Tjente fem milliarder kroner på ni måneder

Ni måneder som ejer af fastnetselskabet Japan Telecom har indbragt investeringsselskabet Ripplewood en fortjeneste på over fem milliarder kroner. De 10 millioner japanske fastnetkunder er nu solgt videre for 18,3 milliarder kroner.

Ni måneder efter at investeringsselskabet Ripplewood købte Japan Telecom fra verdens største mobilselskab, britiske Vodafone, har Ripplewood solgt igen med en fortjeneste på 30 procent. Det skriver Financial Times.

Ripplewood købte i september 2003 Japan Telecom af Vodafone for godt 13 milliarder kroner, og har nu solgt selskabet igen for 18,3 milliarder kroner til det japanske it-investeringshus Softbank.

Købet forventes at lægge pres på de dominerende japanske teleoperatører, NTT og KDDI, som har tøvet med at sætte gang i bredbåndsudviklingen. Japan Telecom har datterselskabet Yahoo BB, som udbyder bredbåndstjenester.

- Det var en meget god investering for Ripplewood, men det vil blive en endnu bedre investering for Softbank, siger koncernchef Tim Collins, Ripplewood, ifølge Financial Times.

Softbank forventer på sin side at have betalt indkøbet af Japan Telecom på kun to et halvt år, idet det japanske fastnetselskab giver et pænt overskud og har 10 millioner kunder.

Der har dog tidligere været rejst tvivl om værdien af Japan Telecoms fastnetabonnenter på lang sigt, hvilket var en af grundene til, at Vodafone satte selskabet til salg.

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S