Nomineret til Årets CIO 2020: Alan Jensen og Salling Group har investeret milliarder af kroner i kæmpe omstilling "Det lønner sig rent faktisk"

Nomineret til Årets CIO 2020: På toppen af den kæmpe milliardtransformation, som Salling Group har kørt igennem i it-landskabet, høster koncernen nu frugterne. To helt konkrete eksempler viser, hvad Salling Group og CIO Alan Jensen i dag er i stand til.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Læs om Salling Groups kæmpe SAP-omstilling
  • Hvordan Alan Jensen har udformet supermarkedskoncernens store online-satsning
1.595
8 min
"Nu står vi efter over 10 års transformation et sted, hvor vi på toppen af en moderne infrastruktur kan vise gevinsterne. Det er ikke længere kun ord, nu kan vi rent faktisk også vise fakta på, at det rent faktisk lønner sig."

Sådan siger CIO Alan Jensen, der siden 2005 har stået i spidsen for det digitale fundament hos Danmarks største supermarkedskæde Salling Group.

I de mange år har især en opgave fyldt altovervejende.

En gennemgribende transformation af hele it-kernen mod standard og en ny SAP-platform, der begyndte i 2007 og tog omkring 10 år og har kostet i omegnen af to milliarder kroner.

"Vi har været igennem en kæmpe transformation, hvor vi har fornyet hele it-platformen hos Salling Group. Vi er lykkedes med en benhård strategi om ét system, én proces og én template på tværs af hele virksomheden uanset forretningsenhed eller land," siger Alan Jensen om den rejse han og Salling Group har været på.

Det projekt blev Alan Jensen i 2019 nomineret til Årets CIO for - en pris der dog endte med at gå til Stig Lundbech for sit arbejde som direktør for Koncern IT i Københavns Kommune.

Læs mere om det her: Her er Danmarks bedste CIO: Stig Lundbech fra Københavns Kommune vinder titlen som Årets CIO 2019

Derfor stiller Alan Jensen op for anden gang
Når Alan Jensen endnu engang er nomineret til Computerworlds årlige fejring af landets bedste CIO'er, sker det på baggrund af, hvad Salling Group i dag er i stand til på toppen af den moderne it-infrastruktur.

"Topledelsen har truffet to meget store beslutninger i den seneste tid, som i den grad har ramt it, og som jeg tror ville have givet mange virksomheder problemer. Men på grund af vores it-landskab har vi i løbet af få måneder kunne understøtte forretningen," siger Alan Jensen og fortsætter:

"Vi har troet på vigtigheden af vores transformation over de seneste mange år. Men det er først, når eksemplerne viser sig, at man kan sige ’yes’ - det var en god beslutning, vi tog i 2007. At vi kan eksekvere på store beslutninger uden, at det bliver voldsomt dyrt og så hurtigt gør, at vi kan rykke i markedet og komme foran vores konkurrenter."

Læs også nomineringsinterview med Alan Jensen fra 2019: Alan er en af Danmarks fem bedste CIO’er: Sådan har han transformeret hele it-landskabet hos Salling Group

To strategiske beslutninger hos Salling Group eksemplificerer ifølge Alan Jensen mere end noget andet værdien af det standardiserede it-landskab:

Ambitionen om Føtex’ indtog på markedet for salg af dagligvarer online og hjemmelevering fremrykkes markant.

Og opkøbet af den polske supermarkedskæde Tesco med 301 butikker, to distributionscentre og cirka 7.000 ansatte.

Føtex skal allerede i det nye år konkurrere mod Nemlig.com
I Alan Jensens pipeline lå i Salling Group inden coronakrisen en opgave om at understøtte en strategisk beslutning om inden for et par år at etablere Føtex' online-service.

Det med levering til døren fra start, et nyt lager og et fuldt logistisk setup, der matcher de bedste i markedet som eksempelvis Nemlig.com.

Men med nedlukningen af Danmark og ændringer i kundernes handelsmønster beslutter ledelsen hos Salling Group i april, at den strategi skal fremrykkes radikalt med et mål om i stedet at gå live i begyndelsen af 2021.

Alan Jensen bliver sat i spidsen for at mobilisere en projektorganisation på omkring 100 interne og eksterne folk, der skal få de planer til at lykkes.

Men tidligt i forløbet ytrer flere eksterne partnere bekymringer om, at Salling Group skulle kunne nå at være klar til begyndelsen af 2021.

"Projektet blev etableret sammen med vores e-commerceteam i maj, og så onboardede vi tre store eksterne partnere. Da de hørte, at vi ville gå live blot lidt over et halvt år efter, var meldingen, at det kunne vi godt glemme alt om. Det ville være en verdensrekord i at få styr på lager-, transport- og frontend-systemer på den tid," fortæller Alan Jensen.

Stålfast på at indfri Salling Groups strategiske målsætning, blev målet ikke desto mindre fastholdt, fortæller Alan Jensen.

Læs også: Stort CIO-interview: Hos Salling Group vælger man ikke cloud for enhver pris

"Forleden kørte den første bil rundt i Storkøbenhavn og leverede de første testordre"
Efter en måned var der indgået aftaler med en logistik-, udviklings- og e-handelspartner, der skulle være med til at eksekvere på planen.

Og da de med egne øjne fik et indblik i it-platformen, var meldingen pludselig, at det faktisk var et realistisk scenarie, fortæller Alan Jensen.

"Havde vi haft tre forskellige ERP-systemer, fire warehouse management-løsninger og en masse forskellige andre forretningssystemer, ville landskabet have været så komplekst, at det nok ville have taget flere måneder blot at forstå det," siger han og fortsætter:

"At vi kan gøre det på så kort tid, kan kun lade sig gøre, fordi vi har en så standardiseret og moderne it-platform. Det viser på fantastisk vis værdien af den store transformation, vi har været igennem. Vi kan understøtte forretningen - også når strategien ændrer sig over natten. Det er en kæmpe tilfredsstillelse."

Det er offentligt meldt ud, at projektet hos Føtex er en af de største satsninger hos Salling Group i de senere år.

Investeringerne vil lyde på flere hundrede millioner kroner, og målet er at nuppe 35 procent af det danske onlinemarked for dagligvarer i løbet af de kommende år.

"Det her er en af vores største investeringer og satsninger til at vokse herhjemme, så der er ingen tvivl om, at det absolut er i toppen af vores prioriteringer," lød det i august fra Thor Jørgensen, der er direktør for e-commerce i Salling Group, til Børsen.

Læs mere om det her: Salling Group vil bruge trecifret millionbeløb på kæmpe online-satsning: Skal hyre op mod 400 nye medarbejdere

Med kort tid til 2021 nærmer deadlinen sig nu hastigt for den nye satsning.

Men Alan Jensen er betrygget i, at det kommer til at holde.

"Forleden kørte den første bil rundt i Storkøbenhavn og leverede de første testordre og et 'minimum viable product' er gået live. Der er stadig meget, der skal på plads, men forventningen er, at vi holder tidsplanen," siger han.

Kæmpe polsk opkøb kan klares uden de store it-omkostninger
Der er fart på hos Salling Group, der i juni købte den britiske detailkoncern Tescos polske aktiviteter for omkring 1,5 milliarder kroner.

Som del af handlen, der mangler at blive endeligt godkendt af de polske konkurrencemyndigheder, overtager Salling Group 301 butikker, to distributionscentre og cirka 7.000 ansatte.

For Alan Jensen hedder opgaven at få styr på it-infrastrukturen og understøtte, at de mange polske butikker konverteres til konceptet Netto 3.0.

Når og hvis Salling Group får grønt lys til at effektuere handlen, er Alan Jensen med ro i maven klar til at trykke på knappen.

