Her er det buzzword som alle topledere i øjeblikket kaster om sig med

Toplederes brug af ordet "kunstig intelligens" er på får år eksploderet. Og nu advarer forskere mod den løsagtige brug af begrebet.

Artikel top billede

(Foto: Yannis Ntousiopoulos)

Hver periode har sit buzzwood, og i disse år er der et buzzword, der overgår dem alle: Kunstig intelligens.

Det amerikanske medie Buzzfeed News har gennemgået udskrifterne af de såkaldte earnings call, som virksomheder afholder, når de har offentliggjort deres seneste kvartalsregnskaber.

Denne gennemgang taler sit tydelige sprog.

I det første kvartal af 2013 var det blot seks virksomheder, som nævnte kunstig intelligens i deres earnings call, mens antallet var eksploderet til 244 virksomheder i første kvartal af 2017. 


Inde i en hype-cyklus

Det skyldes, at vi er inde i decideret hype-cyklus, når det gælder kunstig intelligens, vurderer Oren Etzion, der er direktør for Allen Institute for Artificial Intelligence. Et institut der er grundlagt af Microsoft-stifteren Paul Allen

"Hypen og forventningerne til kunstig intelligens overgår i mange tilfælde langt den tekniske realitet," siger Oren Etzion til Buzzfeed.

Når vi hører den måde virksomhedsledere i dag omtaler kunstig intelligens på, er det fristende at tro, at der findes fikse og færdige løsningerne, som blot venter på at blive taget i brug.

Men ifølge Oren Etzioni er kunstig intelligens i dag ikke på "plug and play""-niveau. Tværtimod kræver det normalt en god portion knofedt at udvikle og implementere løsningerne.

Læs også: Kunstig intelligens vil gøre dig 40 procent mere effektiv: Se alle gevinsterne her

Kan give bagslag

Oren Etzioni understreger dog overfor Buzzfeed News, at der ganske vist bliver gjort væsentligt fremskridt inden for kunstig intelligens i disse år, men han frygter, at den overdrevne hype kan give bagslag.

For hvis udviklingen ikke lever op til hypen, kan markedet for kunstig intelligens bliver ramt af en pessimisme, der fører til manglende lyst til at investere i kunstig intelligens-løsninger.

Offer for sit eget navn

En af grundene til at virksomhedsledere ynder at kaste om sig med grebet er formodentligt ordets science-fiction-agtige klang, der kan hjælpe topcheferne med at afstive deres image som visionære ledere. 

Et af bedste eksempler på det er formodentligt Tesla-stifteren Elon Musk, der sjældent forsømmer en mulighed for at tale som science-fiction-agtige emner.  

Læs også: Er Teslas Elon Musk gal eller genial? Her er hans vildeste ideer

Offer for sit eget navn

I en artikel i MIT Technology Review, skriver den berømte amerikanske datalog og forfatter Jerry Kaplan, at kunstig intelligens er et offer for sit eget navn.

For alene ordet indgyder frygt og forventninger på et niveau, der ikke altid er en rational begrundelse for.  

"Det er sandt, at maskiner i dag kan udføre mange opgaver, der tidligere var forbeholdt mennesker, men det betyder ikke at maskinerne bliver intelligente og ambitiøse. Det betyder blot at de gør, hvad de bygget til," skriver han i MIT Technology Review. 

Samtidig mener Jerry Kaplan, at begrebet kunstig intelligens i dag bliver brugt som fællesbetegnelse for alt lige fra nye smarte funktioner i din bil til Googles Alpha Go-program, der sidste år vakte stor opsigt, da det vandt en turnering i brætspillet Go. 

Men ifølge Kaplan har det ikke nødvendigvis ret meget med hinanden at gøre. Alligevel kobler medierne dem ofte sammen og bruger dem som del af et større narrativ om computere, der tilegner sig en intelligens, som er at sammenligne med den menneskelige. 

"Det er let at begå den fejl, hvor man ser de mange historier om maskiner, der overgår mennesker som et tegn på, at maskinerne bliver klogere. Men det er bare ikke det, der sker," konkluderer Jerry Kaplan i artiklen.

Læs også:
Jobløs eller kæmpe vækst? Her er er to vidt forskellige bud på, hvordan fremtiden vil ændre dit arbejdsliv

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S