Skat indfører helt ny it-organisation - og udpeger konstitueret it-topboss

Skat rykker igen rundt på it-brikkerne og opretter en helt ny it-organisation, It & Data. Samtidig er der valgt en ny konstitueret direktør for it-området.

It og digitalisering er en central del af Skat - og nu skal it-motoren igen tunes.

Skat meddeler, at der netop er trådt en "ny og styrket organisering i værk."

"It & Data etableres som selvstændigt forretningsområde i Skat. Claus Middelboe Andersen, der er underdirektør i Skat, konstitueres som direktør for det nye forretningsområde," skriver Skat i en pressemeddelelse.

Konstitueret direktør for Skat, Merete Agergaard, forklarer, hvad tankerne med It & Data er:

"Beslutningen om at etablere It & Data som et selvstændigt forretningsområde ligger i naturlig forlængelse af vores fokus på sikker drift og den løbende tilpasning af organisationen frem mod etableringen af nye styrelser."

"Derudover er der behov for, at vi samler området og skaber større ledelsesmæssigt fokus. Det er nødvendigt, når vi skal prioritere imellem og løse de mange nuværende og kommende opgaver, som ligger foran os på data- og it områderne," forklarer Skats øverste direktør.

Skat droppede CIO-rollen
Merete Agergaard fik det øverste ansvar i Skat i august, da Jesper Rønnow Simonsen blev fritstillet med øjeblikkelig virkning. Læs mere om det her.

Jesper Rønnow var som direktør i Skat også manden med det øverste ansvar for den gennemgribende digitalisering af skattevæsenet.

Det ansvar blev for alvor gjort tydeligt, da Jesper Rønnow i Computerworld meddelte, at Skat ikke længere skulle have en CIO.

Forklaringen fra Jesper Rønnow var dengang, at it-udvikling og -drift i Skat skal være helt integreret i forretningen, fordi Skat i dag er at betragte som en it-virksomhed.

Jesper Rønnow var som direktør i Skat blandt andet også med til at afskedige daværende it-direktør i Skat, Jan Topp Rasmussen, på grund af de mange problemer med inddrivelsessystemet EFI.

Vil samle områderne
Om den nye it-organisering i Skat oplyses det blandt andet, at det er nødvendigt at samle it-områderne.

Skats afdeling for it-udvikling har indtil nu været forankret i Kundeservice og den driftsmæssige afdeling for it-porteføljen har, ligesom afdelingen for teknologi, data og sikkerhed, været forankret i Økonomi.

"Med et samlet It & Data vil vi skærpe vores fokus yderligere på den vigtige opgave med at skabe et nyt datadrevet skattevæsen, hvor en brug af relevante data i øget grad indgår i forståelsen af vores kunders behov," udtaler den konstituerede direktør for It & Data, Claus Middelboe Andersen.

"På det it-systemmæssige område vil et samlet forretningsområde helt naturligt tilføre mere viden og mere beslutningskraft. Dermed styrker vi samlet set evnen til at drive vores eksisterende it-portefølje parallelt med, at vi udvikler nye tidssvarende it-systemer baseret på data i den rette form og kvalitet."

"Det vil medvirke til at skabe et skattevæsen, der er nærværende og nemmere at indbetale til," forklarer Claus Middelboe Andersen.

Læs også:

Skat dropper CIO-rollen og indfører helt ny it-organisation: Derfor er det nødvendigt



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The New World of Data

Få styr på de nye muligheder og de nyeste tendenser inden for næste generations IT-infrastruktur. Bliv inspireret af de ledende teknologiaktører og hør hvordan TopDanmark og Rambøll har draget fordel af de nye muligheder både i relation til de tekniske og økonomiske aspekter samt en optimeret brugeroplevelse.

25. september 2018 | Læs mere


Kunstig intelligens: Bring din virksomhed ind i fremtiden

På denne konference ser vi nærmere på gode, bæredygtige business cases med kunstig intelligens. Vi zoomer ind på de konkrete teknologier, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

26. september 2018 | Læs mere


Corporate Performance Management - sådan omsætter du strategiske beslutninger til operationelle planer

Den digitale transformation er i gang de danske finans- og økonomiafdelinger. Corporate Performance Management (CPM) er en fællesbetegnelse for de softwareløsninger, der er med til at håndtere og visualisere virksomhedens performance og målopfyldelse. Men hvilke løsninger skal du vælge og hvordan kommer du i gang?

27. september 2018 | Læs mere






Premium
Se listen: Her er Danmarks bedste konsulentvirksomheder - medarbejderne skal have det sjovt hos vinderen
Interview: Prisen som Danmarks bedste konsulentvirksomhed gives til et nichehus, hvis medarbejdere boltrer sig i en særdeles lukrativ sektor. Selskabet har på otte år skabt en forretning, der bider skeer med de store huse.
Computerworld
En slags nekrolog: Den fikse, kompakte smartphone er endegyldigt død
Det her bliver lidt af en af en nekrolog. Men med ugens iPhone-lancering ser fremtiden skidt ud for dem, der foretrækker en mobil, som kan betjenes med en hånd.
CIO
Machine learning og kunstig intelligens med Jesper Steen Møller "Der er rigtigt meget teknik som for nogen ser nærmest magisk ud"
Tech fra Toppen: Hvornår det giver mening at bruge machine learning - og hvordan du kommer bedst muligt i gang? Få svaret i den seneste udgave af Computerworlds podcast "Tech fra toppen" med datalog Jesper Steen Møller.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Syv nemme trin: Sådan leverer du fremtidens digitale kundeservice
Når kunder besøger jer via digitale touchpoints, kan deres rejse godt virke tilfældig og med flere omveje undervejs, men det er vigtigt at slå fast, at for kunden er det én samlet oplevelse. Når den kundeoplevelse byder på udfordringer, så stiger frustrationen hos kunden, og det er et stort problem for jeres forretning. I dette whitepaper gennemgår vi syv simple trin, kan give dig en indsigt i hvordan I tilpasser jer fremtidens kundeservice .