Ny analyse: Nu sælger Apple flere ure end hele den schweiziske ur-industri til sammen

Apple har for alvor indtaget ur-markedet, og i sidste kvartal solgte virksomheden flere uger end hele schweiziske ur-industri til sammen.

Artikel top billede

Photo by Crew on Unsplash (Foto: Photo by Crew on Unsplash)

I fjerde kvartal af 2017 solgte Apple flere ure end hele den schweiziske ur-industri til sammen, lyder det fra it-analysehuset IDC.

Dermed er Apple ifølge IDC nu definitivt verdens største ur-producent, og Apple Watch er samtidig verdens mest populære smartwatch.

Da Apple i sidste uge lancerede sit kvartalsregnskab, kunne Apples administrerende direktør Tim Cook ligeledes fortælle, at fjerde kvartal var det hidtil bedste kvartal for Apple Watch.

Her havde Apple Watch for fjerde kvartal i træk en vækst på knap 50 procent i både omsætning og antallet af solgte enheder, og samtidig solgte den nyeste udgave af Apple Watch, Apple Watch Series 3, dobbelt så godt som dens forgænger Series 2 gjorde et år tidligere.

IDC forventer, at det globale salg af smartwatches vil stige fra 31,6 millioner enheder om året i dag til 71,5 millioner enheder i 2021. 

Apple-designer fik ret

Det ser således ud til, Apples chef-designer Jonathan Ive fik ret, da han ifølge New York Times kort før lanceringen af Apple Watch i 2015 sagde "Schweiz får problemer" med henvisningen til Alpe-landets berømte urindustri.

Som Computerworld tidligere har reporteret så ser det dog ud til, at det især er mellemklasse-ure med et prisskilt på få tusinde kroner, der er ramt hårdest af introduktionen af Apple Wach, men de mere eksklusive schweizistiske ure er sluppet mere nådigt fra Apples entre på markedet.

Læs også:
Apple angriber urmarkedet med det tunge skyts - særligt en af verdens store ur-producenter lider

Test af Apple Watch 3: Seriøst kedeligt smartwatch - men jeg vil ikke undvære det alligevel

Annonceindlæg fra FPT Software

Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job