Virksomhederne sætter alt ind på nye teknologier: Tvinger dem til at gentænke forretningsmodellen

Der er fuld gang i investeringerne i kunstig intelligens i mange virksomheder. Det er er dog ikke helt traditionelle it-projekter, der derfor heller ikke nødvendigvis drives af den traditionelle it-organisation. Samtidig har kunstig intelligens store konsekvenser for forretningsmodellen.

Artikel top billede

Kunstig intelligens og machine learning er den vigtigste teknologiske tendens for virksomheder og it-markedet ikke bare i 2017, men formentlig også i mange år frem.

Der er nemlig tale om teknologier med en potentielt disruptiv effekt. Vi taler om systemer og maskiner, der lærer og tilpasser sig og er automatiserede.

Det vil betyde en helt nye måde at drive virksomheder og services på, produktudviklingen og produktionen vil blive forandret, og vores alle sammens arbejdsopgaver vil i stigende grad blive smeltet sammen med og suppleret af ikke mindst kunstig intelligens.

Det er en ny teknologisk epoke, som stadig flere virksomheder nu tager hul på.

Må gentænke forretningsmodellen

Det er dog interessant at se på, hvem der rent faktisk driver AI-projekterne i virksomhederne - og hvilke konsekvenser brugen af kunstig intelligens egentlig har.

“På overfladen kan det måske se ud til, at kunstig intelligens er endnu en teknologi, som virksomhederne vil forvente, at deres teknologi-organisationer mestrer, evaluerer og tilføjer til de eksisterende systemer - i modsætning til at lade deres forretningsledere stå i spidsen for det,” skriver Forrester Research.

Analyse- og rådgivningsfirmaet tilføjer dog samtidig, at billedet er noget mere nuanceret.

Forrester kan blandt andet konkludere, at 63 procent af de teknologi-beslutningstagere, der er 'aligned' med forretningsenhederne, er i gang med at implementere eller allerede har implementeret kunstig intelligens.

Læs også: Eksperter advarer: Kunstig intelligens er altså ikke en it-løsning, du bare kan hive ned fra hylden - det kræver meget mere arbejde

Konkret nævnes her profiler som chief data officers og chief analytics officers. De refererer ofte direkte til CEO’en.

Hvis man kun kigger på de mere traditionelle it-beslutningstagere, der hører hjemme i it-organisationen og måske ikke har en direkte reference til den øverste ledelse i virksomheden, falder det til kun 43 procent, skriver Forrester. 

Det er også interessant, at der er en udbredt opfattelse blandt respondenterne af, at de forandringer, der følger med kunstig intelligens, betyder, at man er nødt til at gentænke forretningsmodellen.

Således svarer hele 59 procent faktisk, at det er en høj eller kritisk prioritet at ændre forretningsmodellen over de næste 12 måneder.

De gevinster, virksomhederne jagter med kunstig intelligens, er blandt andet produkt- og service-forbedringer (33 procent), mens barrieren for kunstig intelligens blandt andet er, at det kræver en del change management (26 procent).

Det vi kunstig intelligens betyde i de kommende år

Peter Søndergaard, executive vice president i Gartner, forklarede for nylig til Computerworld, at vi grundlæggende ikke skal forvente at se en regulær revolution med kunstig intelligens i de kommende år, men at der bestemt vil være interessante brugsscenarier og business cases.

“Vi forventer, at kunstig intelligens over de kommende år vil have mest at gøre med at tilføre yderligere værdi til de folk, vi har i dag. Det har ikke så meget at gøre med at erstatte folk.”

“Det er mere en support til at gøre virksomheden mere produktiv. Det vil sige at gøre specifikke funktioner mere produktive.”

“For det andet er det på i hvert fald kort og mellemlang sigt et spørgsmål om at identificere, hvor det er, at man vil indføre små pilotprojekter. Og også at indse, at værdien af kunstig intelligens-investeringer ikke nødvendigvis kommer hurtigt, fordi det har meget at gøre med at træne systemerne,” lød det fra Peter Søndergaard i interviewet il Computerworld.

Læs interviewet her: “Det er fjerde eller femte gang, at kunstig intelligens ligger på toppen af Gartners hype cycle"

Peter Søndergaards anbefaling om brugen af kunstig intelligens lyder:

“Start i det små og forsøg så at validere et projekt. Måske skal du også være påpasselig med at gå så langt som at engagere kunder til at begynde med - muligvis er det bedre at forsøge at benytte det internt til at supportere beslutningsfunktioner.”

Læs også:

Eksperter advarer: Kunstig intelligens er altså ikke en it-løsning, du bare kan hive ned fra hylden - det kræver meget mere arbejde

Her er syv konkrete teknologier der kan disrupte din virksomhed

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S