Ørsteds CIO har gang i 70 projekter: "Når vi ser på, hvor meget digitaliseringen fylder hos Ørsted, så ser det nogle gange ud som om, vi er en it-virksomhed, der lever af at sælge strøm"

Interview: CIO Michael Biermann, har ansvaret for hele 70 sideløbende it-projekter. Internet of Things er et af de områder hvor Ørsteds digitaliseringsbølge rykker for alvor. Læs hvordan om hvordan en digitaliseret el-produktionen skal forholde sig til Microsoft, Apple og Google.

Premium Kun for abonnenter

Det får du i artiklen

  • Læs om Ørsteds planer med robotter og intelligent kundehåndtering
  • Hvad Ørsteds digitale strategi rummer
  • Hvordan rollen som leverandør af el og vedligeholdelse af infrastruktur skal suppleres med udvikling af koncepter og produkter.
1.094
5:30 min
Med mere end 70 aktuelle it-projekter er der nok at se til for Michael Biermann, der er CIO hos Ørsted.

Han har ikke selv en chance for at engagere sig i de enkelte projekter, men den overordnede strategi er klar: Der skal digitaliseres massivt på alle fronter.

Det gælder både helt ude i produktionen, i havvindmøllerne, på transformerstationerne, elnettet og hos forbrugerne.

Mandatet til at sætte gang i et digitalt lokomotiv fik han ved ansættelse for cirka to år siden af det daværende DONG Energy’s ledelse, og nu bliver der leveret.

"Der er en stor forståelse i organisationen og ledelsen for, at vi skal arbejde seriøst med digitalisering. Min opgave er at få it helt i front i alle vores aktiviteter, og det er vi nu godt i gang med," siger Michael Biermann.

Da Michael Biermann tiltrådte i DONG havde han en noget afdæmpet forestilling om, hvor meget der kunne digitaliseres i en traditionel forsyningsvirksomhed.

Men efter to år på posten som CIO har han fundet sig

Vil du gerne læse resten? Bliv abonnent

Hvad er Computerworld Premium? Se gratis artikel her

Allerede abonnent?

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Prøv Premium i en måned

19,-

eksklusiv moms

Køb nu
1 måned 195,-
12 måneder 1.795,-

Første måned koster 19 kroner. Herefter er prisen 195 kroner pr. måned. Alle priser er eksl. moms. Med moms er prisen hhv. 23,75 kroner for første måned og herefter 243,75 kroner pr. måned samt 2.243,75 kroner for 12 måneder. Automatisk fornyelse af abonnement.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Facebook er virksomheden der kan eje verden, hvis den kommer helskindet igennem sin identitetskrise

0 Premium-indhold

Markedet for AI eksploderer: Så mange milliader bliver der brugt på løsninger baseret på kunstig intelligens

0 Premium-indhold

Globalconnect skifter navn efter fusion: Skal have ny identitet til nytår

0 Premium-indhold

Se listen: Her er Danmarks bedste konsulentvirksomheder - medarbejderne skal have det sjovt hos vinderen

0 Premium-indhold

EU arbejder (måske) på ny telemyndighed: Bliver en gamechanger for udrulningen af 5G


Premium
Facebook er virksomheden der kan eje verden, hvis den kommer helskindet igennem sin identitetskrise
Selvom Facebooks aktie er blevet sendt til tælling over sommeren, har den gode odds i fremtiden. Selvskabet har nemlig en unik evne til at navigere igennem kriser.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Sådan flytter du din Dynamics løsning i skyen
I dette Whitepaper fokuseres der på hvordan din virksomheds eksisterende Dynamics CRM on-premise løsning kan flyttes i skyen til en Microsoft Dynamics 365 online platform, og hvilke fordele og ulemper der er ved det i forhold til On-premise. Der er i dag bred enighed om, at en online løsning er langt mere omkostningseffektiv og lettere at drifte samtidig med, at den giver betydelig flere fordele i forhold til funktionalitet. Hent dit Whitepaper i dag, og bliv klogere på de næste skridt i processen.