Fysiske butikker vil fortsat være en væsentlig bestandel af fremtidens detailhandel.
Men dataindsamling og nye indkøbskoncepter betyder, at indkøbsoplevelsen vil forandre sig i løbet de kommende år.
Sådan lyder forudsigelsen fra Toke Lund, der er digital-chef for Dansk Supermarked og som tirsdag formiddag talte på Computerworlds store konference, Computerworld Summit 2017
Hos Dansk Supermarked har Toke Lund stået i spidsen for lanceringen af de to nye indkøbskoncepter Økoplus.dk og Husetsforsikringer.dk, der er abonnements-baserede loyalitetklubber til henholdsvis økovarer og forsikring af alle din husstands elektroniske enheder.
Dypper tåen i nye koncepter
Med de nye forretningskoncepter dypper Dansk Supermarked forsigtigt tåen i en helt ny forbrugertrend.
En trend der betyder, at det er blevet udbredt at abonnere på alt lige fra streamingtjenester til tøj og vin.
Men Dansk Supermarked er motiveret af andet end blot en interesse for de sidste nye forbruger-trends.
Adgang til data om indkøbsadfærd
Toke Lund forklarer, at de nye koncepter især er interessante, fordi de giver Dansk Supermarked adgang til data om de mest loyale kunders indkøbsadfærd.
"Koncepterne kan med tiden give os adgang til massive datamængder om kunderne, og det giver os mulighed for at agere på nye måder og tilbyde kunderne nye og mere personaliserede indkøbsoplevelser. I fremtiden bliver det sådan, at hvis du vil have den bedste indkøbsoplevelse, så bliver du også nødt til at afgive data," fortæller han i et interview med Computerworld.
Toke Lund understreger, at Dansk Supermarked som udgangspunkt ikke er interesseret i oplysninger om hvem kunderne er.
"Vi er i og for sig ligeglade med, hvor du bor og hvad du hedder. Det der er interessant for os er din indkøbsadfærd og din prisfølsomhed. Det er den type oplysninger, der gør, at vi kan servicere dig bedre," siger han.
Give værdifuld indsigt i præferencer
Toke Lund forklarer, at det eksempelvis kan være oplysninger om, hvorvidt du foretrækker økologisk Arla-mælk fremfor budget-mælk.
Denne type oplysninger fortæller noget meget værdifuldt om kundens præferencer.
I dette tilfælde kan det antyde, at kunden også vil være villig til at betale ekstra for andre økologiske produkter.
"Et godt eksempel er, at hvis vi kan se, at du køber økologisk mælk, men samtidig køber helt almindelig Kærgården-smør. I det tilfælde vil det give mening for os at give dig et godt tilbud på den lidt dyrere økologiske smør," forklarer han
Kan afdække avancerede sammenhæng
I takt med, at Dansk Supermarked får indsamlet større datamængder forventer han dog også, at det vil være muligt at afdække mere avancerede sammenhæng i kunderne præferencer, der er mere overraskende og mindre indlysende.
Oplysninger der på sigt kan blive så værdifulde, at Dansk Supermarked vil være i stand til at sælge dem til producenterne.
Det er blandt andet velkendt, at salg af denne type oplysninger i dag er et selvstændigt forretningsområder for britiske supermarkedskæder som eksempelvis Sainsbury.
Amazon er uofficiel data-verdensmester
Den uofficielle verdensmester i at udnytte af kundedata er dog formodentligt amerikanske Amazon.
Den amerikanske gigant har gennem de seneste årtier høstet værdifulde data om sine kunders indkøbsvaner, og er dermed blevet i stand til med stadig større præcision at tilbyde kunderne målrettede købsanbefalinger.