Gør din virksomhed en tjeneste: Prioriter it-afdelingen og vær med til at uddanne it-folk

Klumme: Virksomhederne bør sikre en fødekæde af fremtidige it-supportere ved at ansætte elever. Men det er de ikke ret gode til. Lige nu sidder næsten 700 unge kommende it-supportere i skolepraktik i stedet for at få værdifuld praksis erfaring ude hos virksomhederne. Det skal vi have gjort noget ved.

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

De fleste har oplevet det. Irritationen, frustrationen og afmagten, når computeren pludselig fryser, kobler af nettet eller genstarter. I dag er det sådan, at man hos de fleste virksomheder kan ringe til en it-supporter, der kan hjælpe.

Én ting er frustrationen og irritationen, når it-udstyret fejler. Noget andet er den omkostning, nedetiden har for virksomheden og for samfundet.

At ens it-systemer og computere fungerer, er ikke længere noget man regner med – det er noget man forventer. Det sker dog ikke af sig selv.

I takt med at virksomhederne bliver mere og mere digitaliserede, burde gode it-systemer og god it-support nemlig også være en del af en virksomheds risikoprofil.

Det er dog ikke tilfældet alle steder i dag, og man hører ofte om en decideret forventningskløft mellem it-afdelingen og den generelle ledelse.

En international undersøgelse fra Vanson Bourne viser det samme, nemlig en kløft mellem det, som virksomheden forventer i forhold til oppetid og det, som it-chefen og kollegaerne kan levere.

Det sker i takt med, at der bliver stadig større omkostninger ved nedetid, hvor selv små afbrydelser kan have store økonomiske konsekvenser.

Ifølge en analyse fra den amerikanske it-virksomhed ITIC, så kan én times nedetid hos små- og mellemstore virksomheder koste op imod 6,5 millioner kroner tab af omsætning og produktivitet. I store virksomheder kan det koste over 30 millioner kroner per time.

Mærsk rapporterede for eksempel et tab i størrelsesorden to milliarder kroner i forbindelse med NotPetya-angrebet og den efterfølgende nedetid i 2017. Det kan mærkes.

Stigende behov

Det indikerer et stigende behov for, at danske virksomheder i endnu højere grad sikrer, at deres it-afdelinger har tilstrækkelige ressourcer og kompetente it-supportere, som kan håndtere nedbrud og sikre, at det ikke sker så ofte.

It-supportere er et fundamentalt led i virksomheders drift og produktivitet. Netop derfor bør landets virksomheder løbende efteruddanne og opkvalificere it-medarbejderne.

It-systemerne udvikler sig i en rivende hastighed, og ens kvalifikationer bør selvfølgelig løbende følge med.

Samtidig bør virksomhederne sikre en fødekæde af fremtidige it-supportere ved at ansætte elever. Her står det desværre skidt til.

Lige nu sidder næsten 700 unge kommende it-supportere i skolepraktik i stedet for at få værdifuld praksis erfaring ude hos virksomhederne.

I skolepraktikken får de kompetencer, som virksomhederne bredt efterspørger – men det er som elev ude i de enkelte virksomheders it-afdelinger, at de får mest ud af deres uddannelse.

I Dansk Metal hjælper vi gerne med rådgivning af såvel virksomheder som medlemmer, hvad angår ansættelse af elever og opkvalificering af it-medarbejdernes kompetencer. Til den enkeltes fordel, for virksomhederne og for samfundet.

I fremtiden vil behovet for dygtige it-supportere kun stige i takt med, at flere og flere arbejdsprocesser vil foregå via net- og it-løsninger.

At lukke kløften mellem forventninger og virkelighed i driften af it-systemer og netværk kræver derfor handling og rettidig omhu, så it-afdelingerne i fremtiden har de nødvendige ressourcer og dermed mulighed for at opretholde virksomhedernes produktivitet.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S