"For nogle ville det være en kæmpe opgave, men på grund af vores standardiserede og skalerbare it-platform er det en meget lille omkostning og en relativ lille opgave. Omkostningerne for at trække hele den polske virksomhed ind i Salling Groups it-landskab bliver et meget beskedent beløb og vil tage mellem tre til fem måneder," siger han og fortsætter:

"Det er en kæmpe gevinst, at jeg kan gå til Per Bank (administrerende direktør hos Salling Group, red.) og sige, at it ikke er en stopklods, og at forretningen, når den er klar, bare kan køre på med konverteringen."

Med købet vil Salling Group fordoble sin forretning i Polen og nu samlet have omkring 60.000 medarbejdere fordelt på Danmark, Tyskland og Polen.

Læs også: Sådan har Salling Group-CIO helt enkelt skabt et positivt billede af it-afdelingen: "Vi besluttede os en gang for alle at få naglet den i it"

Fra tilpassede systemer til standard
Der bliver brugt mange penge på digitalisering og it hos Salling Group, hvor Alan Jensen fortæller, at selve it-driften lyder på et "pænt stort trecifret millionbeløb", mens de årlige it-investeringer ligger på "plus 100 millioner kroner."

Den store transformation af it-kernen har ifølge Alan Jensen skudt omkostningerne gevaldigt ned, men først og fremmest bragt Salling Group i en position, som de to eksempler viser, hvor koncernen hurtigt kan agere.

Standardisering har været et nøgleord gennem hele rejsen, pointerer Alan Jensen.

"Vi kom fra en verden med egenudviklede it-systemer, hvor strategien var at bygge og tilpasse systemerne præcis til det, vi skulle bruge dem til i organisationen. Nu bruger vi standardsystemer uden at tilpasse dem i et it-landskab med åbne API’er. Vi er gået fra at bygge noget tilpasset vores processer og systemer til at være nogle af de bedste til at bruge standard," siger han og tilføjer:

"Jeg tror mange undervurderer værdien af det. Det er svært at forklare folk, og det kan være svært at gennemskue, før man står i problemerne."

Læs også: Salling Group og CIO Alan Jensen høster frugterne af kæmpe milliardtransformation: "Vi er lykkedes med kun at have et system på tværs af hele koncernen"


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Siger farvel til Proshop - her er topchef Ivan Jæger Christiansens nye job: "Det kan godt være, det er verdens mest åndssvage beslutning, men det føles virkelig godt"

0 Premium-indhold

Sådan har Matas fået den digitale tilstedeværelse til at eksplodere på tre år

0 Premium-indhold

Frank Rasmussen stopper som direktør for trafik-appen Hopper: "Jeg har valgt at træde af som direktør"

0 Premium-indhold

Kåring som Danmarks bedste Microsoft-partner tog fusen på Delegate: "Vi står der som tre skoleelever. Det var helt uventet og enormt sjovt"

0 Premium-indhold

Stærk vækst for Oracles cloud-platform giver Sysco Danmark vokseværk: Hæver omsætningen med 30 procent


Premium
Siger farvel til Proshop - her er topchef Ivan Jæger Christiansens nye job: "Det kan godt være, det er verdens mest åndssvage beslutning, men det føles virkelig godt"
Interview: Efter fire år som topchef i det fremadstormende Proshop har Ivan Jæger Christiansen meldt sin afgang. Nu tager han hul på drømmen som medejer i et nyt selskab. Se hans nye job.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Fri medarbejdermobilitet - med digital bodyguard
Om at gå fra adgangsstyring på personniveau til adgangsstyring på desktopniveau. I takt med at flere og flere medarbejdere arbejder remote og logger på jeres systemer og netværk uden for virksomhedens sikkerhedsværn, risikerer de at efterlade døren til forretningen på klem. Dermed bliver endpoints som pc’ere, Mac’s og servere et oplagt mål for hackere, som vil ind i virksomhedens infrastruktur. I blandt sker det også, at medarbejdere udnytter deres privilegerede adgangsrettigheder til skadelige formål. Det er derfor mere aktuelt end nogensinde at rette opmærksomheden mod jeres endpoints og de rettigheder, der ligger her.