Guldregn over norske Kahoot: Henter milliard-beløb fra japansk gigant

Norske Kahoot, der står bag den populære quiz-app, får tilført et milliard-beløb fra japanske Softbank. Kahoot købte for nylig danske Actimo, og alt tyder på, at den nye kapital skal bruges på endu flere opkøb.

Det norske startup Kahoot, der blandt andet er kendt for sin populære quiz-løsning, har fået tilført knap to milliarder norske kroner - hvilket svarer til omkring 1,4 milliarder danske kroner - i ny kapital fra det japanske konglomerat Softbank Group.

Det oplyser Kahoot i en børsmeddelelse tirsdag.

Kahoot er noteret på Merkur-børsen i Oslo og kapitaltilførelsen vil komme til at foregå som en rettet emission, hvor selskabet vil udstede 43 millioner aktier til Softbank, som herefter vil få en ejerandel på 9,69 procent af selskabet.

Læs mere her: Norske Kahoot køber det danske it-selskab Actimo for op mod 200 millioner kroner

Vil investere i opkøb
Det bliver oplyst, at pengene vil blive brugt på at investere i at accelere selskabets ikke-organiske vækst.

Det vil sige at Kahoot formodentligt vil investere kapitalen i at opkøbe nye selskaber.

Det er mindre end én måned siden, at Kahoot opkøbte det danske it-selskab Actimo til beløb på omkring 200 millioner kroner, og derudover kom det for få dage siden frem, at Visma e-conomics danske topchef Mads Rebsdorf skifter til et job som chief revenue manager hos Kahoot.

Salvador Baille, der er innovationsrådgiver hos selskabet Intellis og partner i startup-inkubatoren Aggrator, vurderer ifølge det norske erhvervsmedie Shifter, at selskabet nu kan foretage opkøb i en hel anden størrelse ned tidligere:

”Det er rigtig godt for Kahoot. For selskabet får nu mulighed for at gennemføre flere opkøb i stedet for bare at vokse organisk. Kahoot har allerede købt Poio, Dragonbox og danske Actimo, der er relativt små selskaber, men nu får Kahoot også mulighed for at købe større selskaber og måske endda opkøbe virksomheder, der er direkte konkurrenter,” siger han til det norske innovationsmedie Shifter.

Mere end bare quiz
Selvom Kahoot i brede kredse er mest kendt for sin quiz-app, der i løbet af de seneste 12 måneder haft 1,3 milliarder deltagende spiller, så definerer selskabet sig selv om en e-lærings-virksomhed.

Ifølge Techcrunch har Kahoot beskrevet sig som "Netflix for uddannelse", hvor selskabet dels har en platform, som henvender sig til skolebørn og dels har en betalt platform, der henvender sig til virksomhed, som også kan bruge selskabet løsning i uddannelsesøjemed.

Udover investering fra det japanske konglomerat Softbank, der via sin velspækkede Vision Fund også har investeret i Uber, Slack og Tiktoks moderselskab Bytedance, har Kahoot også Microsoft og Disney blandt sine investorer.

Ifølge det norske erhvervsmedie e24 fik nyheden om milliardinvesteringen Kahoots aktie til at stige med 15 procent i løbet af blot 15 minutters.

Læs også: Visma-chef Mads Rebsdorf stopper: Skifter til global e-learning virksomhed



Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan: Fem måder at sikre dine medarbejdere på hjemmekontoret
Gennem de seneste år har arbejde hjemmefra vundet langt større gehør, selv i relativt traditionelt indstillede virksomheder, og med Covid-19 blev det i perioder en uomgængelig del af hverdagen. Men alt tyder på, at et langt mere fleksibelt arbejdsliv er kommet for at blive, også når corona slipper sit greb. Hjemme er medarbejderne – og i særdeleshed de systemer og data, de har adgang til – imidlertid langt mere udsatte for cyberangreb end bag virksomhedens firewall og andre sikkerhedsforanstaltninger. På den ene side er der altså behov for let og fleksibel adgang til centrale værktøjer og en udstrakt grad af self-service. På den anden side er det helt afgørende at sikre medarbejder, data og systemer mere grundigt end hidtil – også udenfor virksomhedens eget netværk. I denne hvidbog kan du læse mere om, hvordan værktøjerne i RSA SecurID Access kan være med til at løfte opgaven.