Kriminalforsorgens it-system kan ikke følge med loven: Ansatte tyr til manuelle løsninger

Det kan tage op til et halvt år, at få implementeret ny lovgivning i Kriminalforsorgens 17 år gamle it-system.

Artikel top billede

Når fængselstransporter og indsattes høringssager skal journaliseres, kan Kriminalforsorgens 17 år gamle it-system ikke længere følge med lovgivningen.

Hver gang en lovændring på området træder i kraft, skal Kriminalforsorgens it-systemer afspejle den nye lov, men i hundredevis af tilfælde er de nye arbejdsgange slet ikke understøttede.

Det skriver Version2 efter at have fået aktindsigt i udviklingen til det afløsende it-system, som Kriminalforsorgen har sat i værk.

»Det nuværende system har en alder og er baseret på en teknologi, der gør tilpasninger og udvidelser ressourcetunge og tidskrævende at implementere. Dette indebærer blandt andet, at parallelle implementeringsforløb besværliggøres, hvilket har den konsekvens, at der ikke kan implementeres den mængde ændringer, der reelt set er behov for i Kriminalforsorgen. Dette understøttes af listen af ønskede ændringer, der pt. løber op i 400 ønsker,« lyder det fra Kriminalforsorgen.

Den manglende it-understøttelse betyder, at det tager op mod seks måneder at få tilpasset systemet.

Samtidigt bliver kun to til fire løsninger implementerede ved de enkelte såkaldte ’releases’, der udkommer tre gange årligt.

I visse tilfælde tages manuelle metoder i brug, mens der ventes på, at systemet opdateres.

Finansudvalget øremærkede i juni 180 millioner kroner til en afløser af det fallerede it-system, kaldet OMS ’Offender Management System’. Udbuddet af opgaven forventes at ske i begyndelsen af 2019.

I dag er det NNIT der varetager driften og videreudviklingen af det eksisterende system.

Læs også: Kriminalforsorgen på vej med it-udbud til 180 millioner kroner

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S