Åben mobilkrig om kinesiske kunder

Mobilkæmperne Nokia og Motorola sidder efter hård kamp med lokale producenter igen solidt på markedet i Kina. De lokale mobilproducenter har mistet pusten og taber nu terræn efter at have haft lynhurtig vækst og halvdelen af det kinesiske mobilmarked.

De store internationale producenter af mobiltelefoner har begyndende succes i deres bestræbelser på at bekrige de kinesiske producenter af mobiltelefoner med flere sælgere og mere avanceret udvikling på det gigantiske kinesiske hjemmemarked, hvor der har meget stort vækstpotentiale, skriver Financial Times.

Efter at have presset giganter som Siemens, Nokia, Samsung og Motorola er hurtigvoksende kinesiske firmaer som TCL Mobile Communications og Ningbo Bird nemlig begyndt at tabe markedsandele.

Håbet er jadegrønt

Midt i det asiatiske mobil-boom ligger det kinesiske marked som et glinsende jadesmykke af håb for adskillige af de globale giganter.

For indtil flere producenter er Kina med til at trække opad, når det globale regnskab skranter.

Lønnen er billig, og forbrugerne kan næsten ikke få mobiltelefoner nok. I Kina alene kommer godt og vel fem millioner nye brugere til om måneden.

Det har ikke alene fået udenlandske mobilproducenter til at investere kraftigt i udvikling, men også i et voksende salgsapparat udenfor de store byer.

Det er oprustningen på disse to punkter, der har vendt udviklingen, siger analytikere til Financial Times.

Ligger godt på markedet

Det er ellers ikke så længe siden, at kinesiske producenter bed de vestlige mobiler grundigt i haserne.

Siden 1999, hvor et vestligt domineret marked fik følgeskab af Ningbo Bird, har kinesiske mobilfirmaer haft en forrygende vækst.

Det er blandt andet sket, fordi de har været bedre til at ramme især unge kinesiske forbrugeres smag. Motorola leverer for eksempel ikke en rød muslingeskalstelefon med pink lotusblomster.

Til gengæld har de internationale spillere råd til at bruge flere penge på udvikling af stadig mere avancerede telefoner, og det får de kinesiske firmaer til så småt at sakke agterud.

Der er stadig lang vej til international dominans. De kinesiske producenter er faldet fra 49 procent til 46 procent af markedet, mens værdien er faldet fra 42 procent til 37 procent af det totale marked.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere