Artikel top billede

Voldsom vækst får Pleo til at gennemføre organisationsændring

Vækstkometen Pleo havde så meget fart på sidste år, at det var nødvendigt at stoppe op og foretage en række organisatoriske ændringer.

Danske Pleo har haft særdeles travlt siden 2015, hvor virksomheden første gang så dagens lys.

Væksten har været markant, og det har skabt bølgegang i forretningen, der står bag en digital løsning til håndtering af udgifter.

En eksplosiv tilgang af ansatte i udlandet har medført, at ledelsen mistede momentum ved beslutningstagningen, og det spiller ikke godt sammen med lancering af nye produkter, skriver Børsen.

"Sidste sommer ramte Pleo 300 ansatte, og strukturen for, hvordan vi samarbejdede, fungerede ikke længere. Vi var begyndt at blive langsomme i vores beslutningsprocesser, og standardreaktionen var at gå til stifterne for at få en afgørelse. Det duer bare ikke, når man er 300 mand," siger Mette Gade, der har været HR-direktør hos Pleo siden 1. marts, til Børsen.

Derfor var Pleo nødt til at træde et skridt tilbage og se på, hvordan nye praksisser og strukturer kunne implementeres for at komme videre.

Arbejdet med organisationsændringerne begynte i september 2021, hvor Mette Gade gik i front - dengang som partner i konsulenthuset McKinsey. I februar i år var de implementeret i hele organisationen.

Her blev igen introduceret en struktur, så uafhængigheden kom tilbage til de forskellige forretningsområder, der består hver af forskellige teams. Desto bedre formulerede strukturer, desto hurtigere kunne medarbejderne løbe i den fælles retning, lyder det.

I dag har Pleo over 500 ansatte, og det er selskabets plan at runde 1.100 i løbe af i år. Det svarer til at ansætte yderligere 50 nye medarbejdere om måneden.

Virksomheden, der har en værdi på godt 29 milliarder kroner, forventer ligeledes at ekspandere til 13 nye markeder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2 - Sådan forbereder du din virksomhed til den store dag med ny EU-lovgivning om cybersikkerhed

NIS2 er et nyt EU-direktiv, som pålægger medlemslandene at sikre, at udbydere af kritisk infrastruktur og tjenester har passende sikkerhedsforanstaltninger på plads til at styre cyberrisici og opretholde modstandsdygtighed i tilfælde af en hændelse. Du skal være klar fra dag et – ellers vanker der bøder.

26. september 2023 | Læs mere


Er der en vej uden om usikker, kostbar og kompleks clouddrift?

Få indsigt i konklusionerne fra en nylig, storstilet undersøgelse fra Computerworld og Veritas med svar fra mere end 100 danske IT-topchefer i detaljer om deres erfaringer med de seneste års bevægelse mod cloudbaserede platforme og services. Derudover får du bud på, hvordan man som virksomhed både høster fordelene ved øget clouddrift og et stigende antal leverandører. Vel at mærke samtidig med, at man får det overblik, som gør det muligt at drive infrastrukturen sikkert og effektivt.

05. oktober 2023 | Læs mere


OT-sikkerhed i produktionsmiljøer - hvor kommer truslerne fra og hvordan opnår I optimal modstandsdygtighed overfor cyberangreb?

Til trods for den intense fokus på cybersikkerhed og NIS2 er mange produktionsvirksomheder og organisationer stadig usikre på, hvad de konkret skal gøre for at sikre, at de lever op til direktivets nye skærpede krav, når det gælder risikostyring, dokumentation og indberetning samt kravene om at garantere sikkerheden igennem hele forsyningskæden – og det ansvar, der følger med.

10. oktober 2023 | Læs mere