SimCorp kigger stålsat mod verdens største marked: "Der er ikke noget i vejen for, at vi kan have 20-25 procents markedsandel i USA om 10 år "

Danske SimCorp har fuldt fokus på at erobre markedsandele i USA. Det stiller store krav til direktør Klaus Holse, der spiller en nøglerolle i invasionen af USA.

Fra den mægtige glaskolos på Islands Brygges Ny Tøjhusgrund arbejder SimCorp hårdt på at vinde indpas på det amerikanske marked.

SimCorp er en af de helt store spillere på verdensmarkedet, men i USA er der endnu mange kunder at erobre for den danske virksomhed, der leverer it-løsninger til den finansielle sektor. 

"Der er 500 kunder i USA. Det er potentialet. Vi har de 26 i dag," siger administrerende direktør Klaus Holse, der ruller planen for at indtage det store kontinent vestpå. 

Der er ikke noget i vejen for, at vi kan have 20-25 procents markedsandel i USA om 10 år fra nu af. Det er det, som vi har vist kan lade sig gøre på andre markeder,“ understreger han på direktørkontoret med udsigt ind over voldanlægget mod Christianshavn.

Tidlig fremgang
Klaus Holse og SimCorps vision om at æde sig ind på det amerikanske marked ser da også ud til at gå fremad. 

Ved offentliggørelsen af virksomhedens regnskab for årets første kvartal var der allerede nyheder fra USA. Selskabet kunne nemlig berette, at man havde landet en ny kunde på den anden side af Atlanterhavet. Det går den rigtige vej, bekræfter Klaus Holse.

“Vi har 26 kunder i USA, der alle er gode referencer for systemet, så vi har det fundament, der skal til for at lykkes,“ siger han. 

Læs mere om det her: Dansk it-gigant vinder terræn i Nordamerika: Omsætningen vokser hastigt

Hos SimCorp kan man mærke, at i takt med, at operationen skrider fremad, bliver fremgangen en form for selvfostærkende effekt. 

“Det kendskab, vi har fået blandt de amerikanske virksomheder, er blevet væsentlig højere, så vi bliver inviteret til flere ting, og vi er rodet ind i flere projekter, og vi har nogle folk, der kan løfte dem. Det er et projekt, der er på sporet. Det er et svært projekt. Det er ikke et nemt projekt," understreger Klaus Holse.

Sydeuropa lokker ikke
I slutningen af juni i år kom der et lidt uventet træk fra SimCorp. Selvom man i mange omgange har understreget, at strategien er organisk vækst, iværksatte SimCorp et opkøb af det italienske selskab APL Italiana, som blev offentliggjort i slutningen af juni i år. Opkøbet bidrager til Simcorps vækst med omkring to procent, men opstod pludseligt. 

Opkøbet blev i følge direktør Klaus Holse kickstartet af en ordre til det ledende italienske forsikringsselskab Generali. Men selvom Simcorp nu har etableret sig med et sydeuropæisk brohoved, ændrer det ikke på, i hvilken retning Klaus Holse holder kikkerten. 

“USA er stadigvæk der, hvor det store fokus er. Sydeuropa er som marked meget mindre. Kigger du på vores samlede kundegrundlag, så er der 1.200-1.300 mulige kunder på verdensplan. Omkring 500 af dem er i USA," siger han. Håndholdt operation
Som man hos SimCorp også understreger, er det ikke en nem operation at få bedre fat i det amerikanske marked. En forskellig virksomhedskultur stiller blandt andet store krav til Klaus Holse, der er udset til en hovedrolle i invasionen af USA. 

“Jeg er derovre relativt ofte. For det første for at være med i det, der foregår og give de råd, jeg kan give men lige så meget for at møde kunder og kommende kunder derovre," siger han.

