Den øde rådhusplads i København 25. marts klokken 12:00 viser i hvilket omfang Danmark blev sat i stå under coronakrisen. Dronefoto: Lars Jacobsen.

Hvilke skurke og helte vil du huske fra coronakrisen? Her er mine...

Computerworld mener: Coronakrisen har skabt skurke og helte. Hvem er dine - og hvad tager du med dig fra krisen?

De fleste af os kan nok huske de andre: Dotcom-boblen, 11. september og finanskrisen. Skelsættende begivenheder og kriser, der kostede både privatpersoner, samfundet og virksomhederne - og i de værste tilfælde også kostede liv.

Men coronakrisen var og er noget andet - og vil blive husket som det: Aldrig før er så mange og så komplekse samfund og økonomier blevet bragt til standsning så brat.

Lykkeligvis har selve virussen krævet forholdsvist få dødsofre.

Men skyggerne bliver lange for mange af os. Både socialt, økonomisk og imagemæssigt.

Derfor er det afgørende at tænke over sårbarheden i vores samfund, vores økonomi og vores egen organisation.

Heltene finder vi i sundhedssektoren, hvor læger, sygeplejersker, portører, reddere og rengøringspersonale har hjulpet - også dengang, hvor vores kendskab til sygdommen og dødeligheden var baseret på tvivlsomme, kinesiske statistikker.

Skurkene finder vi blandt de stærke, som har udnyttet deres position til at diktere vilkårene for andre. Uanset om det har handlet om priser, huslejebetaling, betalingsvilkår eller ansættelsesvilkår.

Jeg tror, det har givet dybe ridser i image-lakken – også dybere end det, der lige kan poleres væk.

I mellemtiden kan vi andre mindes de stærke, der har fremskyndet betalingerne til små leverandører, omstillet produktionen til værnemidler eller stillet værktøjer gratis til rådighed. Tak for det.

Mit bud er desuden, at teknologiernes – og måske endda it-afdelingens – image går styrket ud af krisen.

Det på trods af, at teknologi på mange måder forstærker vores bedste og værste sider.

Det er teknologien, der de seneste 10 år har understøttet techmonopolernes og kapitalismens skyggeside: Den massive ophobning af midler, den massive overvågning og den systematiske unddragelse af myndighedernes kontrol og forventninger til en rimelig beskatning.

Men det er også teknologien, der ofte har muliggjort vores stærke økonomi ved at skabe mulighed for innovation og de ideer, der måske vil afhjælpe klimaudfordringerne.

Og det var og er teknologi og de kompetente it-afdelinger, der har gjort det muligt at lukke Danmark ned på få dage – og stadig have halvdelen af de private arbejdspladser kørende.

Det var og er teknologi, der har holdt undervisningen i gang i skolerne, på gymnasierne og universiteterne. Og teknologi, ofte drevet af infrastruktur fra techgiganterne, der sikrer videomøderne og serie-streamingen om aftenen, når det hele er blevet for meget.

Det kan vi godt være stolte af i it-Danmark. Også selv om debatten om overvågningskapitalisme, monopoler og skat for en tid er blevet sat på standby.

I mellemtiden er det op til du og jeg at reflektere over den pludselige sårbarhed, vi har været vidne til.

Så hvad tager du med dig fra coronakrisen? Træk i billedet for at se dig omkring: Den øde rådhusplads i København en onsdag kl. 12 midt under coronakrisen viser i hvilket omfang Danmark blev sat i stå. Dronefoto fra 100 meters højde: Lars Jacobsen.




Computerworld
Alka lancerer eget mobilselskab - trykker priserne helt i bund: "For os handler det ikke om at tjene penge"
Forsikringsselskabet Alka lancerer eget mobilselskab, der ifølge selskabet bliver Danmarks billigste.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.