Aktivister bruger GDPR i angreb på Apple, Amazon, Facebook, Google og LinkedIn

To privacy-organisationer går i krig mod verdens største tech-virksomheder, som de mener gør brug af "tvunget samtykke"

Artikel top billede

En række aktivister bruger nu GPDR til at angribe verdens helt store tech-firmaer.

Ifølge tech-mediet ZDNet har to privacy-organisationer, der bærer navnene None of Your Business og La Quadrature, klaget over Apple, Amazon, Facebook, Google og LinkedIns behandling af persondata.

De to organisationer er især utilfredse over, at giganter gør brug af såkaldt tvungen samtykke. Det vil sige, at du kun kan bruge virksomhedernes tjenester, hvis du accepterer deres data-politik.

La Quadrature, der er en fransk privacy-organisation, inviterede for knap seks uger siden folk til at være med-underskrivere på klagerne, og ifølge ZDnet har mellem 9- og 10.000 personer underskrevet hver enkelt klage.

Tech-giganterne kan risikere store bøder på helt op til fire procent af deres globale omsætning, hvis de bryder GDPR-reglerne.

Læs også: Syndflod af GDPR-krav kan ramme danske virksomheder: Risikerer store bøder eller lukning

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil