Artikel top billede

Voldsom vækst får Pleo til at gennemføre organisationsændring

Vækstkometen Pleo havde så meget fart på sidste år, at det var nødvendigt at stoppe op og foretage en række organisatoriske ændringer.

Danske Pleo har haft særdeles travlt siden 2015, hvor virksomheden første gang så dagens lys.

Væksten har været markant, og det har skabt bølgegang i forretningen, der står bag en digital løsning til håndtering af udgifter.

En eksplosiv tilgang af ansatte i udlandet har medført, at ledelsen mistede momentum ved beslutningstagningen, og det spiller ikke godt sammen med lancering af nye produkter, skriver Børsen.

"Sidste sommer ramte Pleo 300 ansatte, og strukturen for, hvordan vi samarbejdede, fungerede ikke længere. Vi var begyndt at blive langsomme i vores beslutningsprocesser, og standardreaktionen var at gå til stifterne for at få en afgørelse. Det duer bare ikke, når man er 300 mand," siger Mette Gade, der har været HR-direktør hos Pleo siden 1. marts, til Børsen.

Derfor var Pleo nødt til at træde et skridt tilbage og se på, hvordan nye praksisser og strukturer kunne implementeres for at komme videre.

Arbejdet med organisationsændringerne begynte i september 2021, hvor Mette Gade gik i front - dengang som partner i konsulenthuset McKinsey. I februar i år var de implementeret i hele organisationen.

Her blev igen introduceret en struktur, så uafhængigheden kom tilbage til de forskellige forretningsområder, der består hver af forskellige teams. Desto bedre formulerede strukturer, desto hurtigere kunne medarbejderne løbe i den fælles retning, lyder det.

I dag har Pleo over 500 ansatte, og det er selskabets plan at runde 1.100 i løbe af i år. Det svarer til at ansætte yderligere 50 nye medarbejdere om måneden.

Virksomheden, der har en værdi på godt 29 milliarder kroner, forventer ligeledes at ekspandere til 13 nye markeder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning 2022: Sæt data på den strategiske dagsorden

Lær hvordan du tænker automatisering, data og digitalisering ind i dagligdagen, over for kunderne og hvordan du får skabt ny forretning.

31. maj 2022 | Læs mere


Sådan gør du din forsyningskæde mere robust

Vi sætter fokus på standardværktøjer og tillægsløsninger til Microsoft Dynamics 365 FO i produktionsvirksomheder, som vil planlægge og drive en effektiv supply chain.

31. maj 2022 | Læs mere


Kom hackerne i forkøbet: Sådan gør du din cybersikkerhed kampklar

Kom hackerne i forkøbet. Eksperter deler de bedste erfaring til, hvordan du øger din cybersikkerhed.

01. juni 2022 | Læs mere






CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?