Klaus Holse: Det lille danske marked giver virksomheder en global fordel

Danmarks ringe størrelse kan fungere som en katalysator mod at blive global. Virksomhederne tvinges simpelthen til at blive globale, mener Klaus Holse, der er administrerende direktør for SimCorp.

Artikel top billede

(Foto: Martin Mydtskov Rønne / Martin Mydtskov)

Med et hjemmemarked med en kundebase på omkring 5,7 millioner indbyggere tvinges de danske virksomheder til at kigge ud over landets grænser i jagten på vækst og succes.

Det kan gavne virksomhederne og give dem i forspring i det globale kapløb, mener Klaus Holse, der er administrerende direktør for SimCorp, der leverer it-løsninger til den finansielle sektor.

“Jeg tror, at hvis du er født i et land med fem millioner indbyggere, så bliver dit hjemmemarked hurtigt så småt, at du relativt tidligt i dit virksomhedsforløb er nødt til at finde et andet marked," siger han og udlægger derefter den danske vej til international succes. 

"Så begynder man at kigge på det svenske og det norske marked, og når der er styr på det, begynder man at kigge mod Tyskland. Så går det derfra ned igennem Europa og på et tidspunkt over dammen til USA og så Asien. Det er den rejse mange danske virksomheder har været på gennem tiden og har haft succes med.”

Ikke nødvendigvis en fordel

Netop den rejse er ikke mulig for hvem som helst. I mange af de store europæiske lande presses virksomhederne ikke ligeså hurtigt til at orientere sig mod nabolande eller andre generelt andre markeder.

“Virksomheder med et stort hjemmemarked er tit fokuseret på netop deres eget hjemmemarked. Hvis du er en tysk virksomhed, kan du lave en ret stor virksomhed, hvis du bare fokuserer på de 80 millioner tyskere, der er," forklarer Klaus Holse.

Det drejer sig ikke kun om de europæiske virksomheder. Man kan i følge Klaus Holse se samme tendens hos nogle amerikanske virksomheder. Konkret har Klaus Holse kunnet se, hvordan danske SimCorp de seneste år har været på en tempofyldt rejse, som deres konkurrent italienske APL Italiana ikke har været på. 

Det endte i slutningen af sidste måned med et opkøb fra Simcorps side.

"Hvis du er i Italien, har du et hjemmemarked, der er så meget større, at du kan blive på hjemmemarked meget længere, og det er ikke nødvendigvis en fordel. Det ser du også med amerikanske virksomheder, der aldrig rigtigt kommer øst for Boston. De har et kæmpestort hjemmemarked, og så er det svært at komme over og sælge til små lande som Danmark, der er besværlige og har en anden lovgivning.“ forklarer Simcorp-chefen.

Har virket for Danmark

Netop den fordel, at virksomhederne bliver stresset ud i en global tilværelse er i følge Klaus Holse ingen garanti for, at virksomhederne får succes. Men der er mange der har klaret den konstaterer han. 

"Jeg tror bare, at hvis du starter i et lille men internationalt orienteret land som Danmark, så er du tvunget til at blive global relativt hurtigt. For nogen lykkes det. For andre lykkes det ikke, men der er alligevel  mange danske virksomheder, der er kommet ud og er blevet globale. “ siger Klaus Holse.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S