Mere end fire ud af fem energiselskaber er bagud med digitaliseringen

Ny global undersøgelse viser, at energisektoren hænger i bremsen i den digitale transformation. En af de største grunde er manglende enighed på ledelsesniveau.

Artikel top billede

(Foto: Copyright (c) Sungjin Kim 2013 / Sungjin Kim)

Kun 16 procent af de nordiske energi- og forsyningsselskaber er i mål med digitaliseringen.

Sådan lyder konklussionen i en ny global undersøgelse, som er gennemført af Cesuswide for IFS - en multinational virksomhedssoftwarevirksomhed- og omfatter mere end 600 senior beslutningstagere i store energiselskaber i Norden, Frankrig, Australien, Japan, USA, Storbritanien og Mellemøsten.

Årsagen er den manglende enighed på ledelsesniveau, lydet det i undersøgelsen.

Her oplever 27 procent af energi- og forsyningsselskaberne i Norden, at ledelsen holder dem tilbage i den digitale transformation.

Ud over ledelsesproblematikken peger undersøgelsen også på ROI som et væsentligt problemområde. Mere end en tredjedel af de nordiske energi- og forsyningsselskaber - 32 procent - oplever således, at det er svært at beregne afkastet af investeringer i teknologi.

Det tilsvarende tal på globalt plan er 24 procent.

"Undersøgelsen afdækker, hvordan der holdes igen med digital transformation i energi- og forsyningssektoren, blandt andet fordi man ikke er i stand til at sikre afkastet af softwareinvesteringer," siger COO i IFS, Martin Hasselbalch. Han fortsætter:

"Vi ved, at selskaberne i energisektoren er meget risikovillige, og at de ofte har at gøre med interessenter, der kræver dokumentation for netop afkast. Den manglende evne til at sætte tal på, hvad de får ud af deres investeringer, bremser deres udvikling."

Men det er ikke et alternativ at gøre ingenting mener COO'en.

Også mangel på kompetencer fremhæves som en bremse i digital udvikling og udpeges af 25 procent af de nordiske selskaber som den vigtigste barriere.

77 procent mener, at det er vigtigt, at forretningssoftwaren har indbygget funktionalitet til at sætte og måle kritiske KPI’er.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S