Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Center for Cybersikkerhed: Meget høj risiko for angreb på sundhedssektoren

Der er stor risiko for, at den danske sundhedssektor bliver ramt af cyberspionage og cyberkriminelles angreb, lyder det i ny trusselsvurdering fra Center for Cybersikkerhed.

Der er meget høj risiko for cyberangreb mod den danske sundhedssektor.

Sådan lyder det fra Center for Cybersikkerhed i en ny trusselsvurdering.

Centeret vurderer, at der er en ‘specifik trussel’ og ‘kapacitet, hensigt, planlægning og mulig iværksættelse’ af angreb mod den danske sundhedssektor.

Det gælder cyberspionage, hvor centeret vurderer, at fremmede stater forsøger at stjæle blandt andet forskningsdata, ligesom Center for Cybersikkerhed vurderer, at der er høj risiko for, at cyberkriminelle kan ‘forstyrre patientbehandlingen.’

Til gengæld vurderer centeret, at der er meget lille risiko for, at fremmede stater for tiden vil rette destruktive angreb mod sundhedssektoren.

“Det er dog muligt, at den danske sundhedssektor kan blive ramt utilsigtet,” heddet der i rapporten.

“CFCS vurderer, at det er meget sandsynligt, at fremmede stater har hensigt og kapacitet til at udføre cyberspionage mod den danske sundhedssektor. Det er sandsynligt, at fremmede stater særligt har interesse i de dele af sundhedssektoren, der har adgang til forskningsdata eller intellektuel ejendom. Fremmede stater har sandsynligvis også interesse i de dele af sektoren, der har adgang til store mængder patientoplysninger,” lyder det fra Center for Cybersikkerhed.

Du finder hele rapporten her: Trusselsvurdering: Cybertruslen mod sundhedssektoren




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere