Amazon lægger sig ud med de handlende på platformen: Sælger stadigt flere egne produkter

Handelsgiganten Amazon satser i stadigt stigende grad på egne labels – hvilket kan udfordre de øvrige handlende på platformen.

Handlende hos e-handels giganten Amazon, kan i fremtiden regne med at møde stadig større konkurrence fra handelsplatformen selv.

Alene i dag omsætter Amazon årligt for 7,5 milliarder dollar af ’private labels’ varer. Det er varer som lever under Amazon-brands som Wag (dyrefoder), Presto! (toiletartikler), Spotted Zebra (børnetøj) eller et af de øvrige 125 brands som Amazon nu har fået skabt.

I 2022 regner selskabet med at mere end tredoble den omsætning til over 25 milliarder dollar, skriver CNN Business. Omsat til danske kroner svarer det til over 160 milliarder kroner.

Selskabets satsning indenfor private brands debuterede i 2007, men antallet er hastigt stigende.

Alene i løbet af det sidste halvandet år, har selskabet søsat flere end 70 nye brands.

Seneste nye produktkategori som Amazon har kastet sig ud, udkom forrige uge: madrasser med ’memory’-skum.

Se også: Amazon bliver hyldet for lønstigninger til lagerarbejdere: Men i virkeligheden kan de ansatte ende med at tabe penge på det

En neutral platform?
Mens e-handelsgiganten er i færd med i at etablerede sig som en producent af en bred palette af produkter, begynder frygten at brede sig hos de virksomheder, der sælger varer igennem portalen. Kan Amazon forblive en neutral handelsplatform?

Dertil svarer Amazon, at deres portefølje er et supplement til eksisterende varer på platformen.

”Vi søger efter måder at levere brands der står for kvalitet, men som også sikrer convenience og et større udvalg til kunderne”, præciserer Amazons direktør for investor relations, David Fildes.

Amazon slår samtidig fast, at det er konkurrerende brands, der er de største sællerter på tværs af sitet.

Vicepresident hos detail-giganten Procter & Gamble, Damon Jones, tror dog fortsat på, at deres brand-portefølje vil forblive ledende, men anerkender at det bliver en udfordring at hamle på med Amazon:

”Det hæver behovet for at vi sikrer at vores produkter er af en mærkbart højere kvalitet,” bemærker han.

Selskabet holder dog kortene tæt ind til kroppen, når det gælder egentlige salgstal. CNN Busines erfarer her, at det er Amazon-produkter som papirartikler, bleer, kaffekapsler samt kosttilskud der oplever bemærkelsesværdig vækst.

De bedst sælgende produkter iblandt AmazonBasic porteføljen er i dag indenfor produktgrupper som batterier, belysning, ledninger, makulatorer, kontorstole og elpærer.

Se også: Amazon er muligvis i eksplosiv udvidelse af Amazon Go: Overvejer at åbne 3.000 nye butikker inden 2021


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere






Premium
Kendt dansk webshop åbner igen efter to måneders nedbrud efter hackerangreb: "Det er ikke nogen billig beslutning"
Bahne.dk har været nede siden nytår efter at være blevet ramt af et hackerangreb. Om to uger kan direktøren igen åbne siden, men ved stadig ikke med sikkerhed, hvorfor siden blev ramt.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.