Artikel top billede

Hård kritik af Skatteministeriet efter problemramt it-projekt: Har helt fejlvurderet projektet på flere områder

Skatteministeriet har ramt helt forbi med både planer, forventninger og vurderingen af kompleksiteten i det kriseramte inddrivelsessystem, lyder den hårde kritik fra Statsrevisorerne. Se kritikken her.

Skatteministeriet får hård kritik fra Statsrevisorerne for ministeriets håndtering af det kriseramte it-projekt, der skal sikre danskerne et nyt inddrivelsessystem efter skandale-projektet EFI.

Det sker efter, at det i sidste uge kom frem, at PSRM-projektet står til at blive mere end et år forsinket, da der er store problemer med at koble de såkaldte fordringshavere på systemet, som Netcompany har udviklet.

Det kan du læse mere om her: Skats nye inddrivelsessystem står til at blive mere end et år forsinket: Kan først komme i brug tidligst i slutningen af 2020

I en ny beretning kalder Statsrevisorerne det ‘meget beklageligt,’ at PSRM - det står for ‘Public Sector Revenue Management’ - er ‘væsentligt forsinket.’

Statsrevisorerne finder det desuden ‘meget utilfredsstillende,’ at Skatteministeriet ikke har orienteret Folketinget om problemerne med systemet, der står til at blive op mod et år forsinket.

“Skatteministeren har således gentagne gange fastholdt forventninger og planer over for Folketinget,” påpeger Statsrevisorerne, der tæller folketingsmedlemmer fra DF, radikale, Liberal Alliance, Enhedslisten, Venstre og Socialdemokratiet.

“Statsrevisorerne konstaterer, at Skatteministeriets planer og forventninger har været for optimistiske, og at ministeriet har undervurderet kompleksiteten og omfanget af opgaven med at udvikle et nyt inddrivelsessystem,” lyder det i kritikken af ministeriet.

De peger desuden på, at ministeriet ikke har sikret, at systemet kan understøtte opgaven med at inddrive gæld til staten, samt at ministeriet ikke har sikret, at alle de nødvendige myndigheder kan kobles på systemet ifølge planen.

“Der [er] fortsat er stor usikkerhed om Skatteministeriets planer for tilslutning af fordringshaverne, da ministeriet ikke har overblik over omfanget af de resterende opgaver og det forventede tidsforbrug,” hedder det.

Du finder hele kritikken fra Statsrevisorerne her.

Læs også:

Skats nye inddrivelsessystem står til at blive mere end et år forsinket: Kan først komme i brug tidligst i slutningen af 2020

Kun 47 ud af 800 offentlige kreditorer er koblet til Skatteministeriets forsinkede it-system: DR fik udbetalt Movias penge

André Rogaczewski om stærkt forsinket skatte-system: “Fra den stol jeg sidder i, virker vores system”

Skatteminister på vej med plan for problemramt it-skattesystem - men det kommer til at tage ‘flere år’ at få det i drift

Tidligere skatteminister langer ud efter Rigsrevisionen efter kritik: Rigsrevisionen kan ikke finde ud af at vurdere it-systemer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere






Premium
Nyt kæmpesystem til politiet fra Netcompany bliver næsten 20 procent dyrere end planlagt: Forsinkes med mere end et år
Halvandet år efter kontrakt-underskrivelsen med Netcompany er omkostningerne til levering af politiets kommende planlægnings-system allerede steget med næsten 20 procent, mens hele projektet skal replanlægges. Det bliver nu mere end et år forsinket. Se her, hvornår det for politiet vitale system ventes klart.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.