Artikel top billede

(Foto: Apple)

Sådan vil Apple overtage kontrollen med din bil: Det nye Carplay er noget af en revolution

Apple vil have, at Carplay skal have en langt dybere integration med din bil og dennes funktioner.

Siden Apple og Google for otte år siden begyndte at tilbyde stadigt mere avancerede infotainment-løsninger til bilen, er funktionen blevet lidt af et must blandt bilejere.

Apples Carplay og Googles pendant, Android Auto, er nemlig snedige måder at spejle mobilen og alle dennes apps og informationer om dig og få dem op på bilens skærm.

Ved dette års udgave af Apples WWDC-udviklermesse, er Apple nu ude på at gøre integrationen mellem iPhone og bil langt mere omfattende.

Overtager kontrollen

Mens Apple Carplay hidtil har været begrænset til at interagere med infotainmentsystemet skærm samt bilens lydanlæg og mikrofoner til at håndtere blandt andet navigation og musikafspilning, går næste generation af Carplay dybere ind i bilens funktioner.

Ved udviklermessen viste Apple, hvordan Carplay fremover vil kunne understøtte flere skærme, heriblandt bilens digitale instrumentbræt.

Overdrages kontrollen til iPhonen og det kommende Carplay-software, vil det kunne tilbyde en Apple-oplevelse i instrumentbrættet, hvor navigation, speedometer, brændstoføkonomi, temperatur og langt flere oplysninger kan figurere.

Dertil giver det nye Carplay mulighed for at indstille elementer i bilen såsom klimaanlægget samt give brugeren mulighed for at opsætte personaliserede widgets op på bilens skærme.

Mere direkte kontrol

Apples kommende Carplay integration adskiller sig fra Googles eget styresystem til biler, Android Automotive, ved fortsat at tage udgangspunkt i brugernes iPhones, fremfor at anvende en ombordværende computer, som afvikler Googles styresystem til biler og ombordværende apps.

Da Apples løsning ikke kræver dedikeret hardware ombord på bilen, vil det i princippet gøre det enkelt for bilproducenter at integrere løsningen i en tid, hvor komponentmangel længe har plaget industrien.

Over ti bilproducenter, heriblandt førende mærker som Mercedes, Ford, Volvo, Audi, Honda, Porsche og Jaguar har allerede meldt sig som fremtidige partnere, oplyser Apple.



CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital