I Danmark jubler vi over Apple Pay: Fujitsu-chef erklærer betalingsformen stendød om fem år

Alt imens vi danskere er helt oppe at køre over at kunne betale en kold cola med Apple Pay, kalder en af topskikkelserne hos Fujitsu betalingsløsninger til mobiltelefoner fortid om fem år. Du har fremtiden i dine hænder, mener han.

Vi danskere er oppe at køre. Vi er helt vilde i varmen over, at vi nu endelig har fået en betalingsløsning, der gør i hvert fald nogle af os i stand til at vifte med vores iPhone i supermarkedet og på den måde betale for både minimælk og figenpålæg. 

Men vi bør komme ned på jorden siger en af topfolkene hos japanske Fujitsu, der mener, at hele idéen om at betale med telefonen snart kun kan interessere den nye direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev. 

Danmark er nemlig kommet sent med på Apple Pay, og derfor er det snart en forældet teknologi, mener Ravi Krishnamoorthi, der er underdirektør hos Fujitsu. 
"Apple Pay har eksisteret i fem år. Om fem år har du slet ikke brug for et mobilt device for at gennemføre betalinger,” siger han, da Computerworld møder ham til Fujitsu Forum 2017 i München. 

I Danmark har vi lige fået Apple Pay og taler om det som en game changer og nu kommer du her og siger, at det nærmere er game over?

“Verden skifter hurtigere end nogensinde før, så jeg mener at der om fem år slet ikke er brug for betalingstjenester som Apple Pay eller kreditkort overhovedet.“


Ingen brug for devices
Det er i følge Fujitsu-chefen hele tankegangen, den er gal med. Det nemlig ikke specielt visionært at tænke betaling og mobiltelefon sammen. 

Med udviklingen af computerkraft taget i betragtning vil teknologiske nyskabelser nemlig overflødiggøre betalingsløsninger, der tager udgangspunkt i en fysisk genstand, siger Krishnamoorthi, der henviser til, at der nok vil eksistere betalingsmæssige udørkner rundt omkring, hvor noget så gammeldags som et kreditkort godtages i en forretning.

"Måske er der stadig nogle geografiske lommer, hvor det kan være nødvendigt, ligesom der i dag er nogle steder, hvor man ikke accepterer Apple Pay eller kreditkort og derfor kræver kontanter. Sådanne steder vil der stadig være, men de fleste steder vil der om fem år være biometriske betalingsformer," siger Ravi Krishnamoorthi.

(ARTIKLEN FORTSÆTTER UNDER BILLEDET Du har fremtiden i dine hænder
Men hvad skal så erstatte denne iPhone-flagren?

I følge Fujitsu-chefen ligger fremtiden i biometriske betalinger. Du skal altså have hænderne op ad lommerne, men lade din telefon blive dernede. 

Herefter vil du som individ igennem dine biometriske data i foreksempel hænderne være forbundet til din bank. Det betyder, at du kan lade eksempelvis din håndflade scanne og derved betale for både badesalt og bayerske hvedebajere. 

"Indenfor 5 år vil vi have nok teknologi til vores rådighed som videotracking, censortracking og biometrisk tracking til, at jeg ikke tror, at det bliver nødvendigt at have et mobilt device for at betale," siger Ravi Krishnamoorthi. 

Han eksemplificerer udviklingen ved at fortælle om en af Fujitsus egne nyskabelser PalmSecure. Teknologien kan ved hjælp af at scanne håndens vener med infrarød stråling give adgang til eksempelvis et fitnesscenter. 

Skal man tro Krishnamoorthis prognose, så vil teknologi af den type udgøre det moderne betalingsmarked i løbet af de kommende fem år. 

“Forestil dig, at du som person er forbundet til din bank. Du går ind på en Starbucks og bestiller kaffe. Det koster fem euro. I stedet for at tage dit kreditkort frem, lægger du din hånd der. Den er unik, og det er kun dig, der kan have den. Den identificerer dig og gennemfører betalingen via din bank,“ siger han. 

Hvis prognosen holder stik, er det spændende at se, om de danske jubelscener over Apple Pays indtog, der minder noget nær om fejringen af Bjarne Riis i juli 1996 i Tivoli, vil stilne af eller om vi som nation fortsat vil glæde os over Apple Pay og så acceptere at være et betalingsmæssigt u-land. 

Tror du på Fujitsu-chefens forudsigelser? Kommer vi alle til at smække labberne på en glasplade i Føtex, når vi kører vognen gennem kassen i 2022? Giv din mening til kende i kommentarfeltet. 



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Udbetaling Danmark skal forhandle om mulig kompensation med Netcompany til efteråret
Interview: Inden årsskiftet står det klart, om Netcompany skal kompensere Udbetaling Danmark for de startvanskeligheder, der har været i forbindelse med det nye boligstøttesystem. "Jeg kan hverken be- eller afkræfte, at vi kommer til at bede om et pengebeløb fra Netcompany," lyder det fra Søren Eismark, underdirektør i ATP, som står bag Udbetaling Danmark.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.