Ny rapport slår fast: Dyre og bøvlede it-udbud skræmmer danske it-virksomheder væk

40 procent af it-virksomhederne står af på de offentlige udbud, fordi det er for dyrt og for besværligt at byde. Det viser en ny rapport fra Center for forskning i offentlig-privat samspil.

Artikel top billede

At vinde et offentlig udbud kræver flere ting. Overskud, økonomisk kapacitet, god tid og erfaring. 

Særligt de økonomiske omkostninger og tiden stiller så store krav til virksomhederne, at 4 ud af 10 danske it-virksomheder helt undlader at byde på de offentlige opgaver, som ellers udgør et meget stort marked hvert år.
Det viser en ny rapport fra Center for forskning i offentligt-privat samspil ved Roskilde Universitet (RUC), Aarhus Universitet og VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Rapporten er udarbejdet som en undersøgelse med deltagelse af omkring 1.200 virksomheder, der har besvaret en række spørgsmål, som herefter er blevet opgjort efter branche. I rapporten svarer knap halvdelen, at de deltager i offentlige udbud, mes den anden halvdel ikke gør. 

Og rapporten er særligt interessant for it-branchen, fordi mange store offentlige opgaver, der sendes i udbud kredser om it.

Store gevinster

Der er store præmier at hente, hvis man deltager i det offentlige udbudslotteri. Der bliver nemlig udbudt opgaver for mange millioner kroner hvert år.  

Rapporten har monitoreret en række udbud og kan konkludere, at ordrene til det offentlige i gennemsnit har en værdi på omkring 46 millioner kroner.

Det skal dog tages med et gran salt. 

Gennemsnittet trækkes voldsomt op af de største offentlige ordrer til en værdi af flere hundrede millioner kroner. I datasættet ser topscoreren ud til at være Aarhus Kommunes ordre på nye pc'er og andet udstyr til en værdi af 350 millioner kroner. 

Læs mere om det her: Aarhus Kommune udskyder hardware-udbud til 350 millioner kroner efter skærm-bommert.

Derfor vil det nok være mere retvisende at kigge efter udbuddenes median, der ligger på 10 millioner kroner.

Der er altså penge nok at hente for de virksomheder, der moser sig frem til fadet.  

Dyrt at deltage

Men det kan knibe med at komme hent til fadet og få en luns af de offentlige millioner.  

Besvarelserne afslører flere ting. 

For det første er det hundedyrt for de danske it-virksomheder at gå efter de offentlige udbud. 

Faktisk kan det koste mellem 12-16 procent af kontraktens samlede værdi at deltage. 

Det vil sige, at vi taler om en udgift på omkring 150.000 kroner per million kroner, som kontrakten er værd.

Med en median på 10 millioner kroner giver det it-virksomhederne en samlet omkostning på omkring 1,5 millioner kroner for et gennemsnitlig udbud.

Men hvad med dem, der ikke vinder? 

Ja, for dem er penge tabt. Og mens nogle vil sige, at "hvor der handles, der spildes", så er risikoen for at sætte mere end en million kroner til i kampen om en ordre årsagen til, at mange it-virksomheder slet ikke byder sig til i kampen om de offentlige opgaver. 

Det gælder primært de mindre virksomheder, der på bogen vil vride sig noget ved at se million kroner blæse bort med vinden.

I rapporten svarer omkring 40 procent således, at de er "enige" eller "meget enige" i at det er for tidskrævende og omkostningsfuldt at byde på offentlige udbud. 

Du kan læse hele rapporten HER

Hvad mener du? Er det for bøvlet og tidskrævende at få hul igennem, når det drejer sig om offentlige udbud? Eller har din virksomhed måske opgivet at byde ind på opgaver?

Giv os gerne din historie i kommentarfeltet.

Artiklen er rettet 28/8/2017 kl. 09.24

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil