Først stjæler hackerne dine data, og bagefter vil de vinde din tillid: "Ransomware har fået sindssygt god kundeservice"

Antallet af ransomware-angreb vokser med en voldsom hastighed, og kidnapning af data bliver ikke længere udført af teenagere i østeuropæiske kældre, lyder det fra en ekspert.

Artikel top billede

Ransomware-miljøet er blevet professionelt, og de lyssky udviklere, der tager data som gidsler, begynder i højere og højere grad at gøre brug af noget så traditionelt som kundesupport.

Sådan lød budskabet da Martin Plesner-Jacobsen, ledende systemingeniør i Veeam, indtog scenen på Computerworld Summit 2017 mandag formiddag med et lettere foruroligende oplæg om en af tidens største it-trusler.

Med 13 år bag sig som konsulent for nogle af de største danske virksomheder har Martin Plesner-Jacobsen set lidt af hvert, og ifølge ham er markedet for ransomware blevet professionelt i en grad, man ikke normalt forbinder med hackervirksomhed.

"De ransomware-udviklere, der har den bedste kundeservice, tjener flest penge. De skal have en god helpdesk, der skal kunne guide kunden (læs: offeret) igennem processen," sagde han.

Du skal kunne stole på din hacker

Kundeservice og helpdesk bliver sjældent nævnt i forbindelse med it-kriminalitet, men ifølge Martin Plesner-Jacobsen er der tale om vejledning på linje med den, man kender fra almindelige butikker og nethandel:

"I mange tilfælde vil hackerne gerne have betaling i bitcoin, fordi det jo er svært at spore. Og så kan man for eksempel få en videoinstruktion i, hvordan man opretter en bitcoin-wallet, eller man kan blive ringet op på Skype og få det forklaret."

Ifølge tal fra Kaspersky Lab finder der et ransomware-angreb sted hvert 40. Sekund, men danskerne er blandt de mindst-betalingsvillige.

Ifølge en opgørelse fra BitDefender er der kun 14 procents sandsynlighed for, at en dansk virksomhed betaler for at få dekrypteret data, og det er netop for at få folk til at punge ud, at ransomware-miljøet er blevet mere modtager-orienteret. De sælger - paradoksalt nok - tillid, forklarede Martin Plesner-Jacobsen fra scenen:

"De gør rigtig meget for, at ofrene skal stole på, at de rent faktisk får adgang til deres data, hvis de betaler. Det er meget udbredt, at man får lov til at dekryptere en enkelt fil efter eget valg for at se, at mekanismen virker. De har gerne en udførlig FAQ, og jeg kan gudhjælpe oprette en support-sag med en garanteret svartid på under fire timer."

Læs også: Ransomware-angreb vælter ind over Danmark: Allerede dobbelt så mange angreb i 2017 som i hele 2016 - her er grunden

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Nordjylland

TV2

iOS udvikler til TV 2 Teknologi

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse