NNIT langer ud efter konkurrenters lave priser: Lave priser skader både kunderne og branchen

Det er skadeligt for både kunder og branchen, at visse it-selskaber dumper priserne i stort omfang for at vinde ordrerne, lyder det fra NNIT-direktør Per Kogut.

Artikel top billede

(Foto: Jakob Boserup)

Det er lang tid siden, at NNIT har vundet en stor offentlig it-ordre. Det skyldes, at priserne på de offentlige it-projekter er så lave, at det skader både kunderne og branchen.

Sådan lyder meldingen fra selskabets topchef, Per Kogut, til TV 2.

"Vi ser andre, som er meget aggressive i det offentlige segment og dermed parate til at arbejde med tabsgivende kontrakter. Det er vi ikke interesserede i. Det synes vi ikke er en sund forretning," siger han.

Han peger på, at de lave priser kan være udtryk for, at konkurrenterne med vilje underbyder for at vinde markedsandele.

På det offentlige marked har der ellers været kamp om ordrerne i de seneste år, efter KMD har mistet eksklusiv-retten til en lang række store systemer, der derfor er blevet sendt ud på det fri marked.

Her har ikke mindst Netcompany taget for sig af retterne.

Det kan du læse mere om her: Rekord-regnskaber på stribe fra danske it-virksomheder: Her er tre årsager til guld-festen

Det er tidligere kommet frem, at netop KMD har været villig til at gå langt ned i pris. Det var blandt andet tilfældet, da selskabet vandt en stor ordre på levering af systemet Social Pension til ATP.

Det kan du læse mere om her: ATP presser stor KMD-regning ned med 25 procent.

Denne ordre er siden endt med fyring, sagsanlæg og meget store erstatningskrav.

KMD's pris på et nyt inddrivelsessystem til Skat var også markant lavere end de priser, som NNIT og Netcompany ville levere for, og det betød, at KMD vandt ordren for få måneder siden.

Her lød NNIT's pris på 178 millioner kroner, mens KMD's pris lød på blot 98 millioner kroner.

Det kan du læse mere om her: KMD skal levere stort it-system til Skat trods krav om kæmpe-erstatning: Var markant billigere end øvrige leverandører.

Læs også:

Der er et gigantisk potentiale i danske it-virksomheder, som fuldstændigt bliver overset

ATP forlanger mere end 100 millioner kroner i erstatning fra KMD

Fusioner og opkøb på vej blandt outsourcing-firmaer i Danmark og i Norden


Netcompany er vokset fra startup til sværvægter, og forklaringen er simpel: "Vores kultur er andres overlegen"
Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job