Artikel top billede

Sådan bekæmper du effektivt en af de største barrierer for digital transformation: Teknisk gæld

Klumme: En CIO er forandringens pioner i en virksomhed - eller bør i hvert fald være det. Men der er brug for opbakning fra hele organisationen for at kunne indtage nye digitale markeder. Du får her fem råd til CIO’er, der skal bekæmpe en af de største barrierer for digital transformation: Den tekniske gæld.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Det er ikke nemt at være CIO i disse dage. De har ipso facto teknisk snilde, men nu forventes de også at udvise stor forretningsforståelse.

Det er ikke længere nok at være en betroet medarbejder, der sørger for it-infrastrukturen for hele virksomheden. CIO’er er også nødt til at samarbejde med andre ledende medarbejdere for at føre organisationer gennem digitale transformationer til nye markeder, nye forretningsmodeller og nye måder at arbejde på.

En CIO skal være selvkørende i at forstå og oversætte forskellige teknologier, hvad end det er for at hjælpe egen virksomhed med at komme et skridt foran konkurrenterne eller endnu bedre: For at efterlade konkurrenterne tilbage i støvet.

Men CIO’er står over for mange alvorlige udfordringer i denne nye rolle. En af dem er, at de skal overvinde teknisk gæld, eller technical debt, der dækker over forældet teknologi, manglende opdateringer og vedligehold, der potentielt kan være lige så forretningskritisk som økonomisk gæld.

Teknisk gæld hober sig op

Når der opstår problemer i en virksomhed, bliver it-teamet ofte bedt om ”bare at få det fikset” med de midler, de har ved hånden og uden planlægningstid. Men resultatet, som de står tilbage med, når det bare bliver fikset frem for faktisk at blive ordentlig løst, er teknisk gæld.

Det var måske den nemmeste og mest hurtige løsning, da problemet opstod.

Desværre tærer det på både budgetter, tid, opmærksomhed og arbejdskraft, hvis man skal bekæmpe teknisk gæld og samtidig arbejde fremsynet med digital transformation.

Det er svært at slå til rettidigt og tro på nye muligheder, når man sidder fast i et spind af gamle koder og forretningskritiske applikationer.

Som en af mine bekendte, der er CIO i en større virksomhed, udtrykker det: ”Teknisk gæld er sammenklumpning af dårligt design, dårlig kodning og dårlige genveje, der kun bliver brugt for at få lavet et quick-fix og for at få fjernet nogle opgaver fra skrivebordet.”

Kom af med teknisk gæld og gør plads til digital transformation

Hvis man som CIO skal have succes i sin rolle som opfinder og visionær, skal teknisk gæld bekæmpes. Og det er en gæld med mange, grimme ansigter.

Virksomheder bør være særligt opmærksomme på fem punkter:

1. Skrøbelig point-to-point-integration

Alt for mange organisationer opbygger for mange integrationer med brugerdefinerede point-to-point-koder. Disse integrationer er sjældent genanvendelige.

Forbindelser og koder bliver skabt til engangsbrug, men selv den form for løsninger kræver ad hoc-indsatser fra en mindre hær af udviklere og QA-testere for at holde dem kørende.

2. Manglende datastyring

De brugerdefinerede point-to-point-forbindelser gør det muligt at sikre datakvaliteten. Men sendes data konsekvent på tværs af applikationer og forretningstyper? Har virksomheden identificeret hvilken applikation eller datalagring, der skal anvendes ved hver enkelt datatype? D

et er besværligt, hvis ikke umuligt, at implementere nye forretningsmodeller, lancere nye produkter og transformere en hel organisation, hvis kritisk data er ustabil eller pist væk. Derfor er det afgørende at få kontrol over dataflow og datakilder.

3. Svært tilgængelige data

Du kan ikke gribe muligheder, hvis du ikke forstår dem. Agilitet og transformation kræver data og dataanalyse, og derfor skal data skal være til rådighed hurtigt og nemt, når der brug for det. Der skal altid være adgang til komplet og opdateret visning af kundedata, produkter og andre nøgleaspekter af organisationens forretning.

4. Dårlig datadeling

Teknisk gæld skaber ofte datasiloer og efterlader en it-organisation uden hverken tid eller ressourcer til at åbne siloerne.

Og her er der ikke bare tale om at åbne for interne applikationer, men også til applikationer, der anvendes af betroede medarbejdere og eksterne brugere. Virksomheder har svært ved at betjene kunder og samarbejde med partnere uden hurtig og effektiv datadeling, og det skjuler potentielle åbenlyse synergier mellem virksomhedens afdelinger.

5. Begrænset og besværlig automatisering af processer

Automatisering af arbejdsprocesser bruges til at indhente omfattende mængder af brugerdefineret programmering, der bruges til implementering af forretningslogikker og flytning af data fra en applikation til en anden.

I dag er det dyrt for virksomheder ikke at automatisere arbejdsgange, men de kan ikke regne med, at brugerdefinerede koder klarer det hele. Det skal adresseres af CIO’en nu. En virksomheds succes – nogle gange sågar også økonomiske overlevelse – afhænger af evnen til at innovere og foretage digital transformation.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.