SimCorp-regnskab afslører, at kundetørken er slut: Direktør Klaus Holse forventer travlhed op til jul

Interview: Efter et andet kvartal uden fugtigt blæk i kundekartoteket er der nu fart på kundetilgangen hos SimCorp. Siden sommer har virksomheden fået fem nye kunder. Direktør Klaus Holse forventer en travl jul.

Artikel top billede

Tallene var sådan set pæne nok, da administrerende direktør i SimCorp, Klaus Holse, fremlagde halvårsregnskabet tilbage i august måned. 

Men på kundesiden stod det stille. Helt stille.

Virksomheden havde ikke fået nogle nye kunder i årets andet kvartal, og det nagede direktøren, der har ambitioner om tocifret vækst og et succesfuldt indtog på det amerikanske marked. 

Læs mere om det her: Nyt Simcorp-regnskab afslører: Den danske it-gigant har hårdt brug for flere kunder

Derfor er det da også en mere positiv topchef, der tirsdag fremlægger regnskabet for efterårskvartalet og samtidig kan foriskre omverdenen om, at der er kommet nye kunder i butikken.

Omsætningsvæksten er på 10,4 procent og dermed fortsat inden for de 9-14 procent som SimCorp har lovet markedet. 

”Vi er godt tilfredse med den vækst, vi har i butikken. I de første ni måneder [af regnskabsåret, red] er vi vokset mere end 10 procent. Det synes vi er meget godt. Det er en fin vækst,” siger Klaus Holse.

På bundlinjen er der dog mindre fart på.

Det skyldes ifølge topchefen, at fordelingen mellem de produkter, som SimCorp sælger til kunderne, har ændret sig i retning af færre licenser og mere service. 

"Vi har solgt lidt færre licenser og lidt mere 'professional service'. De konsulenter, der yder assistance til kunderne, skal have løn, og det øger omkostningerne, hvorimod vi ikke har så store lønomkostninger, når vi sælger et stykke software. Det er der en lidt højere margin i,” siger han.

Nye kunder i butikken

Det er dog som bekendt ikke kun tal på top og bundlinje, der interesser Klaus Holse og resten af Simcorp. 

For efter et magert andet kvartal på kundesiden, er der nu kommet nye navne på SimCorps kundeliste.

Det drejer sig blandt andet om Novo Holding A/S, FIIG Securities og senest den thailandske nationalbank.

Det vækker glæde hos topchefen, der har planer om et stort nordamerikansk togt. 

”Det går godt på de fleste markeder. Vi er glade for, at vi har fået en kunde mere i Nordamerika, vi har fået lidt gang i Asien med en ordre i Australien og så har vi fået en ny kunde her i Danmark, så det er vi godt tilfredse med,” siger Klaus Holse.

Netop den nye kunde på det nordamerikanske kontinent er vigtig for SimCorp, da det er et skridt på vejen for virksomhedens ambition om at få endnu bedre fat i branchens mest afgørende marked. 

Læs mere om det her: SimCorp kigger stålsat mod verdens største marked: "Der er ikke noget i vejen for, at vi kan have 20-25 procents markedsandel i USA om 10 år"

Travlt op til jul

Med præsentationen af dagens regnskab holder SimCorp-kursen årsmålene udover en mindre justering af overskudsgraden. 

Derfor kigger Klaus Holse og resten af holdet i domicilet på Islands Brygge i København da også med spænding frem mod slutningen af året og enden på et kvartal, der allerede har givet virksomheden to nye kunder.

Juletid betyder nemlig travlhed for SimCorp.

"I vores forretning er det ligesom i mange andre software-forretninger sådan, at der skal laves en del op til jul. Vi har typisk vældigt travlt i november og december med at få nye kontrakter på plads med kunderne, men det er typisk også her, at vi har en stor del af salget til vores eksisterende kunder," siger Klaus Hose. 

Læs mere om SimCorp her: Klaus Holse: Det lille danske marked giver virksomheder en global fordel

Travlheden op til jul påvirker det meste af it-branchen men altså også SimCorp.

I december har kunderne nemlig som regel samlet sig et overblik over, hvad der er tilbage i portemonæen i år og hvor meget, der kommer i den til næste år. 

"I november og december ved kunderne hvor mange penge, de har tilbage på budgetterne, og derfor er det også måneder, hvor kunderne tager beslutninger. På den anden side har du en salgsstyrke, der har nogle årsmål, så de arbejder også ekstra hårdt for at være sikre på at nå dem. De to ting i kombination driver, at man næsten altid har et stort fjerde kvartal. Sådan er det bare," siger topchefen.

Læs også:

Danske Simcorp fik blot én enkelt ny kunde i første halvår 2017: Nu er topchef Klaus Holse og Simcorp under hårdt pres

 SimCorps CTO omstillede 40 procent af virksomheden på 15 måneder: Nu arbejder alle agilt 

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly