Artikel top billede

Google er igen i Vestagers sigtekorn: Kommissionen kulegraver Fitbit-opkøb

EU-kommissionen og Margrethe Vestager har igen Google i sigtekornet.

EU-kommissionen indleder nu officielt en kulegravning af Googles opkøb af Googles planlagte opkøb af wearable-producenten Fitbit.

Det oplyser myndigheden på sin hjemmeside.

Ledende næstformand i EU-kommissionen, Margrethe Vestager, udtaler i forbindelsen med undersøgelsen:

”Europæiske forbrugeres brug af wearable enheder forventes at vokse markant i de kommende år. Det går hånd i hånd med en eksponentiel vækst i indsamlede data, som de enheder genererer. Disse data giver en nøgleindsigt i brugernes liv og helbred. Vores undersøgelse sigter efter at sikre at Google ikke kan skævvride konkurrence-forholdende med sin dataindsamling,” udtaler hun.

Med undersøgelsen vil EU-kommissionen samtidig sikre, at Google ikke øger sin data-fordel når det gælder skræddersyet annoncering igennem sine søgemaskiner – en fordel som Kommissionen frygter kan gøre det svært for konkurrenter at matche Google annonceringstjenester.

Undersøgelsen begrundes med, at der for Google gælder tre forhold:

1. Virksomheden er dominerende i markedet for online søgeannoncering i EEA-lande
2. Google har en førerposition, når det gælder online annoncer
3. Google er dominerende inden for ad tech-tjenester

Google har betalt 2,1 milliarder dollar for Fitbit. Det svarer til omkring 13,3 milliarder danske kroner.

Læs også: Medie: Vestager åbner sag mod Google om milliardhandel




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere