Danske Bank på vej med kæmpe it-satsning - den største siden Mobilepay

Efter gigant-succesen med Mobilepay håber Danske Bank nu at kunne opnå samme succes med ny kæmpe it-satsning hos erhvervslivet.

Artikel top billede

Danske Bank har fået blod på tanden, efter at Mobilepay-løsningen har haft masser af succes på det danske forbrugermarked i de senere år. 

Banken er nu på vej med en kæmpe it-satsning, der - ifølge Danske Bank selv - er en lige så stor nyhed for virksomhederne, som Mobilepay har været for forbrugerne.

Det drejer sig om en endnu unavngiven løsning i form af et finansielt dashboard, der grundlæggende skal gøre til muligt at holde styr på alle pengesager ét sted.

Det skriver både Finans.dk og Business.

Danske Bank har også udsendt en pressemeddelelse om det nye projekt, hvor Glenn Söderholm, der står i spidsen for afdelingen Corporates & Institutions i Danske Bank, udtaler:

“Helt grundlæggende vil vi hjælpe virksomhederne med at opnå en mere effektiv hverdag. Det vil vi gøre ved at give dem ét login med adgang til alle vores services, relevant data på tværs af forskellige serviceudbydere, data-drevet rådgivning og adgang til tredjeparts løsninger.”
 
Glenn Söderholm tilføjer: “At være i stand til at udvikle en sådan platform markerer et paradigme skifte i måden, man driver bank på over for erhvervskunder.”

Bliver allerede testet

Ifølge Finans har virksomheder som Danish Agro, Thule og Toms allerede testet det nye dashboard.

“Vi har store forventninger til dette. Vi er en koncern med cirka 100 selskaber i ind- og udland, og for os er der en del manuelle processer forbundet med den daglige forretningsgang, som vil kunne optimeres yderligere ved hjælp af en dashboard-løsning,” siger Peter Hertz Meincke, der er group treasurer hos Danish Agro, til Finans.

Toms Gruppens økonomiansvarlige fortæller samtidig, at man med løsningen får fuld klarhed på tværs af kontoer og valutaer, når man uploader data fra ERP-systemet til Danske Bank-løsningen.

Den nye satsning fra Danske Bank er endnu et eksempel på, at bankerne i dag i lige så høj grad er it-virksomheder som traditionelle banker.

Konsekvensen af de mange nye digitale satsninger fra bankerne er dog også, at der ofte skæres ned i bemandingen (dog ikke på it-siden), fordi automatisering og selvbetjening gør det muligt at drive bankerne med færre hænder.

Det kan du læse mere om her: Din moderne digitale bank er en kæmpe it-succes - også selvom flere tusinde bankfolk mister jobbet

Læs også:

Indsigt: Fire vigtige detaljer om Apple Pays indtog i Danmark

Nets opruster i kampen mod MobilePay, men gider danskerne overhovedet mobilbetalinger?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil