Artikel top billede

Derfor vil Apple købe musik-appen Shazam for 2,5 milliarder kroner: Kan blive motor under Apples nye kæmpe-satsning

ComputerViews: Apples køber den britiske musik-tjeneste Shazam, som kan identificere sang-numre, når den hører dem. Men for Apple handler det om meget mere end blot denne feature.

Apple lægger angiveligt 400 millioner dollar - 2,5 milliarder kroner - på bordet for den britiske musik-tjeneste Shazam, der står bag en løsning, som kan identificere musik-numre, når den ‘hører’ dem.

Det betyder, at man lade sin smartphone med Shazam-appen aktiveret ‘lytte’ på noget musik, som afspilles af andre, på en cafe, i toget eller andre steder, hvorefter Shazam med stor træfsikkerhed vil fortælle, hvilket nummer det drejer sig om.

Partnerskabet mellem Apple og Shazam går mange år tilbage.

Faktisk var Shazam blandt de allerførste apps, som man kunne hente i Apples App Store, og Shazam-teknologien er i årevis blevet anvendt i Apples digitale assistent, Siri.

Opkøbet af Shazam kan meget vel blive den faktor, der kommer til at sætte Siri tilbage i førersædet, når det handler om augmented reality og machine learning, mener Computerworlds amerikanske nyhedstjeneste.

Umiddelbart passer Shazams teknologi til genkendelse af musik-numre ganske vist perfekt til Apples nuværende strategi - både i iPhones samt i AirPods, HomePod og Apple Watch.

Det ligger lige for, at Shazam skal være med til at gøre Apple klogere på, hvad den enkelte bruger lytter på - og så være i stand til hele tiden at finde nye sange, som brugeren kan lide - også uden at brugeren skal sige noget.

Konkurrencen på området er benhårdt, og det gælder for Apple om at komme foran konkurrenterne, der ikke mindst tæller Google, som arbejder på de nøjagtigt samme planer.

Google har på de nye Pixel-telefoner i dag indbygget en feature, der automatisk kan vise titlerne på sange, som spilles i nærheden - også selv om Googles assistent ikke er blevet spurgt.

Denne løsning kører lokalt på telefonen, og det er oplagt for Apple at bruge Shazam-teknologien til noget tilsvarende på iPhone.

Den helt store mulighed for Apple ligger imidlertid i selskabets øvrige musik-enheder - ikke mindst HomePod og AirPod.

Apple har tidligere sagt, at HomePod skal ‘genopfinde musik i hjemmet,’ og udnyttelse af Shazam-teknologien til at gøre HomePod til en intelligent musik-afspiller, der altid kan afspille musik, som du kan lide, men ikke tidligere har hørt, ligger lige for.

Det samme gør muligheden for at bede HomePod spille et nummer, som ‘lyder lidt ligesom det her’ og så fløjte eller nynne et brudstykke eller nynne noget af teksten eller bede HomePod spille ‘det nummer om Danmark, som Michael Falck har skrevet’, hvorefter HomePod vil kunne finde nummeret.

Visuel genkendelse

For et par år siden indbyggede Shazam desuden en funktion, der gjorde det muligt at finde ting ud fra visuelle input - altså muligheden for at finde ting ud fra et billede.

Teknologien er ikke rigtigt slået igennem endnu. Men potentialet er for Apple enormt i takt med, at selskabet - som så mange andre - bevæger sig ind i augmented reality.

Også her konkurrerer Apple indædt med Google, der med Pixel 2 har lanceret en funktion med navnet Lens, som sammen med Google Assistant kan anvendes til at identificere og interagere med ting i den virkelige verden.

Eksempelvis kan brugeren med Lens/Assistent pege sin telefon med en bygning, hvorefter Google Assistent omgående vil finde oplysninger om den pågældende bygning.

Eller brugeren vil kunne scanne et visitkort med telefonen, hvorefter Lens/Assistens automatisk omgående vil identificere, at der er tale om et visitkort og automatisk placere oplysningerne i telefonens kontakt-kartotek

Lens er på vej til alle Android-telefoner. Og det er noget, der meget vel kan komme til at give tæv til Siri, der i dag mangler denne form for intelligens.

Shazam på Android

Shazam kan i dag anvendes på både iOS- og Android-baserede maskiner.

Det åbne spørgsmål er selvfølgelig, om Apple med opkøbet vil blokere for fremtidig brug af Shazam-teknologien på Android-maskiner eller om hensigten er en anden.

Meget kunne tyde på det sidste - i hvert fald hvis man ser på Apples brug af hovedtelefon-firmaet Beats, som selskabet købte for nogle år siden: Dengang var der røster fremme om, at Apple ville bundle Beats-enhederne med iPhone, men det skete ikke.

Istedet sørgede Apple for at gøre Beats-oplevelsen lækrere på selskabets egne produkter - eksempelvis med trådløs pairing.

Det samme kan meget vel ske med Shazam: Måske vil Apple blot gøre Shazam-oplevelsen markant lækrere] på iPhone end på Android og udvikle Shazam-oplevelsen langt længere på iPhone end på Android.

I den forstand er der meget, der tyder på, at Android-brugerne vil kunne beholde Shazam-oplevelsen, som vi kender den i dag. Mens iPhone-brugerne vil kunne anvende den til mange flere ting.

Ifølge amerikanske TechCrunch var også svenske Spotify og selskabet bag Snapchat - som blot hedder Snap - interesseret i Shazam.

Hvor ser du mulighederne for Apple i Shazam? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Amazons kunstige intelligens nærmer sig stort gennembrud: Næste stop er din stue

Google lancerer intelligent højttaler: Kan blive den næste store ting - men konkurrencen er hård




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere