Amazon lægger sig ud med de handlende på platformen: Sælger stadigt flere egne produkter

Handelsgiganten Amazon satser i stadigt stigende grad på egne labels – hvilket kan udfordre de øvrige handlende på platformen.

Artikel top billede

Handlende hos e-handels giganten Amazon, kan i fremtiden regne med at møde stadig større konkurrence fra handelsplatformen selv.

Alene i dag omsætter Amazon årligt for 7,5 milliarder dollar af ’private labels’ varer. Det er varer som lever under Amazon-brands som Wag (dyrefoder), Presto! (toiletartikler), Spotted Zebra (børnetøj) eller et af de øvrige 125 brands som Amazon nu har fået skabt.

I 2022 regner selskabet med at mere end tredoble den omsætning til over 25 milliarder dollar, skriver CNN Business. Omsat til danske kroner svarer det til over 160 milliarder kroner.

Selskabets satsning indenfor private brands debuterede i 2007, men antallet er hastigt stigende.

Alene i løbet af det sidste halvandet år, har selskabet søsat flere end 70 nye brands.

Seneste nye produktkategori som Amazon har kastet sig ud, udkom forrige uge: madrasser med ’memory’-skum.

Se også: Amazon bliver hyldet for lønstigninger til lagerarbejdere: Men i virkeligheden kan de ansatte ende med at tabe penge på det

En neutral platform?

Mens e-handelsgiganten er i færd med i at etablerede sig som en producent af en bred palette af produkter, begynder frygten at brede sig hos de virksomheder, der sælger varer igennem portalen. Kan Amazon forblive en neutral handelsplatform?

Dertil svarer Amazon, at deres portefølje er et supplement til eksisterende varer på platformen.

”Vi søger efter måder at levere brands der står for kvalitet, men som også sikrer convenience og et større udvalg til kunderne”, præciserer Amazons direktør for investor relations, David Fildes.

Amazon slår samtidig fast, at det er konkurrerende brands, der er de største sællerter på tværs af sitet.

Vicepresident hos detail-giganten Procter & Gamble, Damon Jones, tror dog fortsat på, at deres brand-portefølje vil forblive ledende, men anerkender at det bliver en udfordring at hamle på med Amazon:

”Det hæver behovet for at vi sikrer at vores produkter er af en mærkbart højere kvalitet,” bemærker han.

Selskabet holder dog kortene tæt ind til kroppen, når det gælder egentlige salgstal. CNN Busines erfarer her, at det er Amazon-produkter som papirartikler, bleer, kaffekapsler samt kosttilskud der oplever bemærkelsesværdig vækst.

De bedst sælgende produkter iblandt AmazonBasic porteføljen er i dag indenfor produktgrupper som batterier, belysning, ledninger, makulatorer, kontorstole og elpærer.

Se også: Amazon er muligvis i eksplosiv udvidelse af Amazon Go: Overvejer at åbne 3.000 nye butikker inden 2021

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse