Artikel top billede

Guldregn over norske Kahoot: Henter milliard-beløb fra japansk gigant

Norske Kahoot, der står bag den populære quiz-app, får tilført et milliard-beløb fra japanske Softbank. Kahoot købte for nylig danske Actimo, og alt tyder på, at den nye kapital skal bruges på endu flere opkøb.

Det norske startup Kahoot, der blandt andet er kendt for sin populære quiz-løsning, har fået tilført knap to milliarder norske kroner - hvilket svarer til omkring 1,4 milliarder danske kroner - i ny kapital fra det japanske konglomerat Softbank Group.

Det oplyser Kahoot i en børsmeddelelse tirsdag.

Kahoot er noteret på Merkur-børsen i Oslo og kapitaltilførelsen vil komme til at foregå som en rettet emission, hvor selskabet vil udstede 43 millioner aktier til Softbank, som herefter vil få en ejerandel på 9,69 procent af selskabet.

Læs mere her: Norske Kahoot køber det danske it-selskab Actimo for op mod 200 millioner kroner

Vil investere i opkøb

Det bliver oplyst, at pengene vil blive brugt på at investere i at accelere selskabets ikke-organiske vækst.

Det vil sige at Kahoot formodentligt vil investere kapitalen i at opkøbe nye selskaber.

Det er mindre end én måned siden, at Kahoot opkøbte det danske it-selskab Actimo til beløb på omkring 200 millioner kroner, og derudover kom det for få dage siden frem, at Visma e-conomics danske topchef Mads Rebsdorf skifter til et job som chief revenue manager hos Kahoot.

Salvador Baille, der er innovationsrådgiver hos selskabet Intellis og partner i startup-inkubatoren Aggrator, vurderer ifølge det norske erhvervsmedie Shifter, at selskabet nu kan foretage opkøb i en hel anden størrelse ned tidligere:

”Det er rigtig godt for Kahoot. For selskabet får nu mulighed for at gennemføre flere opkøb i stedet for bare at vokse organisk. Kahoot har allerede købt Poio, Dragonbox og danske Actimo, der er relativt små selskaber, men nu får Kahoot også mulighed for at købe større selskaber og måske endda opkøbe virksomheder, der er direkte konkurrenter,” siger han til det norske innovationsmedie Shifter.

Mere end bare quiz

Selvom Kahoot i brede kredse er mest kendt for sin quiz-app, der i løbet af de seneste 12 måneder haft 1,3 milliarder deltagende spiller, så definerer selskabet sig selv om en e-lærings-virksomhed.

Ifølge Techcrunch har Kahoot beskrevet sig som "Netflix for uddannelse", hvor selskabet dels har en platform, som henvender sig til skolebørn og dels har en betalt platform, der henvender sig til virksomhed, som også kan bruge selskabet løsning i uddannelsesøjemed.

Udover investering fra det japanske konglomerat Softbank, der via sin velspækkede Vision Fund også har investeret i Uber, Slack og Tiktoks moderselskab Bytedance, har Kahoot også Microsoft og Disney blandt sine investorer.

Ifølge det norske erhvervsmedie e24 fik nyheden om milliardinvesteringen Kahoots aktie til at stige med 15 procent i løbet af blot 15 minutters.

Læs også: Visma-chef Mads Rebsdorf stopper: Skifter til global e-learning virksomhed