Jon von Tetzchner var i mange år manden bag Opera-browseren som stifter og direktør i selskabet. Nu indtager han de samme roller med den konkurrerende Vivaldi-browser.

Vivaldi-stifter om behovet for en ny browser: De andre browsere har for mange begrænsninger

Interview: Der er behov for en ny browser på markedet, fordi de andre browsere er blevet alt for skrabede og har for mange begrænsninger, mener Jon von Tetzchner, tidligere direktør i Opera - nu manden bag Vivaldi.

Der er for mange begrænsninger i de mest populære browsere på markedet.

Det holdning har Jon von Tetzchner, der er stifter af og direktør i Vivaldi Technologies og havde de samme roller i Opera Software, før han forlod det selskab i 2011.

Den 48-årige islænding er i dag bosiddende i Boston i USA. Siden december 2013 har han og Vivaldi-teamet arbejdet på at få udviklet den nye browser.

Efter at have været i omløb i diverse alpha- og beta-udgaver i et års tid, blev Vivaldi 1.0 så frigivet i april måned.

Men hvorfor har vi overhovedet brug for en ny browser på et konkurrencepræget marked, hvor der umiddelbart er masser at vælge imellem i forvejen?

"Hvis du ser på de andre browsere, så bevæger de sig alle i den samme retning og mod den samme type bruger: De prøver alle at være så simple at bruge som muligt."

"Der er en design-filosofi i øjeblikket, der går på, at du fjerner en funktion, hvis der ikke er mere end en vis procentdel af brugerne, der anvender den," siger Jon von Tetzchner til Computerworld.

Vivaldi-browserens kerne er open source koden Chromium, som også anvendes i Chrome-browseren fra Google, og selve brugergrænsefladen i Vivaldi er bygget med gængse webteknologier som HTML5, CSS og JavaScript.

Derfor går Vivaldi en anden vej
Jon von Tetzchner udbyber, hvad det er, han mener, der er problematisk ved den design-filosofi, de øvrige browser-producenter arbejder ud fra:

"Du ender ud med browsere med mange begrænsninger. Det har været en trend."

"Det var især meget tydeligt hos Opera, efter jeg stoppede der, men der har også været ændringer hos Firefox, og Chrome har haft holdningen om, at browseren på en måde skal forsvinde, så du ikke ser brugergrænsefladen, men kun websiderne."

Læs også: Helt ny browser klar i færdig udgave: Nu kan du hente Vivaldi 1.0

"Vi har en anden tilgang til det: Vi tror på, at folk er forskellige. Vi vælger forskellige biler, og vi har forskellige holdninger til, hvordan ting skal fungere."

"Mange af os bruger frygtelig meget tid foran en browser, så en browser, der bedre kan tilpasses og har flere funktioner, er bare et frisk pust.

"Når man ser på, hvor mange mennesker, der benytter browsere, er der i virkeligheden ikke så mange browsere at vælge imellem," mener Jon von Tetzchner.

Tekniske brugere vs. ikke-tekniske
Med den tilgang, hvor du giver folk en masse muligheder med forskellige funktioner i browseren, antager du så også, at folk generelt vil være i stand til at træffe de nødvendige valg i browseren?

"Det gode er i virkeligheden, at der er mange måder at gøre den samme ting på. Du finder din måde at bruge browseren på, og du behøver ikke at anvende al den funktionalitet, der er der. Du bruger de funktioner, du kan lide at bruge."

"De mennesker, der typisk forelsker sig i browseren, er dem, der er ret tekniske og bruger en masse tid på nettet."

"Men de vil introducere browseren for deres venner, og de venner vil elske den på grund af farverne, og fordi det er en smuk og frisk browser med et godt design."

"Og det er faktisk ret let at komme i gang med at bruge den, og dem, der så bruger lidt mere tid med den, vil få mere ud af den."

"Vi kan ikke rigtig nå de almindelige brugere i første omgang, fordi de ikke nødvendigvis downloader så meget software, og hvis de gør, vil de få advarsler fra operativsystemet om, hvor farligt det er at gøre det. Så jeg tror, at det typisk vil være den tekniske bruger, der hjælper den ikke-tekniske med at komme i gang."

De vigtigste funktioner
Hvis du skulle introducere Vivaldi for første gang, hvad ville du så udpege som de vigtigste funktioner i browseren?

"Til en vis grad afhænger det af dig, men det, vi typisk sigter efter med Vivaldi, er, at du downloader den, synes den ser smuk ud og derefter bruger lidt tid på at lære den at kende."

"Efter et stykke tid begynder du at opdage de forskellige ting og tænker, at det var godt tænkt - og at vi tænkte på dig, da vi designede den. Det er den følelse, vi sigter efter."

Læs også: Prøvekørt: Derfor er den nye Vivaldi-browser noget helt særligt

"Du bemærker med det samme, at Vivaldi giver dig muligheder i forhold til, hvor dine faner skal placeres, hvordan de skal se ud og så videre. Den giver dig hints om, hvordan du kan tilpasse den."

"Og så er der så en verden af funktioner. En af dem er måden, vi håndterer faner på: HVis du kommer til at lukke en fane ved en fejl, genåbner vi den for dig med ctrl+z."

"Og så kan du placere faner i stakke, hvilket gør det lettere at få et overblik. Du kan også skjule fanerne og kun vise dem, når du skifter."

Vivaldis udviklerteam
Hvor mange mennesker arbejder på at udvikle browseren?

"Der er samlet set 35 mennesker i virksomheden, og lidt over halvdelen er udviklere. De fleste udviklere sidder i Island og Norge, og så har vi en enkelt i Finland og en i Prag."

I hvor høj grad kan det team konkurrere med eksempelvis Googles team og de andre it-giganters?

"Vi kender det med at være det lille hold fra Opera-dagene. Det handler om at have et godt team. De fleste er tidligere Opera-folk. De har prøvet det her før, og de ved, hvordan man bygger browsere. Så man skal have et godt team med folk, der er specialiserede på forskellige områder."

"Vi bruger jo Chromium-koden. I dag er det ikke muligt at bygge en browser helt fra bunden - det gjorde Google heller ikke. Det er heller ikke muligt med den team-størrelse, jeg har, og med den tidslinje, jeg har."

"Men en af de ting, vi besluttede at gøre lidt anderledes, er, at det meste kode, vi skriver, er web-kode: Det er HTML, JavaScript og CSS. Så browser-interfacet, hvor vi har vores fokus, er webbaseret, og det giver os muligheden for at arbejde virkeligt effektivt."

"Det var ikke let at komme i gang med det, men vi har folk med talent, og nu har vi en virkelig god base at bygge videre på."

Læs også: Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?

Hvad er planerne for Vivaldi på mobile enheder?

"Vi arbejder på en mobilversion, så det er en del af vores planer. Det gælder særligt Android, for iOS er lidt mere kompliceret, fordi Apple ikke tillader konkurrenter."

Hvad vil være et tilfredsstillende resultat for dig som stifter af Vivaldi, når det kommer til markedsandelen?

"Vi ønsker at komme så langt, som vi kan. For at nå break-even har vi brug for nogle få millioner brugere. Til sammenligning har Opera 350 millioner brugere, så sådan gik det sidste gang. Vi skal nå break-even, og så må vi se, hvor meget vi kan vokse derfra."

Her er Vivaldis mål
Browseren er jo gratis, så hvor kommer pengene fra til at finansiere virksomheden?

"Der er to sider af det. Grundlæggende taber virksomheden stadig penge, hvilket er naturligt for et startup-firma. Det er mig, der finansierer det. Der er ikke andre investorer, og vi har ikke planer om at skulle børsnoteres eller sådan noget. Vi vil bare opbygge virksomheden, for vi tror på det, vi har gang i."

"Indtægten kommer fra søgningerne og fra nogle af de bogmærker, der er inkluderet. De genererer omsætning til os."

"Den årlige omsætning per bruger er lav, men så længe vi får nok brugere, er det fint."

Læs også: Det vrimler med spændende browsere - men danskerne er mest til Chrome og Safari

Hvad bliver den største udfordring i forhold til at nå målet med nogle millioner brugere?

"Det hele handler om at få spredt budskabet. Vi oplever, at dem, der stifter bekendtskab med browseren, elsker den. Vi får fantastisk respons. Så det er en proces med at give folk besked om, at der nu er en ny browser derude."

"Vi har et meget tæt forhold til vores brugere, og der er mange frivillige, der hjælper os med at teste og med oversættelser - vi har over 50 sprog, der er understøttet."

"Det er sådan, vi spreder budskabet."

En million aktive brugere
Hvordan er det gået, siden Vivaldi udkom i den første version i foråret?

"Det er gået fantastisk. Vi havde et par millioner downloads, og nu nærmer vi os den første million aktive brugere," fortæller Jon von Tetzchner til Computerworld.

Vivaldi kommer med nye opdateringer af browseren cirka hver sjette uge.

Den nuværende version af browseren hedder 1.2, og version 1.3 skulle være lige på trapperne.

Læs anden del af interviewet med Jon von Tetzchner senere.



Læs også:

Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?

Helt ny browser klar i færdig udgave: Nu kan du hente Vivaldi 1.0

Prøvekørt: Derfor er den nye Vivaldi-browser noget helt særligt

Det vrimler med spændende browsere - men danskerne er mest til Chrome og Safari

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.