Avis køber netportal for to milliarder kr.

Efterspørgslen på annoncering på nettet tordner frem i USA. New York Times køber forbrugerportalen About.com for 2,3 milliarder kroner, og det er den seneste handel i en række, hvor en stor amerikansk mediekoncern med det trykte medie som primære forretningsområde køber en net-tjeneste.

Flere af de store amerikanske trykte medier satser igen på internettet flere år efter, at it-boblen bristede, skriver The Wall Street Journal.

I sidste uge meddelte New York Times, at mediekoncernen køber forbrugerportalen About.com af en anden stor mediekoncern, magasin-udgiveren Primedia, for 2,3 milliarder kroner.

I januar købte Dow Jones, udgiver af blandt andet The Wall Street Journal, nyhedstjenesten Marketwatch for tre milliarder kroner. Marketwatch er udbyder af erhvervsnyheder og finansiel information.

Måneden før, i december, var det Washington Post, der annoncerede, at mediehuset køber internet magasinet Slate af Microsoft.

Udsolgt reklameplads

Den stigende interesse fra de trykte medier for udgivelser på nettet skyldes en kraftig stigning i annonceomsætningen på internettet og dermed et varsel om lavere vækstpotentiale for annoncesalget til papirudgaverne.

Mange medieselskaber oplever ifølge avisen en så kraftig efterspørgsel på annoncering på nettet, at de ikke har tilstrækkelig mange sider med reklameplades at sælge ud af.

Med købet af About.com får New York Times adgang til 22 millioner individuelle brugere om måneden. About.com vil dog blive kørt videre som et selvstændigt koncept.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S