Så professionelle er de blevet: Hackerne arbejder med både HR, marketing og efteruddannelse

Hackerne anvender både HR, marketing og undervisere.

Artikel top billede

Det er for længst slut med den tid, hvor hackerne var uvorne teenage-knægte, der fra deres lumre kælderværelser lavede frække numre.

I dag er hacker-miljøerne så professionaliserede og forretningsorienterede, at de minder om det 'rigtige' erhvervsliv med alle dets mangeartede funktioner.

Sådan lyder det fra Hewlett-Packard Enterprise, der har kigget nærmere på miljøerne i en undersøgelse.

Ifølge Hewlett-Packard Enterprise har de enkelte hacker-grupper i dag således adgang til - og anvender - deciderede HR-specialister, der rekrutterer kommende medarbejdere.

HR-tjenesterne sørger eksempelvis for at gennemføre omfattende baggrundstjek af de mulige kandidater, da arbejdsgiveren vil sikre sig, at de ikke er for rene i kanten.

De anvender andre grupperinger til funktioner som at hvidvaske indtjeningen, skjule tjenesterne for fremmede øjne, efteruddanne personalet, ligesom det er populært at anvende lyssky marketing-selskaber til at markedsføre og sælge eksempelvis exploit kits, kompromitteret data eller lignende.

Forretningsdrevet tilgang

Ifølge Hewlett-Packard Enterprise er der således tydelige tegn på, at hacker-miljøerne i dag mere og mere tager en forretningsdrevet tilgang til deres aktiviteter.

"Cyber-kriminalitetens forretningsmodeller modnes meget hurtigt. De følger pengene og tager sunde forretnings-principper til sig - som at arbejde for at øge omsætningen, minimere omkostningerne og maksimere profitten," lyder det fra Shogo Cottrel fra HPE Security.

Der findes en hel stribe tjenester, som tilbyder 24-7 telefon-support, ligesom mange kriminelle tjenester tilbyder at levere pengene tilbage, hvis ikke deres produkter lever op til det forventede.

Ikke mindst marketing-arbejdet er i fokus. For det kan være udfordrende at opretholde et godt ry og rygte og høj tillid i de kriminelle miljøer, der i sagens natur ifølge Shogo Cottrel er præget af mistillid og paranoia.

Med en professionelt arbejdende marketings-afdeling er det imidlertid muligt at opretholde et fornuftigt billede af 'virksomheden' ud af til mod kunderne.

Ransomware i højsædet

For tiden er især ransomware blandt de mest udbredte metoder til at sikre indtjeningen i kriminelle miljøer.

Ifølge en dugfrisk rapport fra KMD har mere end fire ud af 10 danske virksomheder oplevet at blive låst af ransomware i det seneste år.

Her er metoden, at hackerne via forskellige veje får plantet en kode et sted i en organisations it-system, som krypterer hele eller dele af systemet, når den senere aktiveres.

Herefter forlanger hackerne løsepenge - ofte mindre beløb på nogle få tusind kroner - for at dekryptere de for virksomheden vigtige filer.

Du kan læse mere om det her:Fire ud af 10 danske virksomheder ramt af ransomware: Medarbejderne er et alvorligt sikkerheds-problem.

I mange tilfælde er det medarbejderne selv, der er på grund af uforsigtighed og lemfældig omgang med sikkerhedsprocedurerne gør det muligt for hackerne at komme ind i systemerne.

Ifølge HPE arbejder hackerne også her i stigende omfang professionelt: De gennemfører nemlig en forretningsmæssig risikovurdering, inden de sætter i gang.

Det betyder, at de hurtigt vil bevæge sig videre, hvis det viser sig, at virksomheden er godt beskyttet og svær at komme ind i.

"Angribere foretrækker altid nemme mål, så ethvert tiltag til at sikre værdierne vil have dramatisk effekt," lyder det fra selskabet.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car