Virksomhederne sætter alt ind på nye teknologier: Tvinger dem til at gentænke forretningsmodellen

Der er fuld gang i investeringerne i kunstig intelligens i mange virksomheder. Det er er dog ikke helt traditionelle it-projekter, der derfor heller ikke nødvendigvis drives af den traditionelle it-organisation. Samtidig har kunstig intelligens store konsekvenser for forretningsmodellen.

Kunstig intelligens og machine learning er den vigtigste teknologiske tendens for virksomheder og it-markedet ikke bare i 2017, men formentlig også i mange år frem.

Der er nemlig tale om teknologier med en potentielt disruptiv effekt. Vi taler om systemer og maskiner, der lærer og tilpasser sig og er automatiserede.

Det vil betyde en helt nye måde at drive virksomheder og services på, produktudviklingen og produktionen vil blive forandret, og vores alle sammens arbejdsopgaver vil i stigende grad blive smeltet sammen med og suppleret af ikke mindst kunstig intelligens.

Det er en ny teknologisk epoke, som stadig flere virksomheder nu tager hul på.

Må gentænke forretningsmodellen
Det er dog interessant at se på, hvem der rent faktisk driver AI-projekterne i virksomhederne - og hvilke konsekvenser brugen af kunstig intelligens egentlig har.

“På overfladen kan det måske se ud til, at kunstig intelligens er endnu en teknologi, som virksomhederne vil forvente, at deres teknologi-organisationer mestrer, evaluerer og tilføjer til de eksisterende systemer - i modsætning til at lade deres forretningsledere stå i spidsen for det,” skriver Forrester Research.

Analyse- og rådgivningsfirmaet tilføjer dog samtidig, at billedet er noget mere nuanceret.

Forrester kan blandt andet konkludere, at 63 procent af de teknologi-beslutningstagere, der er 'aligned' med forretningsenhederne, er i gang med at implementere eller allerede har implementeret kunstig intelligens.

Læs også: Eksperter advarer: Kunstig intelligens er altså ikke en it-løsning, du bare kan hive ned fra hylden - det kræver meget mere arbejde

Konkret nævnes her profiler som chief data officers og chief analytics officers. De refererer ofte direkte til CEO’en.

Hvis man kun kigger på de mere traditionelle it-beslutningstagere, der hører hjemme i it-organisationen og måske ikke har en direkte reference til den øverste ledelse i virksomheden, falder det til kun 43 procent, skriver Forrester. 

Det er også interessant, at der er en udbredt opfattelse blandt respondenterne af, at de forandringer, der følger med kunstig intelligens, betyder, at man er nødt til at gentænke forretningsmodellen.

Således svarer hele 59 procent faktisk, at det er en høj eller kritisk prioritet at ændre forretningsmodellen over de næste 12 måneder.

De gevinster, virksomhederne jagter med kunstig intelligens, er blandt andet produkt- og service-forbedringer (33 procent), mens barrieren for kunstig intelligens blandt andet er, at det kræver en del change management (26 procent).

Det vi kunstig intelligens betyde i de kommende år
Peter Søndergaard, executive vice president i Gartner, forklarede for nylig til Computerworld, at vi grundlæggende ikke skal forvente at se en regulær revolution med kunstig intelligens i de kommende år, men at der bestemt vil være interessante brugsscenarier og business cases.

“Vi forventer, at kunstig intelligens over de kommende år vil have mest at gøre med at tilføre yderligere værdi til de folk, vi har i dag. Det har ikke så meget at gøre med at erstatte folk.”

“Det er mere en support til at gøre virksomheden mere produktiv. Det vil sige at gøre specifikke funktioner mere produktive.”

“For det andet er det på i hvert fald kort og mellemlang sigt et spørgsmål om at identificere, hvor det er, at man vil indføre små pilotprojekter. Og også at indse, at værdien af kunstig intelligens-investeringer ikke nødvendigvis kommer hurtigt, fordi det har meget at gøre med at træne systemerne,” lød det fra Peter Søndergaard i interviewet il Computerworld.

Læs interviewet her: “Det er fjerde eller femte gang, at kunstig intelligens ligger på toppen af Gartners hype cycle"

Peter Søndergaards anbefaling om brugen af kunstig intelligens lyder:

“Start i det små og forsøg så at validere et projekt. Måske skal du også være påpasselig med at gå så langt som at engagere kunder til at begynde med - muligvis er det bedre at forsøge at benytte det internt til at supportere beslutningsfunktioner.”

Læs også:

Eksperter advarer: Kunstig intelligens er altså ikke en it-løsning, du bare kan hive ned fra hylden - det kræver meget mere arbejde

Her er syv konkrete teknologier der kan disrupte din virksomhed




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Afsløring: KMD kalder det "ny viden" - men selskabet har kendt til problematisk udflytning af persondata siden 2014
KMD har hidtil fastholdt, at det har været "ny viden" for selskabet, at følsomme persondata fra landets jobcentre ikke må sendes ud af landet. En SKI-aftale viser dog, at KMD har kendt til reglerne siden 2014. "Selv i det omfang, at KMD ikke har haft de fornødne juridiske kompetencer, burde alle advarselslamper da have blinket i forhold til teksten i SKI-aftalen," lyder det fra juridisk ekspert.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
6 gode råd til et succesfuldt virtuelt møde
Den traditionelle måde at tænke arbejdsplads på er under forandring. Nye teknologier skyder frem og gør hverdagen nemmere og mere dynamisk. Eksempelvis er mængden af fjernarbejdspladser steget med 115% de seneste 10 år, og det stiller krav til måden at holde møder på. Med et virtuelt møderum kan møder faciliteres online, og alle parter sparer tid fordi det er mere fleksibelt og ikke betinget af at alle møder op fysisk. I dette whitepaper kigger vi på hvad der skal til for at mestre denne disciplin og giver dig 6 gode råd.