerløse lastbiler: Galleri: Se de digitale og førerløse lastbiler i Danmark

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly