Stort galleri:Tag med til kåringen af Årets CIO 2021 - og se hvordan Morten Holm Christiansen blev udnævnt

Artikel top billede

Anmeldelse: På hjerne-mission i årets potentielt mest originale eventyr

Psychonauts 2 har ladet vente på sig, men byder på et væld af originale ideer og skæve personligheder, der gør det hele ventetiden værd.

Man behøver ikke at bruge særligt mange minutter med Psychonauts 2, før det bliver ganske tydeligt at her er tale om et spil som få andre.

Faktisk vil det primært være de der oplevede forløberen hele vejen tilbage i 2005 der vil kunne finde hoved og hale i det hele, medmindre man som nybegynder tager sig tiden til at se den intro der kort fortæller baggrundshistorien for det hele.

Og der er en del at holde styr på, for tematisk er Psychonauts 2 et af de mest unikke eventyr man kan give sig i kast med.

I støvlerne på drengen Razputin, der i det første eventyr var stukket af hjemmefra for at tage på sommerskole for børn med særlige psykiske evner, tager man denne gang kontrollen over en hovedperson, der til at starte med tror, han er godt på vej til at blive international psykisk agent.

Til trods for at han i første ombæring hjalp med at redde verden, har det dog kun ført til, at han nu er blevet optaget på det psykiske akademi på lige fod med en masse andre håbefulde kadetter.

Hvis det alt sammen allerede her lyder en smule kringlet, er det ikke helt ved siden af, for Psychonauts 2 sprudler af skæve ideer, originale verdner og et fabelagtigt karatergalleri af snørklede personligheder vakt til live med velskrevet og livsgivende dialog.

Faktisk er det hele stykket så godt sammen at eventyret helt gnidningsfrit formår at binde det normale sammen med det virkelig skæve, så man ikke når at undre sig når man eksempelvis sendes på hemmelig mission inde i nogens hjerne.

Blandt de talenter der læres på det psykiske akademi, er det nemlig ikke kun at kunne antænde ting på afstand eller flytte objekter med tankens kraft der gør sig gældende, men også evnen til at kunne åbne op for en dør ind til en anden persons hjerne.

Det er her udviklerens kreativitet virkelig har fået friløb, og hver ny hjerne er en verden formet af personlige træk, skavanker, lidelser og glædesmomenter.

Hvordan alle disse følelser og øjeblikke er blevet kanaliseret ned i spilform, ville være synd af afsløre her da det så absolut er af at højdepunkterne ved Psychonauts 2, men det fungerer aldeles glimrende og er en fornøjelse at udforske hver gang.

Spilmekanisk er her tale om at action eventyr der byder på både platforms-hopperi og kamp, men også her er der blevet sørget for at det hele tematisk passer sammen.

Fjenderne udgøres for eksempel ofte af negative følelser som fortrydelse, tvivl og panikanfald der her er blevet udformet som fjender af forskellige størrelser, og som alle skal klares med en kombination af de forskellige evner som man har til rådighed.

De der tidligere hjalp Razputin vil umiddelbart føle sig hjemme med de evner man starter ud med, men heldigvis for alle er der blevet fyldt på med masser af nye muligheder, der er blevet brugt til også at sammensætte mere diverse verdner og opgaver end tidligere.

En af de sjoveste af disse nye evner er muligheden for at kunne kæde tankestrenge sammen hos den person hvis hjerne man har infiltreret, for på Inception-lignende vis at influere dem til at søge nye retninger i livet.

Med alle de skæve, løjerlige og originale ideer der udgør Psychonauts 2, kunne man have frygtet at mange ville blive hægtet af fordi det hele bliver for outreret, men det er her udviklerens store erfaring viser sig.

Double Fine der siden dets grundlæggelse har koncentreret sig om originale udgivelser i et bredt spektrum af forskellige genrer, blev for kort tid siden opkøbt af Microsoft og gjort til et af gigantens interne studier, og måske er det roen opnået gennem dette, der har gjort at man denne gange har haft tiden til at færdiggøre og afpudse de mange gode ideer.

Psychonauts 2 formår nemlig bedre end i tidligere udgivelser fra Double Fine at binde alle de gode ideer sammen med velkendte mekanikker, på en måde som gør at alle kan være med.

Det betyder at det hele føles bedre at spille, at historien hænger bedre sammen, at dialogen og personlighederne er sjovere og skarpere end nogensinde før og til slut at dette er et eventyr som mange flere skylder sig selv at give en chance.


Loading ikon


Premium
Kæmpe it-problemer i det danske skattevæsen: Har kun kortlagt it-beredskabet for syv ud af 230 it-systemer
Statsrevisorerne skyder en sønderlæmmende kritik af Skatteministeriets it-beredskab af sted. It-beredskabet for kritiske forretningsprocesser "er utilfredsstillende og utilstrækkeligt," lyder det. I værste fald kan det ende med, at staten ikke kan opkræve skatter og afgifter, udbetale løn, SU, sociale ydelser og pension.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Undgå nedbrud når der kommer opdateringer til din Dynamics 365
Hyppige opdateringer af din Dynamics 365 sikrer hurtig adgang til nyeste funktioner og opdateringer. Men metoden rummer også risici. Læs her, hvordan du minimerer dem.