Indsigt: Fire vigtige detaljer om Apple Pays indtog i Danmark

Indsigt: Apple Pay kommer til Danmark, men er ikke for alle i Danmark. Og hvem kommer egentlig til at betale? Her får du svar på fire vigtige spørgsmål om Apples betalingsløsning.

Artikel top billede

Tirsdag morgen blev Apples betalingsløsning Apple Pay lanceret i Danmark, hvor løsningen kommer til at udfordre tjenester som MobilePay og det mobile dankort.

Her får du fire vigtige detaljer om Apple Pays introduktion på det danske marked.

1) Hvad skal der til for, at man overhovedet kan komme til at bruge Apple Pay i Danmark?

Det kræver tre ting: For det første skal du være kunde i Jyske Bank eller Nordea.

For det andet skal du have et Visa-Dankort eller et Mastercard, og dernæst skal du have en iPhone 6 eller en nyere iPhone. Du kan også betale med Apple Pay via et Apple Watch. 

Apple Pay kan bruges i alle butikker, der har terminaler, som understøtter kontaktløse betalinger, hvilket i praksis betyder, at du kan betale med Apple Pay i stort set alle danske butikker. 

Apple har dog valgt at indgå et markedsføringssamarbejde med en række udvalgte butikskæder - herunder 7-Eleven, Elgiganten og Lidl, men Apple Pay er altså ikke begrænset til netop disse butikker. 

For at komme i gang med at bruge Apple Pay skal du gå ind i din iPhones Wallet-app og vælge tilføj “kredit- eller debitkort.”

Læs også: Test af Apple Pay i dansk butik: "Det er seriøst smart"

2) Hvad kommer det til at koste mig at anvende Apple Pay?

Apple Pay er gratis for dig som forbruger, og løsningen er i princippet også gratis for butikkerne. Det er derfor bankerne, der for alvor kommer til at betale gildet. 

Det er dog uvist, hvad Nordea og Jyske Bank har måtte hoste op med for at få lov til at tilbyde Apple Pay.

Men da Apple Pay for tre år siden blev lanceret i USA, skrev CNN, at de amerikanske banker måtte betale et gebyr, der svarer til 0,15 procent af transaktionssummen. 

Den britiske avis Financial Times har dog efterfølgende kunne berette, at de britiske banker i forbindelse med Apple Pay-lanceringen i Storbritannien havde held til at presse prisen ned under det amerikanske niveau. 

Læs også: MobilePay tager Apple Pay's entre med ophøjet ro: "Vi har en løsning, som både erhvervsvirksomheder og private har meget svært ved at undvære"

Selvom butikkerne ikke skal betale et gebyr for at tilbyde Apple Pay, så kan Apple Pay dog alligevel vise sig at ende som en omkostning for butikkerne 

For Apple Pay-betalinger bliver formidlet via Mastercard- eller Visa, der har et højere gebyr end en traditionel Dankort-transaktion.

Henning N. Jensen, sensior ekspert hos virksomhed Pluscon og ekspert betalingsløsninger, har tidligere forklaret til Computerworld, at butikkerne derfor kan forvente, at Apple Pay kommer til at flytte transaktioner fra Dankortet, der er kendetegnet ved lave transaktionsomkostninger, til Mastercard og Visakortet, der er mere omkostningstunge for butikkerne.

Læs også: Her er forretningsmodellen bag Apple Pay: Bliver gratis for forbrugere og butikkerne, men dyr for bankerne

3) Hvis man allerede har eksempelvis MobilePay og er glad for at bruge det, hvad skal man så bruge Apple Pay til? Hvad er den største styrke og den største svaghed ved Apple Pay i forhold til konkurrenterne?

Hvis du er glad for at bruge MobilePay, kan du trygt forsætte med at bruge denne løsning.  

Apple Pay har dog den fordel, at tjenesten er baseret på NFC-teknologien, der i praksis har vist sig at være mere driftsikker end Bluetooth, som MobilePay og Nets Dankort-app gør brug af. 

Samtidig kan du bruge tjenesten i alle butikker, der har en terminal, som understøtter kontaktløs betaling. 

MobilePays styrke er derimod, at folk ved, at tjenesten kan bruges af stort set alle - uanset hvilken telefon eller bank du har. Du er ikke afhængig af, at du skal have en særlig bank, en særlig type betalingskort eller en iPhone af en særlig model for at bruge tjenesten.

Samtidig er MobilePay især populær hos det segment af erhvervsdrivende, der har valgt ikke at investere i en Dankort-terminal. Det kan eksempelvis være foodtrucks eller boder på kræmmermarkeder. Her kan du ikke forvente, at du kan betale med Apple Pay.

Læs også: Tre tegn på, at nye apps meget snart kan forandre det danske betalingsmarked for altid

4) Hvilken effekt kan vi forvente, at ApplePay vil have på det danske marked i den kommende tid?

Vi vil givetvis opleve, at Apple Pay kommer til at stjæle markedsandele fra MobilePay og Nets Dankort-app, når det gælder butiksbetalinger.

Vi kan samtidig også forvente, at nogle kunder vil vælge at bruge Apple Pay i stedet for den kontaktløse-funktion på deres betalings-kort. 

Men Apple Pay kommer næppe til at vende op og ned på markedet for mobilbetalinger, som vi gennem tiden har set det med andre Apple-produkter. 

Eksempelvis så vi, at lanceringen af iPhonen var i stand til at ændre nogle grundlæggende dynamikker på mobilmarkedet.

Da iPhonen i tidernes morgen blev sat til salg skete det i samarbejde med blot et enkelt teleselskab i hvert land. I USA var det AT&T, mens det i Danmark var Telia. 

Efterhånden valgte flere og flere teleselskaber dog at tilbyde iPhones, fordi iPhonen viste sig at være den første telefon, der i stort tal kunne få forbrugerne til at skifte teleselskab. 

Men samme dynamik kommer vi ikke til at se på markedet for mobilbetalinger.

For det første er det langt mere kompliceret at skifte bank, end det er at skifte teleselskab, og dernæst er Apple Pay ikke i nærheden af at være et så unikt et produkt, som eksempelvis iPhone var.

Læs også: Mobilbetalinger storhitter i Kina, men hvorfor går det så trægt med udbredelsen i Vesten? 

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse