Guldregn over norske Kahoot: Henter milliard-beløb fra japansk gigant

Norske Kahoot, der står bag den populære quiz-app, får tilført et milliard-beløb fra japanske Softbank. Kahoot købte for nylig danske Actimo, og alt tyder på, at den nye kapital skal bruges på endu flere opkøb.

Det norske startup Kahoot, der blandt andet er kendt for sin populære quiz-løsning, har fået tilført knap to milliarder norske kroner - hvilket svarer til omkring 1,4 milliarder danske kroner - i ny kapital fra det japanske konglomerat Softbank Group.

Det oplyser Kahoot i en børsmeddelelse tirsdag.

Kahoot er noteret på Merkur-børsen i Oslo og kapitaltilførelsen vil komme til at foregå som en rettet emission, hvor selskabet vil udstede 43 millioner aktier til Softbank, som herefter vil få en ejerandel på 9,69 procent af selskabet.

Læs mere her: Norske Kahoot køber det danske it-selskab Actimo for op mod 200 millioner kroner

Vil investere i opkøb
Det bliver oplyst, at pengene vil blive brugt på at investere i at accelere selskabets ikke-organiske vækst.

Det vil sige at Kahoot formodentligt vil investere kapitalen i at opkøbe nye selskaber.

Det er mindre end én måned siden, at Kahoot opkøbte det danske it-selskab Actimo til beløb på omkring 200 millioner kroner, og derudover kom det for få dage siden frem, at Visma e-conomics danske topchef Mads Rebsdorf skifter til et job som chief revenue manager hos Kahoot.

Salvador Baille, der er innovationsrådgiver hos selskabet Intellis og partner i startup-inkubatoren Aggrator, vurderer ifølge det norske erhvervsmedie Shifter, at selskabet nu kan foretage opkøb i en hel anden størrelse ned tidligere:

”Det er rigtig godt for Kahoot. For selskabet får nu mulighed for at gennemføre flere opkøb i stedet for bare at vokse organisk. Kahoot har allerede købt Poio, Dragonbox og danske Actimo, der er relativt små selskaber, men nu får Kahoot også mulighed for at købe større selskaber og måske endda opkøbe virksomheder, der er direkte konkurrenter,” siger han til det norske innovationsmedie Shifter.

Mere end bare quiz
Selvom Kahoot i brede kredse er mest kendt for sin quiz-app, der i løbet af de seneste 12 måneder haft 1,3 milliarder deltagende spiller, så definerer selskabet sig selv om en e-lærings-virksomhed.

Ifølge Techcrunch har Kahoot beskrevet sig som "Netflix for uddannelse", hvor selskabet dels har en platform, som henvender sig til skolebørn og dels har en betalt platform, der henvender sig til virksomhed, som også kan bruge selskabet løsning i uddannelsesøjemed.

Udover investering fra det japanske konglomerat Softbank, der via sin velspækkede Vision Fund også har investeret i Uber, Slack og Tiktoks moderselskab Bytedance, har Kahoot også Microsoft og Disney blandt sine investorer.

Ifølge det norske erhvervsmedie e24 fik nyheden om milliardinvesteringen Kahoots aktie til at stige med 15 procent i løbet af blot 15 minutters.

Læs også: Visma-chef Mads Rebsdorf stopper: Skifter til global e-learning virksomhed



Premium
Michael Meister fik et tilbud, han ikke kunne sige nej til: Her er hans plan som ny topchef for Cibicom
Interview:Michael Meister forlader snart IT Relation til fordel for rollen som topchef i danske Cibicom, hvor han skal være med til at sætte fart på væksten. Se hans plan for selskabet her.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Her skal du passe på: Rapport fra cyberkrigens frontlinje
I 2020 blev cyberangreb hyppigere og stadig mere alvorlige, og i CrowdStrike Services Cyber Front Lines Report 2020 har du læse, hvor udfordringerne er størst. Rapporten dokumenterer blandt andet, at 63 pct. af alle angreb var økonomisk motiverede – og at hovedparten af angriberne benytter ransomware. Samtidigt bliver de afkrævede beløb større og større, og de kriminelle truer nu ikke kun med at slette data. Stadig oftere sker det, at de cyberkriminelle aktivt analyserer data og undersøger, om der kan sættes trumf på truslen ved true med at lække eller sælge følsomme informationer.