Åben mobilkrig om kinesiske kunder

Mobilkæmperne Nokia og Motorola sidder efter hård kamp med lokale producenter igen solidt på markedet i Kina. De lokale mobilproducenter har mistet pusten og taber nu terræn efter at have haft lynhurtig vækst og halvdelen af det kinesiske mobilmarked.

De store internationale producenter af mobiltelefoner har begyndende succes i deres bestræbelser på at bekrige de kinesiske producenter af mobiltelefoner med flere sælgere og mere avanceret udvikling på det gigantiske kinesiske hjemmemarked, hvor der har meget stort vækstpotentiale, skriver Financial Times.

Efter at have presset giganter som Siemens, Nokia, Samsung og Motorola er hurtigvoksende kinesiske firmaer som TCL Mobile Communications og Ningbo Bird nemlig begyndt at tabe markedsandele.

Håbet er jadegrønt

Midt i det asiatiske mobil-boom ligger det kinesiske marked som et glinsende jadesmykke af håb for adskillige af de globale giganter.

For indtil flere producenter er Kina med til at trække opad, når det globale regnskab skranter.

Lønnen er billig, og forbrugerne kan næsten ikke få mobiltelefoner nok. I Kina alene kommer godt og vel fem millioner nye brugere til om måneden.

Det har ikke alene fået udenlandske mobilproducenter til at investere kraftigt i udvikling, men også i et voksende salgsapparat udenfor de store byer.

Det er oprustningen på disse to punkter, der har vendt udviklingen, siger analytikere til Financial Times.

Ligger godt på markedet

Det er ellers ikke så længe siden, at kinesiske producenter bed de vestlige mobiler grundigt i haserne.

Siden 1999, hvor et vestligt domineret marked fik følgeskab af Ningbo Bird, har kinesiske mobilfirmaer haft en forrygende vækst.

Det er blandt andet sket, fordi de har været bedre til at ramme især unge kinesiske forbrugeres smag. Motorola leverer for eksempel ikke en rød muslingeskalstelefon med pink lotusblomster.

Til gengæld har de internationale spillere råd til at bruge flere penge på udvikling af stadig mere avancerede telefoner, og det får de kinesiske firmaer til så småt at sakke agterud.

Der er stadig lang vej til international dominans. De kinesiske producenter er faldet fra 49 procent til 46 procent af markedet, mens værdien er faldet fra 42 procent til 37 procent af det totale marked.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S