SAP-rådgiveren Gavdi mister omsætning: Kunderne går ikke hurtigt nok i skyen

Den danske SAP-virksomhed, Gavdi, kommer ud af 2017 med en skuffende omsætning. Årsagen skal findes i, at kundernes overgang til cloud ikke er sket hurtig nok.

Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Danske virksomheder kigger i øget grad mod cloud-løsninger, når det kommer til deres ERP-løsninger, men ikke hurtigt nok.

Det har den danske SAP-rådgivningsvirksomhed Gavdi fået at mærke direkte på toplinjen. Selskabet kom ud af 2017 med et tab på lidt over 10 millioner kroner - et fald på 14 procent i forhold til 2018.

Faldet i omsætning betegner ledelsen i årsrapporten for "ikke som forventet".

"Udviklingen i 2017 er stadig drevet af kundernes mindre investeringer i on premise-løsninger og transition til cloud-baserede teknologier," fremgår det af årsrapporten.

Omsætningen er mere præcist faldet fra 74,3 millioner kroner i 2016 til 63,3 millioner kroner i 2017.

Ifølge ledelsen blev forventninger om en omsætning på linje med 2016 ikke indfriet på grund af mindre aktivitet på on premise-markedet og "en cloud-omsætning, der ikke udviklede sig i den forventede hastighed".

Gavdi leverer blandt andet rådgivningservices rundt om SAPs cloud-løsninger SucessFactors, Hybris og Concur.

Positive takter

Gavdi skriver videre i årsrapporten, at der var øget efterspørgsel i slutningen af 2017, og at man dermed 'forventer en højere omsætning for 2018' især på baggrund af SuccessFactors-løsninger og -rådgivning.

"Gavdi har foretaget en korrektion af sin forretningsmodel og de nødvendige investeringer i forhold til den forventede cloud-transition, og begynder nu at hente de fordele, der er funderet i en alternativ salgstilgang og leveringsmodel," fremgår det af årsrapporten.

Faldet i omsætninger har ikke haft indvirkning på årets bundlinje, der lander på 2,7 millioner kroner - en stigning på lidt over 2 millioner kroner sammenlignet med 2016. Det betegner ledelsen som 'tilfredsstillende'.

I løbet af 2017 har Gavdi blandt andet løftet sin driftsmargin til 4,5 procent, efter at denne i 2016 lå på et skuffende -0,4 procent.

Fra 106 til 63 millioner kroner

I 2013 havde Gavdi en omsætning på 106 millioner kroner i den danske forretning. Udover 2015 har Gavdi dog haft en nedgang på omkring 10 millioner kroner hvert år, som altså i seneste årsregnskab landede på 63,6 millioner kroner.

Også medarbejderantallet er faldet år for år. Således havde Gavdi i årsregnskabet for 2013 opgjort 73 medarbejdere, mens det i seneste regnskab lander på 50.

I årsrapporten fremgår det dog også, at Gavdi i løbet af 2017 har flyttet størsdelen af sine teknologikonsulenter til Gavdi Labs for at sikre det rigtige fokus i forhold til "market awareness and management".

Gavdis udviklingsafdeling ligger desuden i et selvstændigt selskab, der hedder Gaudi Solutions, som udvikler produkter eller løsninger der udvider eller supplerer funktionaliteten i SAP HCM og SuccessFacors.

Gavdi har hovedkontor i København og har derudover afdelinger i Norge, Sverige, Finland, England, Frankrig, Irland og Portugal.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job