Den danske mobilkrig er i fuld gang: Telia og TDC bløder - Telenor og 3 skovler kunder til sig

Status: Med fredagens regnskab fra TDC er der klarhed over, hvilke af de fire store mobilselskaber i Danmark, der har overhånden i krigen om de danske mobilkunder. Her får du overblikket over positionerne lige nu.

Artikel top billede

De danske mobilkunder farer frem og tilbage mellem de store spillere på det danske mobilmarked. 

Efter årets første kvartal kan man se, at kunderne i tusindetal bevæger sig mellem selskaberne, der i kvartalsregnskaberne enten fejrer deres optur eller begræder kundernes flugt. 

"Telia så ikke specielt godt ud, men det var heller ikke godt i fjerde kvartal sidste år. Der var der trods alt nogle udrensninger og justeringer, men den her gang ser det ud til, at Telia i øjeblikket er udfordret på kundesiden. Det er der ingen tvivl om. De ligner dem, der aktuelt set har det sværest," vurderer Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank og følger den danske telebranche tæt.

Telia styrtbløder

Den helt store taber efter første kvartal er uden tvivl Telia.

På trods af friske farver i regnskabet kan ledelsen konstatere en massiv udvandring fra kundeklubben.

I årets første tre måneder har 28.000 kunder forladt selskabet på grund af "voldsom konkurrence", som Telia skriver i sit regnskab. 

Hos Telia kan man godt mærke, at kundekartoteket bliver udhulet, vurderer Morten Imsgard. Antallet af kunder er nemlig vigtigt for alle andre end TDC, der udelukkende kan fokusere på ARPU (average revenue per user)

"Det er mærkbart, og det er det særligt for et selskab, der ikke har den størrelse, det gerne vil have i Danmark. Telenor, Telia og 3 er nødt til at fokusere på begge parametre. De kan ikke bare smide 20.000 kunder uden det giver anledning til bekymring," lyder det fra Morten Imsgard. 

TDC ligger sig i Telias negative slipstrøm med et mindre kundefald. Efter blandt andet at have vist fremgang i løbet af efteråret 2016. Det viser dagens kvartalsregnskab, som du kan læse mere om her: Nyt TDC-regnskab: Kunderne fortsætter med at flygte.

På sejrskurs

Mens kunder i tusindetal forlader Telia er stemningen noget bedre hos konkurrenterne.

Hos Telenor og 3 kan man notere sig et første kvartal af 2017, hvor kunderne strømmede ivrigt til. Det viser tal fra selskabernes regnskaber. 

Det bliver dog efter første kvartal en smal sejr til selskabet 3, der kan tegne sig for 11.000 nye kunder i årets første måneder. Det er 2.000 flere end Telenor, der har budt 9.000 kunder velkommen siden nytår. 

Hos 3 er resultatet fra første kvartal endnu et positivt tegn for selskabet, der den seneste tid har skovlet kunder til sig. I løbet af 2016 fik selskabet knap 50.000 nye kunder. 

Det kan du læse mere om her: 3 buldrer frem på det danske telemarked: Henter masser af mobilkunder og tjener styrtende med penge

For Telenor er fremgangen ikke et skridt på en lang vej af sejre. Selskabet har tidligere haft det svært på det danske mobilmarked, men med en tilgang på mere end 40.000 nye kunder i løbet af 2016 sidder Telenor solidt på positionen som det næstestørste selskab på markedet. 

Det kan du læse mere om her: Telenor har vendt alvorlig krise i Danmark til fremgang: Nu vælter det ind med kunder

TDC med ét fokus

Krigen om de danske mobilkunder bølger frem og tilbage, og resultatet fra første kvartal ligner et tilbageslag for TDC, der som selskab blev hårdt presset sidste år. 

Det kan du læse mere om her: TDC i krise: Indtjening faldet med en milliard kroner på blot et år

Alligevel er det ikke antallet af kunder, der er afgørende for den danske tele-sværvægter. Dagens nyhed om, at 4000 kunder har forladt butikken giver derfor ikke grund til bekyming, vurderer Morten Imsgard. 

"Hvis TDC taber mange tusinde kunder, så er det selvfølgelig problematisk, men hvis de kan holde et kundetab på et lavt antal tusinde, så gør det ingenting for mig at se. Det er langt vigtigere at de får en bedre ARPU på deres kundebase."

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job