Salget af pc'er og grafikkort er i frit fald: Årets højdepunkt endte i mareridt

Der skal kigges lang tid tilbage i historiebøgerne, for at finde lige så ringe salgstal.

Artikel top billede

Der var højt at flyve for bare et år siden, hvor markedet for grafikkort var så trængt, at der måtte slippes adskillige tusinde kroner for et bare nogenlunde brugbart grafikkort til ens gamer-pc.

Situationen er nu en helt anden. To vilde corona-år, har fået udbuddet til at svinde ind, og priserne til at brage op.

Afmatningen læses tydeligt i analysehuset Jon Peddie Research (JPR), som i sin nyeste opgørelse vurderer, at der i tredje kvartal 2022 er blevet sendt blot 66 millioner grafikkort i handlen.

Det svarer til et styrtdyk på mere end 25 procent på bare et år.

Faldet er det største, der er blevet registreret, siden finanskrisen rasede i 2009, noterer analytikerne.

Laptop-markedets kollaps

De største tilbageslag for markedet rammer særligt det ellers store laptop-marked, hvor der i år bliver sendt 30 procent færre dedikerede grafikkort ud på markedet.

Til sammenligning er nedturen for grafikkort til stationære pc’er mere begrænset. Her er dykket på 15,4 procent målt over det seneste år.

Den største taber i GPU-markedet er AMD, hvis markedsandele er skrumpet med 8,5 procent, mens Intel brager frem med 10,3 procent, og Nvidia holder nogenlunde stand med en tilbagegang på minus 1,8 procent.

Intels fremgang skal ses i lyset af, at Intel langt overvejende sælger grafikkort, som er indbygget i selskabets processorer.

Selskabet er dog begyndt at sælge sine egen dedikerede grafikkort under brandet ’Arc’.

Bag det store salgssvigt er et sammenrend af forklaringer, noterer analysehuset, som nævner flere faktorer.

”Vi hører flere forskellige og nogle gange sammenfaldende grunde til nedturen fra industrien: Sammenbruddet i kryptovaluta-udvinding, modvind fra Kinas nul-tolerance corona-politik og relaterede nedlukninger, amerikanske sanktioner, aftagende efterspørgsel ovenpå corona-boomet, ’Osborne’-effekten fra AMD kommende lancering af en ny arkitektur, inflation og højere input-priser, logistiske udfordringer og generelt bare dystre tider,” siger Jon Peddie, direktør hos JPR.

CPU-salget også hårdt ramt

JPR’s analyse viser, at processor-salget også er vingeskudt.

Hvor der for et år siden blev sendt 81 millioner processorer ud på det globale marked, er der nu et fald på 19 procent at registrere.

Hårdest går det ud igen ud over bærbar-markedet, som svinder ind med 28 procent over det sidste år.

Den forholdsmæssige store tilbagegang gør, at desktopmarkedets andel nu udgør hele 38 procent af forsyningerne i seneste kvartal, mode 30 procent i tredje kvartal 2021.

Årets højdepunkt endte i mareridt

De dystre salgstal for cpu og gpu-markedet skal også ses i lyset af, at tredje kvartal typisk er der, hvor markedet sædvanligvis har mest fart på.

Det er en tendens, som altså helt er udeblevet i år og som i stedet er endt i et mareridt-scenarie for pc- og gpu- forhandlere og producenter.

Jon Peddie noterer her at kvartalet er endt langt under forventningerne, selv om disse er blev nedjusteret:

”Det tredje kvartal er typisk årets højdepunkt for gpu- og pc-forhandlere, og selvom forventningerne blev nedjusterede i forrige kvartal, er resultatet langt under det forventede.”

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car