Artikel top billede

SimCorp-regnskab afslører, at kundetørken er slut: Direktør Klaus Holse forventer travlhed op til jul

Interview: Efter et andet kvartal uden fugtigt blæk i kundekartoteket er der nu fart på kundetilgangen hos SimCorp. Siden sommer har virksomheden fået fem nye kunder. Direktør Klaus Holse forventer en travl jul.

Tallene var sådan set pæne nok, da administrerende direktør i SimCorp, Klaus Holse, fremlagde halvårsregnskabet tilbage i august måned. 

Men på kundesiden stod det stille. Helt stille.

Virksomheden havde ikke fået nogle nye kunder i årets andet kvartal, og det nagede direktøren, der har ambitioner om tocifret vækst og et succesfuldt indtog på det amerikanske marked. 

Læs mere om det her: Nyt Simcorp-regnskab afslører: Den danske it-gigant har hårdt brug for flere kunder

Derfor er det da også en mere positiv topchef, der tirsdag fremlægger regnskabet for efterårskvartalet og samtidig kan foriskre omverdenen om, at der er kommet nye kunder i butikken.

Omsætningsvæksten er på 10,4 procent og dermed fortsat inden for de 9-14 procent som SimCorp har lovet markedet. 

”Vi er godt tilfredse med den vækst, vi har i butikken. I de første ni måneder [af regnskabsåret, red] er vi vokset mere end 10 procent. Det synes vi er meget godt. Det er en fin vækst,” siger Klaus Holse.

På bundlinjen er der dog mindre fart på.

Det skyldes ifølge topchefen, at fordelingen mellem de produkter, som SimCorp sælger til kunderne, har ændret sig i retning af færre licenser og mere service. 

"Vi har solgt lidt færre licenser og lidt mere 'professional service'. De konsulenter, der yder assistance til kunderne, skal have løn, og det øger omkostningerne, hvorimod vi ikke har så store lønomkostninger, når vi sælger et stykke software. Det er der en lidt højere margin i,” siger han.

Nye kunder i butikken

Det er dog som bekendt ikke kun tal på top og bundlinje, der interesser Klaus Holse og resten af Simcorp. 

For efter et magert andet kvartal på kundesiden, er der nu kommet nye navne på SimCorps kundeliste.

Det drejer sig blandt andet om Novo Holding A/S, FIIG Securities og senest den thailandske nationalbank.

Det vækker glæde hos topchefen, der har planer om et stort nordamerikansk togt. 

”Det går godt på de fleste markeder. Vi er glade for, at vi har fået en kunde mere i Nordamerika, vi har fået lidt gang i Asien med en ordre i Australien og så har vi fået en ny kunde her i Danmark, så det er vi godt tilfredse med,” siger Klaus Holse.

Netop den nye kunde på det nordamerikanske kontinent er vigtig for SimCorp, da det er et skridt på vejen for virksomhedens ambition om at få endnu bedre fat i branchens mest afgørende marked. 

Læs mere om det her: SimCorp kigger stålsat mod verdens største marked: "Der er ikke noget i vejen for, at vi kan have 20-25 procents markedsandel i USA om 10 år"

Travlt op til jul

Med præsentationen af dagens regnskab holder SimCorp-kursen årsmålene udover en mindre justering af overskudsgraden. 

Derfor kigger Klaus Holse og resten af holdet i domicilet på Islands Brygge i København da også med spænding frem mod slutningen af året og enden på et kvartal, der allerede har givet virksomheden to nye kunder.

Juletid betyder nemlig travlhed for SimCorp.

"I vores forretning er det ligesom i mange andre software-forretninger sådan, at der skal laves en del op til jul. Vi har typisk vældigt travlt i november og december med at få nye kontrakter på plads med kunderne, men det er typisk også her, at vi har en stor del af salget til vores eksisterende kunder," siger Klaus Hose. 

Læs mere om SimCorp her: Klaus Holse: Det lille danske marked giver virksomheder en global fordel

Travlheden op til jul påvirker det meste af it-branchen men altså også SimCorp.

I december har kunderne nemlig som regel samlet sig et overblik over, hvad der er tilbage i portemonæen i år og hvor meget, der kommer i den til næste år. 

"I november og december ved kunderne hvor mange penge, de har tilbage på budgetterne, og derfor er det også måneder, hvor kunderne tager beslutninger. På den anden side har du en salgsstyrke, der har nogle årsmål, så de arbejder også ekstra hårdt for at være sikre på at nå dem. De to ting i kombination driver, at man næsten altid har et stort fjerde kvartal. Sådan er det bare," siger topchefen.

Læs også:

Danske Simcorp fik blot én enkelt ny kunde i første halvår 2017: Nu er topchef Klaus Holse og Simcorp under hårdt pres

 SimCorps CTO omstillede 40 procent af virksomheden på 15 måneder: Nu arbejder alle agilt 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere