Forbrugerombudsmand reagerer på klager over teleselskaber: Fri data skal være lig med ubegrænset dataforbrug

Teleselskaberne må ikke markedsføre abonnementer med fri data, hvis der rent faktisk er en begrænsning. Fri data er lig ubegrænset data, lyder det fra Forbrugerombudsmanden til de danske teleselskaber.

Artikel top billede

Teleselskaber må kun bruge udsagnet 'fri data' i deres markedsføring, hvis det inkluderer ubegrænset dataforbrug for kunden.

Sådan lyder den klare meldingen fra Forbrugerombudsmanden til de danske teleselskaber.

Orienteringen sker efter, at forbrugerombudsmanden har modtaget klager over Telia, Hi3G og Nuuday om abonnementer med 'fri data', men som samtidig har haft en såkaldt fair use-grænse på 1.000 GB data for at undgå misbrug.

Men det er vildledende, hvis teleselskaberne markedsfører abonnementer med lovning om 'fri data', hvis der samtidig er en øvre forbrugsgrænse.

Kun hvis abonnementet rent faktisk bliver misbrugt, for eksempel ved erhvervsmæssigt brug af abonnementet, er det i orden, at teleselskaberne forhindrer det.

Teleselskaber har ikke vildledt kunderne

Selvom der hos de tre teleselskaber Telia, Hi3G og Nuuday har været indlejret en fair use-grænse, har de dog ikke vildledt forbrugerne, lyder det videre fra Forbrugerombudsmanden.

Teleselskaberne har nemlig tydeligt gjort opmærksom på, at de 1.000 GB data blandt andet "ikke skal forstås som en max forbrugsgrænse af data, hvorfor det ikke i sig selv har konsekvenser at ramme 1.000 GB eller i sig selv bliver betragtet som et misbrug at ramme 1.000 GB."

Derudover har Forbrugerombudsmanden i sin vurdering også lagt til grund, at 1.000 GB data "væsentligt overstiger det normale forbrug af data og forudsætter et unormalt højt forbrug af data."

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S