Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Netflix i kovending: Vil slå ned på password-deling / Bestseller klar til at spore tøj via blockchain-teknologi / Elon Musk øger indsatsen for at få fingrene i Twitter

Morgen-briefing: Netflix i kovending: Vil slå ned på password-deling. Bestseller klar til at spore tøj via blockchain-teknologi. Elon Musk øger indsatsen for at få fingrene i Twitter. Cloud-efterspørgsel sikrer IBM fremgang.

Godmorgen og velkommen til onsdagens morgen-briefing.

Dagens it-nyhedsoverblik er skræddersyet af Rasmus Ferdinand Ginman.

Rigtig god læselyst.

Netflix i kovending: Vil slå ned på password-deling

Netflix har bebudet, at selskabet vil slå ned på de brugere, der deler sit password med andre.

Derved kan det snart være slut med at låne venners, bekendte og ekskæresters login til verdens største streaming-tjeneste.

Det skriver CNBC.

Netflix anslår, at omkring 30 millioner amerikanere og canadiske husholdninger bruger delte kodeord for at få adgang til tjenesten.

Dertil anslås det, at over 100 millioner husholdninger på globalt plan deler passwords.

Netflix har tidligere oplyst, at man har tilladt en generøs deling af passwords, fordi det hjalp med at vække folks interesse for servicen. Men med den seneste konkurrence fra de andre store streaming-tjenester, er selskabet nødsaget til at trække i håndbremsen.

Bestseller klar til at spore tøj via blockchain-teknologi

Den danske modekoncern Bestseller vil spore millioner stykker tøj med et nyt blockchain-samarbejde.

Meningen er, at information om tøjets oprindelse og bevægelse vil lageres på en blockchain, hvilket giver forbrugerne de nøjagtige informationer på produkterne, skriver selskabet i en meddelelse.

Bestseller, der står bag mærker som Jack & Jones, Only, Vero Moda og Name It, har udvidet partnerskabet med textileGenesis, og derved er parterne klar til en implementeringsfase på millioner af produkter.

I løbet af indeværende år lyder målet at spore omkring 25 millioner stykker tøj fra råmateriale til slutprodukt. Det dækker syv procent af virksomhedens totale volumen – og vil stige støt de kommende år, lyder forventningen.

"Gennem samarbejdet med TextileGenesis sikrer vi gennemsigtighed og validering på en betydelig del af vores fibre og produkter. Det taler lige ind i vores Fashion FWD strategi, og kommer ikke kun til at påvirke Bestseller, men kan føre hele modeindustrien i en mere transparent og bæredygtig retning," siger Danique Lodewijks, Senior Project Specialist hos Bestseller Sustainability.

Elon Musk øger indsatsen for at få fingrene i Twitter

Elon Musk er klar til at investere yderligere mellem 10 og 15 milliarder dollar af sine egne penge i jagten på at overtage Twitter.

Det skriver New York Post med henvisning til to anonyme kilder.

Han ejer i forvejen 9,1 procent af Twitter, hvilket svarer til en aktieandel på 3,4 milliarder dollar.

Elon Musk har tilbudt at købe Twitter for 43 milliarder dollar, men selvom han er god for 270 milliarder dollar, så er det angiveligt svært at fremskaffe de store summer, da de er bundet op i hans aktier i Tesla og SpaceX.

Men nu planlægger Elon Musk at komme med et nyt tilbud ved månedens udgang. Han har desuden fået storbanken Morgan Stanley med på vognen, der vil hjælpe med at rejse yderligere 10 milliarder dollar.

Dertil er han også klar til at stifte gæld, hvilket betyder, at han mulighvis kan rejse endnu flere milliarder, lyder det ifølge mediet.

Cloud-efterspørgsel sikrer IBM fremgang

IBM's globale cloud-forretning steg med 14 procent til fem milliarder dollar i årets andet kvartal.

Samtidig voksede software-divisionen med 12 procent til 5,77 milliarder dollar.

Samlet løftede IBM omsætningen til 14,2 milliarder dollar, hvilket er lidt over syv procent højere end samme kvartal sidste år.

Omsætningen slog derved analytikernes forventning på 13,8 milliarder dollar. Det sender aktien op med 3,5 procent i eftermarkedet.

Det er i særdeleshed cloud og AI-forretningen, der overrasker analytikerne.

"Efterspørgslen efter cloud og AI drev væksten i både software og onsulting,” siger Arvind Krishna, topchef i IBM, ifølge Bloomberg.