Netflix klar til at tage kampen op mod fremadstormende streaming-rivaler: "Ingen har samme variation, diversitet og kvalitet som os"

Med det snarlige indtog af Disney+ og Apple TV+ på streaming-markedet forventes konkurrencen at intensiveres. Men det ser ikke ud til at bekymre Netflix, der har landet flere millioner kunder de seneste tre måneder.

Artikel top billede

(Foto: Photo by freestocks.org on Unsplash)

Streaming-krigen intensiveres i takt med at flere og flere tjenester rammer det globale marked.

Men det er umiddelbart ikke noget, der ryster verdens største streaming-tjeneste målt på abonneneter, Netflix.

"Den snarlige indtræden af services Disney+, Apple TV+, HBO Max og Peacock øger konkurrencen, men vi er alle små sammenlignet med flow-tv," står der i Netflix' nyligt aflagte kvartalsregnskab, der redegør for konkurrencesituationen:

"De nye konkurrenter har nogle stærke titler, men ingen har den variation, diversitet og kvalitet af originalt materiale, som vi producerer verden over."

Læs også: DR’s streaming-satsning skal udfordre Netflix – men adskiller sig fra streaming-giganten på ét afgørende punkt: Her er den store plan for det nye DRTV

Streaming-tjenesten kvartalsregnskab beretter om en stigning i antal betalende brugere til 158 millioner verden over.

Det fremgår yderligere, at "mange er fokuseret på "streaming-krigen", men vi har konkurreret i over 10 år med tjenester som Amazon Prime, YouTube og Hulu såvel som flow-tv."

Netflix anslår at selskabet sidder på mindre end 10 procent af amerikanernes samlede skærmtid. Derfor er der masser at tage af og plads til endnu flere konkurrenter, fremgår det af regnskabet.

USA er selskabets mest modne marked med omkring 60 millioner abonnenter.

Læs også: Blockbuster-topchef sagde nej til at købe Netflix for 50 millioner dollar - troede det var en joke

Stranger Things sikrer godt resultat

For tre måneder siden, da Netflix afgav regnskab for årets andet kvartal, faldt antallet af abonnenter i USA for første gang i otte år.

Derfor var der ekstra fokus på dette kvartal, hvor spørgsmålet om, hvorvidt den stigende konkurrence ville mindske antallet af kunder yderligere, skulle besvares.

Læs mere: Disney sætter dato på europæisk lancering af Netflix-konkurrent: Her kommer Disney+ til Europa

Samlet set landede selskabet 6,77 millioner nye kunder i tredje kvartal. En af årsagerne var blandt andet lanceringen af tredje sæson af hit-showet Stranger Things.

Omkring 64 millioner brugere så serien i løbet af de første fire uger efter udgivelsen, skriver Netflix' i rapporten.

For indeværende kvartal, der er årets sidste, regner Netflix med at få yderligere 7,6 millioner kunder ombord verden over.

Læs også: Netflix taber kunder i USA for første gang i otte år: Planlægger nyt billigt abonnement

På hjemmemarkedet i USA forventes Apple og Disney at gøre indtræden med konkurrende tjenester til november.

På baggrund af kvartalsregnskabet, der udkom onsdag aften, steg Netflix-aktien efterfølgende med 9,9 pct. i eftermarkedet.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job