Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Nets dropper dankort-app få år efter stor lancering / Børsnoteret spiludvikler annoncerer 3D-reklamer i deres spil / Microsoft og Novo Nordisk vil bruge AI og big data til at udvikle ny medicin

Nets dropper dankort-app få år efter stor lancering. Børsnoteret spiludvikler annoncerer 3D-reklamer i deres spil. Microsoft og Novo Nordisk vil bruge AI og big data til at udvikle ny medicin.

Godmorgen folkens.

Det er tirsdag, det er 13. september og det er tid til Computerworlds morgen-briefing.

Det er endnu en gang Qëndrim Fazliu, som er stået meget tidligt op for at levere dagens første nyhedsopdatering til dig.

Vi begynder straks med en dankort-app, der lægges i graven kun fem år efter, den blev lanceret med pomp og pragt.

Nets dropper dankort-app få år efter stor lancering

14. oktober er det slut med at benytte dankort-app'en fra Nets.

Det bekræfter Nets over for Børsen.

Nets lancerede dankort-app'en under et stort anlagt pressemøde i foråret 2017, hvor hele den danske erhvervspresse var inviteret med til lanceringen, og hvor Nets' dankort-chef besøgte en nærliggende Brugsen for at vise dankort-app'ens funktionalitet.

Dankort-chefens succesfulde betaling i Brugsen viste sig dog ikke at være lige så let for alle andre. Flere brugere af app'en rapporterede, at det var svært at betale med den nye app og at man skulle gøre flere forsøg for at betale.

Konkurrencen fra især Apple Pay og den store udvikling, der er sket på betalingsmarkedet, viste sig at være for voldsom for dankort-app'en, og nu har Nets altså besluttet sig for, at det er tid til at sige farvel til den app, man havde så store forhåbninger til.

Børsnoteret spiludvikler annoncerer 3D-reklamer i deres spil

Den børsnoterede spiludvikler Roblox har annonceret, at virksomheden fra 2023 vil begynde at gøre brug af 3D-reklamer i deres spil.

Det beretter Reuters.

Virksomheden tager skridtet om at inkludere de tredimensionelle reklamer i spillene for at få indtægter gennem andet end blot køb i selve spillene.

På nuværende tidspunkt kommer de fleste af indtægterne fra den digitale valuta 'Robux', som spillerne kan købe for til gengæld at benytte den digitale valuta til at opgradere deres avatar i spillene ved for eksempel at købe nyt tilbehør eller kæledyr i spillene.

De nye reklamer, der også går under navnet 'immersive reklamer', vil kun blive vist til spillere på 13 år og ældre, lyder det fra Roblox.

Microsoft og Novo Nordisk vil bruge AI og big data til at udvikle ny medicin

Medicinalgiganten Novo Nordisk er gået sammen med computergiganten Microsoft for at benytte blandt andet kunstig intelligens og big data til at udvikle ny medicin.

Det oplyser Novo Nordisk i en pressemeddelelse.

De to virksomheder kommer til at bidrage med hver sin force, når der skal opdages og udvikles ny medicin.

Microsoft kommer til at bidrage med deres kunstige intelligens, cloud samt databehandlingstjenester, mens Novo Nordisk vil stå for medicinopdagelse, udvikling samt deres kapaciteter inden for data science.

AI-modeller, der udspringer af samarbejdet mellem de to virksomheder, vil blive benyttet til en række forskellige sager, hvoraf to allerede er under udførelse.

Landsholdsspiller bliver medejer af udskældt kæde

Den danske landsholdsspiller, der til daglig slår sine folder hos engelske Crystal Palace, Joachim Andersen, ejer nu 15 procent af Humac.

Det viser nye tal fra cvr-registret, skriver Finans.

Efter krigen begyndte i Ukraine kom det frem, at ejeren af butikskæden Humac, der er kendt for at forhandle Apple-produkter, var en russisk investor.

Det fik nogle danskere til at opfordre til en boykot af kæden.

Derfor stod det hurtigt klart for både den russiske investor og den danske ledelse i Humac, at det var tid til forandring.

For et halvt år siden købte den danske fodboldspillers far, Jacob Andersen, kæden og skød 42 millioner kroner i Humac efter sin ankomst.

Og nu er sønnen altså blevet indlemmet i ejerkredsen sammen med advokat Thomas Kræmer, der nu også ejer 15 procent i kæden.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital