Den øde rådhusplads i København 25. marts klokken 12:00 viser i hvilket omfang Danmark blev sat i stå under coronakrisen. Dronefoto: Lars Jacobsen.

Hvilke skurke og helte vil du huske fra coronakrisen? Her er mine...

Computerworld mener: Coronakrisen har skabt skurke og helte. Hvem er dine - og hvad tager du med dig fra krisen?

De fleste af os kan nok huske de andre: Dotcom-boblen, 11. september og finanskrisen. Skelsættende begivenheder og kriser, der kostede både privatpersoner, samfundet og virksomhederne - og i de værste tilfælde også kostede liv.

Men coronakrisen var og er noget andet - og vil blive husket som det: Aldrig før er så mange og så komplekse samfund og økonomier blevet bragt til standsning så brat.

Lykkeligvis har selve virussen krævet forholdsvist få dødsofre.

Men skyggerne bliver lange for mange af os. Både socialt, økonomisk og imagemæssigt.

Derfor er det afgørende at tænke over sårbarheden i vores samfund, vores økonomi og vores egen organisation.

Heltene finder vi i sundhedssektoren, hvor læger, sygeplejersker, portører, reddere og rengøringspersonale har hjulpet - også dengang, hvor vores kendskab til sygdommen og dødeligheden var baseret på tvivlsomme, kinesiske statistikker.

Skurkene finder vi blandt de stærke, som har udnyttet deres position til at diktere vilkårene for andre. Uanset om det har handlet om priser, huslejebetaling, betalingsvilkår eller ansættelsesvilkår.

Jeg tror, det har givet dybe ridser i image-lakken – også dybere end det, der lige kan poleres væk.

I mellemtiden kan vi andre mindes de stærke, der har fremskyndet betalingerne til små leverandører, omstillet produktionen til værnemidler eller stillet værktøjer gratis til rådighed. Tak for det.

Mit bud er desuden, at teknologiernes – og måske endda it-afdelingens – image går styrket ud af krisen.

Det på trods af, at teknologi på mange måder forstærker vores bedste og værste sider.

Det er teknologien, der de seneste 10 år har understøttet techmonopolernes og kapitalismens skyggeside: Den massive ophobning af midler, den massive overvågning og den systematiske unddragelse af myndighedernes kontrol og forventninger til en rimelig beskatning.

Men det er også teknologien, der ofte har muliggjort vores stærke økonomi ved at skabe mulighed for innovation og de ideer, der måske vil afhjælpe klimaudfordringerne.

Og det var og er teknologi og de kompetente it-afdelinger, der har gjort det muligt at lukke Danmark ned på få dage – og stadig have halvdelen af de private arbejdspladser kørende.

Det var og er teknologi, der har holdt undervisningen i gang i skolerne, på gymnasierne og universiteterne. Og teknologi, ofte drevet af infrastruktur fra techgiganterne, der sikrer videomøderne og serie-streamingen om aftenen, når det hele er blevet for meget.

Det kan vi godt være stolte af i it-Danmark. Også selv om debatten om overvågningskapitalisme, monopoler og skat for en tid er blevet sat på standby.

I mellemtiden er det op til du og jeg at reflektere over den pludselige sårbarhed, vi har været vidne til.

Så hvad tager du med dig fra coronakrisen? Træk i billedet for at se dig omkring: Den øde rådhusplads i København en onsdag kl. 12 midt under coronakrisen viser i hvilket omfang Danmark blev sat i stå. Dronefoto fra 100 meters højde: Lars Jacobsen.



mest debatterede artikler

Premium
Test: Lenovos seneste budget-basker kan det hele - man skal dog leve med en alt for synlig svaghed
Computerworld tester Lenovos Ideapad 5. Maskinen er stærk, prisen er skarp og designet er vellykket. Men der er stadig en god grund til at springe modellen over.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Hybrid infrastruktur giver Jutlander Banks medarbejdere mere tid til kunderne
Hos Jutlander Bank sørger den nye, hybride infrastruktur fra HPE for, at bankens kunderådgivere i dag kan bruge væsentlig mere tid hos den enkelte kunde. I denne kundecase kan du få indsigt i hvordan IT-chef Kim Meling Christensen har oplevet samarbejdet med Atea og HPE – samt hvilke kundevendte fordele og muligheder for automatisering som det har givet.