Læs om en anden af SimCorps nøglemedarbejdere her: SimCorps CTO omstillede 40 procent af virksomheden på 15 måneder: Nu arbejder alle agilt

Det kræver nemlig en topchefs tilstedeværelse at komme ind på det amerikanske marked. Hos de amerikanske finansgiganter tager man ikke imod en kørende sælgere eller rejsende i softwareløsninger til finansbranchen. 

"Den amerikanske mentalitet er meget sådan, at man gerne vil se chefen for det hele, og man vil gerne have det commitment, han kan give. Det er en anden kultur. Man skal have fat højt oppe, hvorimod vi i europæiske og danske organisationer er vant til, at hvis der kommer en salgschef, så er det godt nok,“ siger Simcorp-bossen og fortsætter:

“I USA er det sådan, at der er noget værdi i at have set giraffen”

Og du er giraffen hos SimCorp?

“Ja, det er jeg. Sådan er det. De er vant til, at topcheferne er involveret i salg og projekter og er dem, der kan committe virksomheden. Jeg har arbejdet i amerikanske virksomheder hele mit liv, så jeg har vænnet mig til, at det er sådan, verden virker. “

Netop det faktum, at Klaus Holse har mange års erfaring fra blandt sin tid som top-profil i Microsoft med ansvar for hele Vesteuropa, gør, at han kender den amerikanske mentalitet. 
 
“Det giver da en fordel, at jeg kender de amerikanske kunder og jeg ved, hvem der er chef for dem. Vi kan ringe til hinanden og tale sammen, og det er en fordel,“ erkender direktøren. 

Han vil dog ikke løfte sløret for, hvordan det konkret er gået med kundetilvæksten på det nordamerikanske marked. Det bliver vi dog klogere på, når SimCorp kommer med halvårdsregnskab d. 24 august.



Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital How To: Data og AI er fremtiden – men kan man overhovedet lykkes i det nye data-univers uden den rette dataplatform?

Det er svært at spå om fremtiden, men vi kan være sikre på, at den indeholder meget mere data og en langt større anvendelse af kunstig intelligens. På dette webinar sætter vi derfor fokus på, hvordan du som organisation får styr på alle data, og bliver klar til fremtiden.

30. oktober 2020 | Læs mere


Dell Talk: Cybersikkerhed skal gentænkes for at kunne imødegå fremtidige avancerede cybertrusler

Danske virksomheder er nødt til at gentænke cybersikkerheden for at kunne imødegå fremtidige cybertrusler, som vi hele tiden gøres opmærksomme på. I denne talk får du et indspark i, hvordan du som virksomhed kan gentænke cybersikkerheden ud fra både et operationelt og sikkerhedsmæssigt perspektiv.

30. oktober 2020 | Læs mere


IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere






Premium
Skal du tage en Pro eller ej? Sådan vælger du imellem iPhone 12 og 12 Pro
Apples to iPhone-nyheder minder overraskende meget om hinanden. Der er dog væsentlige forskelle, som du skal være opmærksom på, når du vælger.
Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan: Fem måder at sikre dine medarbejdere på hjemmekontoret
Gennem de seneste år har arbejde hjemmefra vundet langt større gehør, selv i relativt traditionelt indstillede virksomheder, og med Covid-19 blev det i perioder en uomgængelig del af hverdagen. Men alt tyder på, at et langt mere fleksibelt arbejdsliv er kommet for at blive, også når corona slipper sit greb. Hjemme er medarbejderne – og i særdeleshed de systemer og data, de har adgang til – imidlertid langt mere udsatte for cyberangreb end bag virksomhedens firewall og andre sikkerhedsforanstaltninger. På den ene side er der altså behov for let og fleksibel adgang til centrale værktøjer og en udstrakt grad af self-service. På den anden side er det helt afgørende at sikre medarbejder, data og systemer mere grundigt end hidtil – også udenfor virksomhedens eget netværk. I denne hvidbog kan du læse mere om, hvordan værktøjerne i RSA SecurID Access kan være med til at løfte opgaven.