Amazon lægger sig ud med de handlende på platformen: Sælger stadigt flere egne produkter

Handelsgiganten Amazon satser i stadigt stigende grad på egne labels – hvilket kan udfordre de øvrige handlende på platformen.

Handlende hos e-handels giganten Amazon, kan i fremtiden regne med at møde stadig større konkurrence fra handelsplatformen selv.

Alene i dag omsætter Amazon årligt for 7,5 milliarder dollar af ’private labels’ varer. Det er varer som lever under Amazon-brands som Wag (dyrefoder), Presto! (toiletartikler), Spotted Zebra (børnetøj) eller et af de øvrige 125 brands som Amazon nu har fået skabt.

I 2022 regner selskabet med at mere end tredoble den omsætning til over 25 milliarder dollar, skriver CNN Business. Omsat til danske kroner svarer det til over 160 milliarder kroner.

Selskabets satsning indenfor private brands debuterede i 2007, men antallet er hastigt stigende.

Alene i løbet af det sidste halvandet år, har selskabet søsat flere end 70 nye brands.

Seneste nye produktkategori som Amazon har kastet sig ud, udkom forrige uge: madrasser med ’memory’-skum.

Se også: Amazon bliver hyldet for lønstigninger til lagerarbejdere: Men i virkeligheden kan de ansatte ende med at tabe penge på det

En neutral platform?
Mens e-handelsgiganten er i færd med i at etablerede sig som en producent af en bred palette af produkter, begynder frygten at brede sig hos de virksomheder, der sælger varer igennem portalen. Kan Amazon forblive en neutral handelsplatform?

Dertil svarer Amazon, at deres portefølje er et supplement til eksisterende varer på platformen.

”Vi søger efter måder at levere brands der står for kvalitet, men som også sikrer convenience og et større udvalg til kunderne”, præciserer Amazons direktør for investor relations, David Fildes.

Amazon slår samtidig fast, at det er konkurrerende brands, der er de største sællerter på tværs af sitet.

Vicepresident hos detail-giganten Procter & Gamble, Damon Jones, tror dog fortsat på, at deres brand-portefølje vil forblive ledende, men anerkender at det bliver en udfordring at hamle på med Amazon:

”Det hæver behovet for at vi sikrer at vores produkter er af en mærkbart højere kvalitet,” bemærker han.

Selskabet holder dog kortene tæt ind til kroppen, når det gælder egentlige salgstal. CNN Busines erfarer her, at det er Amazon-produkter som papirartikler, bleer, kaffekapsler samt kosttilskud der oplever bemærkelsesværdig vækst.

De bedst sælgende produkter iblandt AmazonBasic porteføljen er i dag indenfor produktgrupper som batterier, belysning, ledninger, makulatorer, kontorstole og elpærer.

Se også: Amazon er muligvis i eksplosiv udvidelse af Amazon Go: Overvejer at åbne 3.000 nye butikker inden 2021


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
FutureLegal

FutureLegal giver dig viden og inspiration til at imødegå fremtiden for juridiske ydelser.

28. maj 2019 | Læs mere


Intelligent proces automatisering – et vigtigt værktøj til digitalisering

Med smart sammenkobling af de ‘dumme’ softwarerobotter, procestyrings-teknologi og avanceret machine learning, har du mulighed for at skabe selvlærende robotter, der er i stand til automatisk at forbedre sig. Teknologien hedder IPA - intelligent process automization. Kom og hør om anvendelsesmulighederne - og de fem teknologier, der ligger bag IPA.

28. maj 2019 | Læs mere


Microsoft Azure: Få det maksimale ud af din cloud-platform

Azure er en af de mest populære cloud-platforme, og Microsofts løsning rummer da også mange spændende muligheder og konkrete værktøjer, der kan hjælpe din virksomhed. Kom godt i gang med at udnytte Azure ved at deltage på dette formiddagsseminar.

06. juni 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
GDPR skaber snubletråde for kommunerne: “Juraen har fra tid til anden vundet over almindelig sund fornuft”
Forvirring omkring de præcise rammer for GDPR betyder, at kommunernes digitale satsninger holder stille. “Der hvor der er størst risiko for en negativ effekt af GDPR-reglerne er, at man nationalt taler rigtig meget om at øge den offentlige sektors databaserede tilgang,” siger kommunaldirektør i Ballerup Kommune.
Computerworld
TDC ruller fiber ud til flere tusinder husstande - tilbyder gratis opkobling på disse adresser
TDC går i gang med fiber-udrulning til 2.500 husstande på Fyn og Sjælland. Se hvilket husstande, der snart får mulighed for at koble sig på.
CIO
CIO Jesper Riis fra DSV: Sådan arbejder jeg med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses
Der er dømt stram governance hos Jesper Riis, CIO for verdens femtestørste transportvirksomhed. Men det er samtidig en betingelse for innovationen slår han fast. Hør mere om ledelse, performancekultur og vision hos globale DSV med de danske rødder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Dit netværk holder dig tilbage! Sådan gør du Virtual Cloud Network skarpere
I vor tids teknologi er kun én ting konstant: Udviklingen. Vi er midt i en digital disruption, som transformerer alle industrier, alle virksomheder og alle teams. Så hvad gør I? I dette white paper kigger vi nærmere på, hvad det kræver for at få en succesfuld digital transformation. Hvordan du kan tilpasse services på dage i stedet for måneder, fleksibiliteten i at kunne reagere på feedback og muligheder i realtid, og hurtigheden og forudsigelsen til at kunne levere en bedre og mere værdifuld kundeservice.