Netcompany er vokset fra startup til sværvægter, og forklaringen er simpel: "Vores kultur er andres overlegen"

Top 100/2016: Kom i mål, og lad være med at finde på undskyldninger. Sådan kan Netcompanys kultur sammenfattes, lyder det fra virksomhedens sitfter André Rogaczewski.

Artikel top billede

Du finder ingen kulturrelativisme hos det danske it-konsulenthus Netcompany. Her er man helt overbevist om, at virksomhedens kultur er andre kulturer overlegne

Ikke alene understreger virksomhedens administrerende direktør og medstifter, André Rogaczewski, at det var helt afgørende for virksomheden, at den kunne fastholde sin egen kultur, da virksomheden sidste år blev opkøbt af kapitalfonden FSN i en milliardhandel.

Læs også: Netcompany efter milliardhandel: Vi vil kæmpe for at bevare vores kultur

Men han slår samtidig fast, at når Netcompany selv opkøber mindre virksomheder, er det målet, at Netcompanys egen kultur hurtigst muligt skal implementeres og dermed erstatte den eksisterende kultur i den opkøbte virksomhed.  

"Vi tror rigtig meget på det, som vi står for, og derfor udbreder vi Netcompanys kultur, når vi overtager nye virksomheder. Når vi skal vækste en virksomhed, så bliver det med udgangspunkt i vores kultur - og ikke noget andet," siger han til Computerworld.

Leverancekultur

André Rogaczewski beskriver Netcompanys kultur som en såkaldt leverancekultur, og den er især drevet frem af Netcompanys unge medarbejderstab, hvor gennemsnitsalderen er omkring 30 år.  

Lidt forenklet kan Netcompanys kultur oversættes til "mindre snak - mere action". For det handler i bund og grund om at komme i mål, forklarer André Rogaczewski.

"I it-branchen har folk ofte alle mulige religiøse diskussioner, hvor de diskuterer frem og tilbage om metoder, teknologier og produkter. Men ‘at the end of the day' handler det kun om en ting, og det er at komme i mål med med sine projekter. Derfor siger jeg: Kom i mål, og lad være med at finde på undskyldninger for, hvorfor du ikke kom i mål,"siger han.

Vil være bedre mand for mand

Det danske it-konsulenthus Netcompany blev grundlagt i 1999, da internettet og digitaliseringen for alvor begyndte at skylle ind over det danske samfund.

Dengang var ambitionen ifølge André Rogaczewski, at virksomheden på trods af en lille medarbejderstab alligevel skulle være bedre end selv de største konsulenterhuse i branchen.

"Netcompanys kultur udspringer af en ide om, at vi kan konkurrere med selv de største virksomheder i branchen, hvis vi blot er bedre end dem mand til mand," siger han.

I løbet af de forgange 17 år er meget sket.

I dag har Netcompany mere end 750 ansatte, og i Computerworlds Top 100-konkurrence er virksomheden endnu en gang højtplaceret og snupper en andenplads i sværvægter-kategorien, der tæller virksomheder med personaleomkostninger på mere end 250 millioner kroner i det seneste regnskab. 

Folk grinede

Siden 1999 er Netcompany således vokset fra startup til en virksomhed i sværvægter-klassen.

"Folk grinede af os, da vi tidligere sagde, at vi kunne blive større end Accenture, KMD og NNIT. Men vi har efterhånden nået et niveau, hvor vi nærmer os deres størrelse," siger han.

Hvad gør det for jeres selvforståelse og den historie i fortæller om jer selv, at I nu selv er en af de store?

"Det mener jeg ikke betyder noget. For Netcompany er summen af mange forskellige projekter, og projekterne har ikke ændret karakter. Der er ikke forskel på et projekt med 10 mand hos Netcompany nu og et projekt med 10 mand dengang. Men til gengæld betyder det noget, at vi nu er blevet så store, at vi kan vinde ordrer af en størrelse, som vi ikke tidligere kunne vinde"

Ifølge André Rogaczewski er det dog afgørende, at virksomheder med vokseværk ikke lader afstanden vokse sig for stor mellem medarbejdere og ledere.

"Det er essentielt at topledere, mellemledere og projektledere er så tætte på deres folk som overhovedet muligt. Der skal være en nærhed mellem dem, der er på et af deres første projekter og så dem, der har prøvet det mange gange før. Hvis du ikke er i stand til facilitere den nærhed, får du alle de ulemper, der er forbundet med at være en stor virksomhed," siger han.

Læs også:
Kæmpe-analyse af 482 danske it-virksomheders resultater: Sådan klarer de danske selskaber sig

Netcompany kan være på vej mod at blive solgt - igen

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    MLOps engineer i PET

    Københavnsområdet

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil