Nomineret til Årets CIO 2020: TDC-CIO gennemgik 2.000 applikationer efter opsplitning: "I løbet af det senere år er vi gået fra at være 10 it-medarbejdere til 200"

Nomineret til Årets CIO 2020: På to år har TDC Groups CIO Antonietta Mastroianni delt en af Danmarks største virksomheders it-afdeling i to. Samtidig har selskabets fortsat været tvunget til at tænke i nye løsninger i takt med, at TDC fortsat leverer flere digitale produkter end nogensinde før.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Se hvordan TDC's Group CIO har delt it-afdelingen efter opsplitningen af TDC
  • Hvad det betød at gennemgå mere end 2.000 applikationer
  • Hvordan CIO Antonietta Mastroianni har opbygget koncernens nye it-organisation
1.112
5:45 min
Når Danmarks største teleselskab beslutter sig for at bryde selskabet op i to dele, så betyder det samtidig, at it-afdelingen bliver flået fra hinanden.

Det var opgaven for TDC's CIO Antonietta Mastroianni, der i løbet af de seneste to år har opbygget tre nye it-organisationer samtidig med, at den daglige drift i en af Danmarks største virksomheder skulle fortsætte uforstyret.

Derfor er hun blandt de bedste CIO'er i Danmark netop nu og nomineret til titlen som Årets CIO 2020.

Prisen bliver uddelt 1. december sammen med Dansk IT og IDC, hvor én af de fem nominerede løber med prisen, der bliver uddelt for 15. gang.

Det er heller ikke småting Antonietta Mastroianni, har brugt tiden på i de godt to et halvt år, hun har siddet i spidsen for TDC's it-organisation som Group CIO.

For to år siden satte TDC nemlig gang i en historisk opsplitning af kocernen i to dele. En opsplitning som CIO'en er ved at afslutte de sidste dele af it-delingen.

Læs også: TDC indgår stor fiber-aftale med Norlys: Nuuday får adgang til 670.000 husstande

Det er nemlig ikke bare brevpapiret, der har skiftet navn til Nuuday og TDC Net. De to selskaber er juridisk adskilte og derfor er it-orgnaisationen selvfølgevelig også opdelt.

"Vi har designet to forskellige it-infrastrukturer efter opsplitningen. Det betyder, at vi har gennemgået over 2.000 applikationer, for at beslutte ejerskabet og hvad de rent faktisk bidrager med," siger Antonietta Mastroianni til Computerworld og tilføjer:

"I nogle tilfælde har vi duplikeret systemerne, mens vi andre steder har bygget helt nye systemer fra bunden, der kunne understøtte den nye organisation efter opsplitningen."

Men samtidig med, at Antonietta Mastroianni har brugt de sidste to år på at fordele it-ressourcerne mellem de to nye selskaber, så har hun også skullet opbygge en tredje organisation. TDC Group blev nemlig samtidig tømt for medarbejdere.

"Jeg har haft ansvaret for at opbygge en it-organisationen i TDC Group fra ingenting fordi alle medarbejdere var flyttet med ud til Nuuday og TDC Net. I løbet af det sidste år er vi gået fra at være 10 it-medabrejdere i TDC Group til i dag at have omkring 200."

Læs også: 34.000 kunder har forladt TDC på tre måneder: Men CFO Lasse Pilgaard tror at det vender nu - se hvorfor

Selvom opsplitningen af TDC formelt blev afsluttet i juni 2019, så er processen fortsat i gang på it siden.

"Du kan nok forstille dig, hvor stor opgaven er i et selskab der har 130 års historie bag sig. Der er mange systemer der er bygget over det seneste år, og systemer der skulle splittes fra ét til to," forklarer Antonietta Mastroianni.

Hvad har det betydet, at gennemgå 2.000 applikationer?

"Nogle af konsekvenserne har været, at vi har fundet frem til hvad vi brugte og hvad vi ikke behøvede. Nogle applikationer vil fortsat blive delt mellem de to selskaber," siger Antonietta Mastroianni.

Foruden den historiske opsplitning af selskabet er TDC ifølge den italiensk fødte CIO også i en transformation fra teleselskab til at levere langt flere digitale services.

Antonietta Mastrianni har dermed ikke alene haft ansvaret for it-afdelingens opsplitning men også, at TDC fortsat kan levere konkurrencedygtige tjenester.

"Digitaliseringen og teknologi går hånd og i hånd og kan ikke lykkedes uden hinanden. For en teleoperatør som TDC er digitalisering et afgørende element for os i fremtiden," siger CIO'en til Computerworld.

Derfor har TDC's Group CIO ændret den måde medarbejderne arbejde på, så it ikke bare sidder i et hjørne for sig selv.

"Vi har skabt en række digitale stammer, der har fokus på en række opgaver som kundeoplevelsen, B2B, fiber-udrulningen og tv. De her stammer er med til at bygge vores front end og digitalisere forretningen, så den passer til kundernes behov," forklarer Antonietta Mastroianni og fortsætter:

"Det var en gradvis start for de her digitale stammer. Som du nok kan forestille dig, er den måde at arbejde på ikke noget, man ændrer fra den ene dag til den anden. Vi sammensatte en række kompetencer som produkt-management, marketing og kundeservice, sammen med it."

Men selvom opsplitningen har været dominerende, så har Antonietta Mastroianni balanceret den samtidig med at den daglige drift skulle fungere, og udviklingen ikke måtte gå i stå.

"Vi sammensatte et hold, der både vidste noget om, hvad kunderne efterspørger og hvad der kunne lade sig gøre rent teknisk. Sammen fik de designet en app, et kundecenter og hvilke processer der med fordel kunne digitaliseres," forklarer Antonietta Mastroianni.

Derfor tog hun fat på den såkaldte Spotify-model. Det går ud på at skære en stor del af ledelseslaget fra, og få medarbejderne til at arbejde sammen på tvæs af organisationen.

"Ved at udnytte den her Spotify-model kunne vi udnytte de kompetencer vi har og arbejdet langt mere agilt. Fokus var på at skabe den bedste løsning for kunden og i mindre grad hvordan forretningen ellers er organiseret."

Omorganiseringen har især haft betydning for den måde TDC håndterer kunder på. Her har it bidraget med muligheder til at lette arbejdsburden.

"Vi har for eksempel set, at vores kundeservice brugte ufattelig lang tid på at håndtere administrative spørgsmål fra kunderne. Derfor implementerede vi en række selvbetjeningsløsninger, hvor kunderne kunne håndtere de opgaver selv," siger Antonietta Mastroianni og tilføjer:

"Vi introducerede også en chatbot, der kunne hjælpe kunderne med de mest simple problemer de skulle have løst."

I november meddelte Antonietta Mastroianni, at hun skifter job og bliver i stedet CIO hos den belgiske telegigant Proximus.

Mastroianni fortsætter dog hos TDC frem til marts og dermed resten af 2020. Derfor er hun fortsat nomineret til Årets CIO 2020.

Læs mere om jobskiftet her: Derfor siger CIO Antonietta Mastroianni farvel til TDC: “Det har været en utrolig svær beslutning” - flytter til Belgien

Læs også:

Nomineret til Årets CIO 2020: Tryg-CIO Anne Nørklit Lønborg måler it-organisationen på kundetilfredshed

Nomineret til Årets CIO 2020: Kristian Vengsgaard, CIO i Forsvaret, skal samle civil og operativ it

Her er Danmarks fem bedste CIO'er lige nu: Disse fem top-CIO'er er nomineret til titlen som Årets CIO 2020



Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Peakon er solgt: Flere milliarder kroner er i spil

0 Premium-indhold

Hammeren er faldet efter flere måneders forberedelse: IBM Danmark har nu sat stort antal medarbejdere på porten

0 Premium-indhold

Karnov rykker sine sidste servere i public cloud: "Vi gør det med åbne øjne, og er opmærksomme på ikke at bygge os for tæt på en enkel cloud"

0 Premium-indhold

André Rogaczewski oven på turbulent regnskabsår: "Jeg er meget bevæget og stolt over, hvor godt vi kom igennem 2020"

0 Premium-indhold

Danmarks nye Digital Post-løsning bliver fire måneder forsinket på grund af Covid-19: Lanceres nu først i slutningen af november


Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.