Artikel top billede

Sådan vil hollandsk politi benytte selvkørende biler: Kriminelle bliver kørt direkte til politistationen

Hollandsk politi beskriver, hvordan smart-biler og selvkørende fartøjer kan benyttes af ordensmagten.

Fremtidsscenariet som det hollandske politis CIO, Hans Schönfeld, forestiller sig er enkelt:

Forestil dig at du på vejen hjem fra arbejde opdager, at din P-plads er tom – nogen har stjålet din Tesla (eller en tilsvarende fancy selvkørende bil). Du ringer til politiet, og giver dem samtykke til en såkaldt ’takeover’.

Derefter sætter din bil kurs mod den nærmeste politistation.

Den mest interessante detalje her er, at hvis biltyven befinder sig i bilen, vil han forblive spærret inde i bilen indtil politiet kan anholde ham.

Det er blandt flere at de forsøg, som det hollandske politi undersøger i deres granskning af, hvordan selvkørende biler kan udnyttes til at forhindre kriminalitet. Det skriver The Next Web.

”Vi har undersøgt hvorvidt vi kan få selvkørende biler til at stoppe eller køre til en bestemt lokation”, fortæller Schönfeld og fortsætter: ”Og konklusionen er: at det kan vi sandsynligvis”.

Læs også: Danmarks cyber-politi råber vagt i gevær: Du skal fortælle, når du bliver hacket

”Vi har forsøgt os med flere biltyper; Tesla, Audi, Mercedes og Toyota,” forklarer han.

” Vi har haft et samarbejde med de bilfabrikanter fordi denne type undersøgelse er værdifuld for dem. Hvis vi kan hacke os ind i de biler, så kan andre også”.

Fordele og ulemper ved forbundne biler

Schönfeld vurderer, at der vil gå op til ti år, før selvkørende biler bliver tilgængelige i Holland, men han forventer at forbundne biler med internetforbindelse vil blive mainstream inden da.

I takt med at IoT-biler vinder frem, vil de kunne kommunikere med smart-udstyr omkring dem såsom intelligent vejbelysning og trafiklys.

Han ser også fordele i, hvordan de forbundne biler også vil vide noget om passagererne ombord.

”Lad os forestille os, at du har været ude for en ulykke. Det er nat, det er mørkt og du er kørt ind i grøften. Din bil vil være i stand til at vide at du har været ude for et uheld ved at monitorere bilens G-påvirkning. Den vil være i stand til at ringe efter en ambulance, fortælle hvor uheldet er sket og hvem der er føreren på bilen ud fra sædernes vægtsensorer”.

Han forestiller sig dog også hvordan selvkørende vil kunne misbruges. Eksempelvis kunne en selvkørende biler fyldes op med sprængstoffer og fungere som et målsøgende missil.

” Når vi alle benytter selvkørende biler, får vi behov for at have systemer som kan genkende biler uden passagerer ombord, særligt i befærdede områder”, advarer Hans Schönfeld.

Se også: It-politi: EU-persondataforordningen vil blokere for vores vigtigste efterforskningsværktøj




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2 - Sådan forbereder du din virksomhed til den store dag med ny EU-lovgivning om cybersikkerhed

NIS2 er et nyt EU-direktiv, som pålægger medlemslandene at sikre, at udbydere af kritisk infrastruktur og tjenester har passende sikkerhedsforanstaltninger på plads til at styre cyberrisici og opretholde modstandsdygtighed i tilfælde af en hændelse. Du skal være klar fra dag et – ellers vanker der bøder.

26. september 2023 | Læs mere


Er der en vej uden om usikker, kostbar og kompleks clouddrift?

Få indsigt i konklusionerne fra en nylig, storstilet undersøgelse fra Computerworld og Veritas med svar fra mere end 100 danske IT-topchefer i detaljer om deres erfaringer med de seneste års bevægelse mod cloudbaserede platforme og services. Derudover får du bud på, hvordan man som virksomhed både høster fordelene ved øget clouddrift og et stigende antal leverandører. Vel at mærke samtidig med, at man får det overblik, som gør det muligt at drive infrastrukturen sikkert og effektivt.

05. oktober 2023 | Læs mere


OT-sikkerhed i produktionsmiljøer - hvor kommer truslerne fra og hvordan opnår I optimal modstandsdygtighed overfor cyberangreb?

Til trods for den intense fokus på cybersikkerhed og NIS2 er mange produktionsvirksomheder og organisationer stadig usikre på, hvad de konkret skal gøre for at sikre, at de lever op til direktivets nye skærpede krav, når det gælder risikostyring, dokumentation og indberetning samt kravene om at garantere sikkerheden igennem hele forsyningskæden – og det ansvar, der følger med.

10. oktober 2023 | Læs mere