61 kommuner opretter fælles GDPR-central: Skal håndtere over 300 dataaftaler

En række danske kommuner er gået sammen om et nyt GDPR-hovedkvarter, der skal sikre, at kommunerne lever op til de komplicerede regler. Kommunerne har over 300 databehandleraftaler, som den nye GDPR-enhed skal gennemgå.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Fire år efter GDPR trådte i kraft skaber regler fortsat så mange problemer, at 61 danske kommuner er gået sammen om et nyt sekratariat.

Her skal de mange kommuner kunne få hjælp til at se deres databehandleraftaler efter i sømmene. Aftalerne skal nemlig løbende gennemgås og det arbejde koster tid og ressourcer for kommunerne.

“Medlemskommunerne har 370 databehandleraftaler i dén pulje, så der er en kæmpe ressourcebesparelse at hente i, at et fælles sekretariat løser opgaven frem for, at det er op til hver enkelt kommune,” siger Erik Sørensen, it- og digitaliseringschef i Viborg Kommune, hvor den nye GDPR-enhed får sit hovedsæde, i en pressemeddelelse.

Søger efter chef

Foreningen bag den nye enhed er blevet dannet i marts, men kommunerne i fællesskabet forventer først, at sekratariatet er oppe at køre efter sommerferien.

"Vi forventer, at en chef kan tiltræde den 1. august, og at vedkommende herefter kan ansætte fire medarbejdere i sekretariatet, fortæller Erik Sørensen.

Enheden kommer dermed til at bestå af fem medarbejdere, der fysisk kommer til at være placeret på rådhuset i Viborg.

De mange kommuner er gået sammen om fællesskabet fordi, de i stort omfang bruger de samme it-systemer, lyder det. Derfor er vurderingen af databehandleraftalerne også meget ens, og på den måde kan der spares på ressourcerne.

Netop databehandleraftaler er kommet i søgelyset efter EU-domstolen vurderede Facebooks overførselsgrundlag til USA. Det skete i den såkaldte Schrems II-sag, der har skabt stor tvivl om brugen af amerikanske cloud-leverandører.

Derfor har organisationer og virksomheder haft stort fokus på, at deres dataaftaler med de amerikanske leverandører fortsat lever op til GDPR.

Navnet på den nye enhed bliver Det Fælleskommunale Databehandlersekretariat (DBS). Bag fællesskabet er en bestyrelse, der består af otte medlemmer, hvor Erik Sørensen er udpeget som formand.

Det er langt fra nyt, at danske kommuner går sammen i et it-fællesskab. Udover en række it-fællesskaber, så er der i GDPR-sammenhæng også flere kommuner, der har udliciteret DPO-opgaven til ét fælles advokathus.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S

    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect

    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS