Telia holder fast i udlandstelefoni trods nye roamingregler: "Næsten 90 procent af vores kunder rammer et udenlandsk mobilnet hvert år"

Alle Telias mobilkunder overføres til samme abonnement, der til gengæld kommer til at dække udlandstelefoni trods nye roamingregler. Næsten 90 procent af Telias mobil-kunder anvender et udenlandsk mobilnet årligt, lyder det fra selskabet.

Artikel top billede

(Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

EU's beslutning om at fjerne roaming-afgifterne for de europæiske telekunder fra 15. juni får stort set ingen konsekvenser for Telias kunder i Danmark.

Sådan lyder det fra Telia, efter en række danske teleselskaber frem mod fjernelsen af roaming-afgiften har valgt at korrigere for udlandstelefoni i en eller anden form i deres abonnementspakker.

EU har besluttet, at teleselskaberne godt må opkræve en roamingafgift fra hinanden, men ikke direkte fra hinandens kunder.

I en branche med lave indtjeningsmarginer har det udløst frygt for, at roamingafgifterne vil kunne overstige den indtjening, som selskaberne har på deres kunder.

Telia har nu besluttet, at samtlige selskabets mobilkunder også fremover skal kunne anvende deres telefon i udlandet.

"Vi forsøger ikke at lave krumspring og omgå reguleringen ved at lave såkaldte Domestic Only-abonnementer [abonnementer, der kun kan bruges i hjemlandet, red]. Næsten 90 procent af vores kunder rammer et udenlandsk mobilnet hvert år. Når man er i udlandet er der en enorm tryghed i at have mobilen med, også selvom den bare ligger i kufferten. Den tryghed vil vi ikke tage fra kunderne," lyder det fra Telias privatkunde-direktør, Christoph Nørgaard, i en meddelelse.

Ifølge selskabet har hovedparten af selskabets kunder i dag et såkaldt ‘Roam Like Home'-abonnement.

De kunder, der har et andet abonnement, overflyttes nu til et ‘Roam like Home'-abonnement. Det kommer til at koste dem mellem 10 kroner og 20 kroner mere om måneden.

"En beskeden prisstigning på 10 eller 20 kroner er bestemt ikke noget, vi bliver rige af. Konkurrencen på det danske mobilmarked er benhård, men skulle det vise sig at være økonomisk uholdbart med en så lille stigning, er det selvfølgelig noget, vi må kigge på," lyder det fra selskabet.

3 har som reaktion på EU-beslutningen valgt kun at tilbyde udlandstelefoni under ‘3LikeHome'-pakken, mens Plenti har indført et basis-abonnement, der kun gælder i Danmark.

Det kan du læse mere om her: Plenti klar med plan mod nye roaming-regler: Standard-abonnement skal kun gælde i Danmark.

TDC har omvendt valgt at hæve priserne på sine abonnementer, men til gengæld bibeholde muligheden for udlandstelefoni.

Læs også:

De nye roaming-regler: Sådan kan de påvirke dit mobil-abonnement

Slut med skyhøje roaming-priser i EU: Roaming-afgifter fjernes til sommer

Den danske mobilkrig er i fuld gang: Telia og TDC bløder - Telenor og 3 skovler kunder til sig

Plenti: EU's nye roaming-regler kan blive farlig for discount-teleselskaberne og konkurrencen

Netop vedtaget i EU: Slut med afgifter for data-roaming til sommer

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Banedanmark

Systemudvikler (frontend)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

KMD A/S

Projektleder

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil