Søgeportalselskabet Lycos, der også ejer danske Jubii, har nu fjernet selskabets særlige skærmskåner, der angreb serverne hos en række spamfirmaer.
Under parolen "Make Love not Spam" lancerede Lycos sin skærmskåner, som kan indstilles til at sende tomme webforespørgsler til servere, der leverer indhold til spamsider.
Selv om Lycos hævder, at der ikke er tale om et decideret oversvømmelsesangreb, denial-of-service, har skærmskåneren vagt opsigt på nettet.
Ifølge det engelske firma Netcraft, som overvåger webtrafikken på internettet, lukkede flere store internetudbydere for adgangen til den hjemmeside, hvor programmet kunne downloades.
Da flere internetbrugere ikke kunne få adgang til websitet måtte Lycos afvise rygter om, at webserveren hos Lycos' svenske reklamebureau skulle være hacket.
Nu har Lycos fjernet programmet fra hjemmesiden. Weekenden over blev de besøgende mødt med teksten "Stay Tuned". Denne tekst er dog blevet fjernet helt i løbet af mandagen, så siden nu blot viser det lyserøde "Make Love not Spam" logo.
Ifølge Netcraft har skærmskåneren haft en synlig effekt, da flere af de websteder, der var på Lycos sorte liste, helt holdt op med at svare.
Motivet var ifølge Lycos oprindelige udmeldinger ikke, at siderne skulle lukke helt ned under det ekstra trafikpres, da det ville svare til et ulovligt hackerangreb. I stedet skulle spamsiderne gøres langsomme og ejerne belastes med en voksende regning for udlandstrafik på webstedet.