Artikel top billede

SimCorp kigger stålsat mod verdens største marked: "Der er ikke noget i vejen for, at vi kan have 20-25 procents markedsandel i USA om 10 år "

Danske SimCorp har fuldt fokus på at erobre markedsandele i USA. Det stiller store krav til direktør Klaus Holse, der spiller en nøglerolle i invasionen af USA.

Fra den mægtige glaskolos på Islands Brygges Ny Tøjhusgrund arbejder SimCorp hårdt på at vinde indpas på det amerikanske marked.

SimCorp er en af de helt store spillere på verdensmarkedet, men i USA er der endnu mange kunder at erobre for den danske virksomhed, der leverer it-løsninger til den finansielle sektor. 

"Der er 500 kunder i USA. Det er potentialet. Vi har de 26 i dag," siger administrerende direktør Klaus Holse, der ruller planen for at indtage det store kontinent vestpå. 

Der er ikke noget i vejen for, at vi kan have 20-25 procents markedsandel i USA om 10 år fra nu af. Det er det, som vi har vist kan lade sig gøre på andre markeder,“ understreger han på direktørkontoret med udsigt ind over voldanlægget mod Christianshavn.

Tidlig fremgang

Klaus Holse og SimCorps vision om at æde sig ind på det amerikanske marked ser da også ud til at gå fremad. 

Ved offentliggørelsen af virksomhedens regnskab for årets første kvartal var der allerede nyheder fra USA. Selskabet kunne nemlig berette, at man havde landet en ny kunde på den anden side af Atlanterhavet. Det går den rigtige vej, bekræfter Klaus Holse.
“Vi har 26 kunder i USA, der alle er gode referencer for systemet, så vi har det fundament, der skal til for at lykkes,“ siger han. 

Læs mere om det her: Dansk it-gigant vinder terræn i Nordamerika: Omsætningen vokser hastigt

Hos SimCorp kan man mærke, at i takt med, at operationen skrider fremad, bliver fremgangen en form for selvfostærkende effekt. 

“Det kendskab, vi har fået blandt de amerikanske virksomheder, er blevet væsentlig højere, så vi bliver inviteret til flere ting, og vi er rodet ind i flere projekter, og vi har nogle folk, der kan løfte dem. Det er et projekt, der er på sporet. Det er et svært projekt. Det er ikke et nemt projekt," understreger Klaus Holse.

Sydeuropa lokker ikke

I slutningen af juni i år kom der et lidt uventet træk fra SimCorp. Selvom man i mange omgange har understreget, at strategien er organisk vækst, iværksatte SimCorp et opkøb af det italienske selskab APL Italiana, som blev offentliggjort i slutningen af juni i år. Opkøbet bidrager til Simcorps vækst med omkring to procent, men opstod pludseligt. 

Opkøbet blev i følge direktør Klaus Holse kickstartet af en ordre til det ledende italienske forsikringsselskab Generali. Men selvom Simcorp nu har etableret sig med et sydeuropæisk brohoved, ændrer det ikke på, i hvilken retning Klaus Holse holder kikkerten. 

“USA er stadigvæk der, hvor det store fokus er. Sydeuropa er som marked meget mindre. Kigger du på vores samlede kundegrundlag, så er der 1.200-1.300 mulige kunder på verdensplan. Omkring 500 af dem er i USA," siger han.

Håndholdt operation

Som man hos SimCorp også understreger, er det ikke en nem operation at få bedre fat i det amerikanske marked. En forskellig virksomhedskultur stiller blandt andet store krav til Klaus Holse, der er udset til en hovedrolle i invasionen af USA. 

“Jeg er derovre relativt ofte. For det første for at være med i det, der foregår og give de råd, jeg kan give men lige så meget for at møde kunder og kommende kunder derovre," siger han.

Læs om en anden af SimCorps nøglemedarbejdere her: SimCorps CTO omstillede 40 procent af virksomheden på 15 måneder: Nu arbejder alle agilt

Det kræver nemlig en topchefs tilstedeværelse at komme ind på det amerikanske marked. Hos de amerikanske finansgiganter tager man ikke imod en kørende sælgere eller rejsende i softwareløsninger til finansbranchen. 

"Den amerikanske mentalitet er meget sådan, at man gerne vil se chefen for det hele, og man vil gerne have det commitment, han kan give. Det er en anden kultur. Man skal have fat højt oppe, hvorimod vi i europæiske og danske organisationer er vant til, at hvis der kommer en salgschef, så er det godt nok,“ siger Simcorp-bossen og fortsætter:

“I USA er det sådan, at der er noget værdi i at have set giraffen”

Og du er giraffen hos SimCorp?

“Ja, det er jeg. Sådan er det. De er vant til, at topcheferne er involveret i salg og projekter og er dem, der kan committe virksomheden. Jeg har arbejdet i amerikanske virksomheder hele mit liv, så jeg har vænnet mig til, at det er sådan, verden virker. “

Netop det faktum, at Klaus Holse har mange års erfaring fra blandt sin tid som top-profil i Microsoft med ansvar for hele Vesteuropa, gør, at han kender den amerikanske mentalitet. 
 
“Det giver da en fordel, at jeg kender de amerikanske kunder og jeg ved, hvem der er chef for dem. Vi kan ringe til hinanden og tale sammen, og det er en fordel,“ erkender direktøren. 

Han vil dog ikke løfte sløret for, hvordan det konkret er gået med kundetilvæksten på det nordamerikanske marked. Det bliver vi dog klogere på, når SimCorp kommer med halvårdsregnskab d. 24 august.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere